شناسهٔ خبر: 131108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مذاکرات قطر با بحرین شکست خورد

امیر قطر وزیر خارجه قطر پس از گذشت چهار ماه از تماس های فشرده بین نهادهای امنیتی این کشور و بحرین برای حل و فصل اختلافات فیما بین، از شکست این مذاکرات خبر داد.

به گزارش «نماینده»، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که مذاکرات قطر و بحرین برای حل و فصل اختلافات با شکست مواجه شد.

بر اساس گزارش پایگاه بانوراما الشرق الأوسط، وزیر خارجه قطر نوشت: رفتارهای نمایندگان دولت بحرین بر خلاف عرف دیپلماتیک بود و همین امر مانع موفقیت مذاکرات دوجانبه شد.

این اظهارات در حالی است که روند منازعه بین دوحه از یک سو و منامه و ریاض از سوی دیگر باعث شد که قطر به حمایت از اخوان المسلمین روی آورد و به دنبال آن عربستان و بحرین به مسئولان قطر درباره سرانجام این طرح‌ها و قطع روابط با قطر هشدار دادند.

در مقابل، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دستوراتی در خصوص اعطای مجوز به تعدادی از معارضان دولت بحرین وابسته به قبیله آل جلاهمه صادر کرد که کارنامه درخشانی در مناصب نظامی و امنیتی دارند تا در قطر اقامت گزینند.

وزیر خارجه قطر دلیل شکست این مذاکرات را برخوردهای خلاف عرف دیپلماتیک مسئولان بحرین اعم از سرلشگر «طارق حسن الحسن» رئیس امنیت عمومی، راشد محمد بو نجمه مدیر اداره امور حقوقی و ولی خالد سیار مدیر امور اجرایی که نمایندگان بحرین در مذاکرات بودند، دانست.

وی همچنین با اشاره به حمایت آشکار عربستان سعودی از بحرین در این مذاکرات افزود: قطر یک دولت مستقل است و در سیاست خارجی بر اساس اصول و منافع خود تصمیم گیری می کند و هیچ دلیلی وجود ندارد که ریاض انتظار پیروی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از آن را داشته باشد.

نظر شما