شناسهٔ خبر: 131093 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

دولتی‌ها تنها به‌دنبال تعریف و تمجید آمانو هستند

محمدعلی پورمختار/2 عضو کمیسیون حقوقی قضایی گفت: دستوری که آقای روحانی برای طراحی و ساخت پیشرانه‌های کشتی باید ۱۴ ماه گذشته انجام می‌شد.

به گزارش «نماینده» محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره عدم وتوی مصوبه اخیر سنا توسط رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: در خصوص برجام دو رویکرد حقوقی و اجرایی وجود دارد. در رویکرد حقوقی باید براساس قانون برجام اقدامات لازم انجام شود. در قانون برجام آمده است که در صورت نقض این توافقنامه ایران می‌تواند شکایتش را به کمیسیون پیش‌بینی‌شده ببرد.


وی افزود: نکته جالب این است که این کمیسیون اعضای ۱+۵ هستند که مرجع رسیدگی این موضوع تلقی می‌شوند. آنها تشخیص خواهند داد که برجام نقض شده است یا خیر. ازاین‌رو چندان امیدوار نیستیم که با اعمال فشار آمریکا این کشورها بخواهند به نقض صورت گرفته اعتراف کنند.


عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر امیدواریم که ۵ کشور دیگر با حفظ استقلال این موضوع را ثابت کنند گر چه روسیه و چین تا حدودی چنین دیدگاهی دارند اما باید سه کشور دیگر نیز نشان دهند که به این توافق متعهد هستند.


وی بابیان اینکه مصوبه اخیر سنا خلاف صریح برجام است یادآور شد: در این مصوبه بخشی از تحریم‌ها به ما تحمیل شد این در حالی است که غرب متعهد شده بود در حوزه هسته‌ای هیچ‌گونه تحریمی وضع نکند هر چند که تفاوتی میان وضع تحریم جدید و یا تمدید آن ندارد.
 
پورمختار ادامه داد: طی این مدت دولت اقداماتی یک جانبه صورت داده است. به‌طور مثال تنها به دنبال آن بودیم که آقای آمانو از اجرای تکالیف قانونی‌مان دیدن و از آن تعریف کند. ما هرگز این روند را قبول نداریم و باید حرکات معکوس نیز آغاز شود. ایران باید تحقیق و توسعه هسته ای‌اش به‌ویژه فعال کردن ماشین‌های  IR۸ را انجام دهد. اگر قرار باشد که شرایط به همین شکل پیش رفته و کسی هم به آن توجهی نکند هیچ دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم کار علمی‌مان را متوقف کنیم.


وی  با اشاره به دستور اخیر رئیس‌جمهور به رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دستوری که آقای روحانی به ظریف و صالحی ابلاغ کرد جنبه حقوقی و فنی داشت. بخش فنی بیشتر مربوط به طراحی و ساخت پیشرانه‌های کشتی است که این موضوع باید ۱۴ ماه گذشته انجام می‌شد از این رو، این مسئله عکس‌العمل مناسبی نسبت به نقض صورت گرفته محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر ساخت و طراحی پیشرانه‌های کشتی به سه ماه آینده موکول شده که ممکن است آن زمان این مسئله درگیر مسائل انتخاباتی و دیگر موضوعات شده و به‌دست فراموشی سپرده شود.


عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان با اشاره به لزوم اقدامات جدی‌تر در مقابل نقض برجام توسط آمریکا، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید به اعزام تیم‌های دیپلماسی به کشورهای مختلف و در جریان قرار دادن این کشورها اقدام کنیم تا در صورت هرگونه اقدام متقابل از سوی ایران آمریکا نتواند با فریبکاری ما را در جامعه بین‌الملل متهم سازد.

نظر شما