شناسهٔ خبر: 130972 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

روزنامه نزدیک به دولت: شدت نگرانی‌های صنعتگران بعد از برجام بیشتر شد

محصول جدید ایران خودرو تمدید تحریم‌های ۱۰ساله آمریکا علیه ایران بسیاری از صنعتگران از جمله قطعه‌سازان را نگران کرده است

به گزارش «نماینده»، تمدید تحریم‌های ۱۰ساله آمریکا علیه ایران بسیاری از صنعتگران از جمله قطعه‌سازان را نگران کرده است. امضای قراردادهای خودروسازان وقطعه‌سازان با اروپایی‌ها این نگرانی را ایجاد کرده تحریم‌های آمریکا خللی در روابط اقتصادی و تجاری و صنعتی ایران با اروپا ایجاد نکند چه آنکه صنعتگران ما روی برجام حساب باز کرده و انعقاد قراردادها به اعتبار برجام برای آنها بوده است.
این فکر که آیا اروپایی‌ها به تبعیت از آمریکا به این تحریم‌ها گردن می‌نهند یا اینکه روابط اقتصادی و تجاری و صنعتی خود را دیگر فدای منافع آمریکا نخواهند کرد موضوع مورد بحث محافل است.
در این میان صنعت خودروسازی وقطعه‌سازی در شرایط پسابرجام قراردادهایی را با اروپایی‌ها برای همکاری دوجانبه منعقد کردند. سنگ‌پرانی‌های آمریکا در نقض برجام برشدت نگرانی‌های کنونی صنعتگران این حوزه افزوده است. هر چند که چندی پیش وزیر صنعت اعلام کرده بود که در قرارداد با خودروسازان خارجی اشاره‌ای به برجام به صورت مستقیم نشده و در صورت تحریم احتمالی آمریکا این قراردادها کنسل نخواهد شد.
در این زمینه یک فعال در صنعت قطعه‌سازی کشور معتقد است که تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران، هیچ خللی در همکاری‌های ایران با کشورهای اروپایی به خصوص توافقات اخیر خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ایجاد نخواهد کرد.
منافع اروپایی و سایر شرکای خارجی در راستای منافع آمریکا نیست
بهرام شهریاری اظهار داشت: امروز منافع اروپایی و سایر شرکای خارجی در راستای منافع آمریکا نیست به همین دلیل ایران در موضوع برجام برنده است و هیچ خللی در روابط اقتصادی و تجاری و صنعتی ایران با اروپا وارد نخواهد شد.
وی همچنین به آخرین وضعیت مذاکرات و همکاری با قطعه‌سازان داخلی پرداخت و گفت: هم‌اکنون به جزء یکی دو شرکت بزرگ قطعه‌سازی که توافقات و مذاکراتی را جهت همکاری با خارجی‌ها آغاز کردند، سایر قطعه‌سازی داخلی هنوز وارد این حوزه نشدند.
وی توسعه همکاری قطعه‌سازان داخلی با شرکت‌های خارجی را منوط به توانمندی بالای این صنعت دانست و اظهار داشت: در صورتی که قطعه‌سازان به لحاظ فنی، تکنولوژی و ملی از توانمندی خوبی برخوردار باشند و محصولی با کیفیت و رقابتی را تولید و عرضه کنند قطعا از این جریان سهمی خواهند برد.
ادغام و ایجاد جوینت ونچرهای قطعه‌سازی
این فعال در صنعت قطعه‌سازی کشور با تاکید بر اینکه تنها راه توانمندسازی قطعه‌سازان داخلی، ادغام و ایجاد جوینت ونچرهای قطعه‌سازی است، گفت: باید شرکت‌های کوچک قطعه‌سازی با یکدیگر متحد و یکپارچه شوند تا امکان همکاری با شرکت‌های خارجی را داشته و سهمی از مذاکرات و قراردادهای جدید را کسب نمایند.
شهریاری به خبرخودرو افزود: در صورتی که امروز قطعه‌سازان داخلی تشکیل کنسرسیوم‌هایی را در این صنعت دهند قطعا می‌توانند به بازارهای خارجی دسترسی یافته و حضور پررنگی در همکاری‌های اخیر داشته باشند.
وی گفت: شرکت‌های خارجی که برای همکاری با ایران وارد شدند با دیدی روشن و چشمانی بازی و براساس واقعیات، ارزیابی‌ها و الزامات مورد نظر، همکارانشان در بخش‌های قطعه‌سازی انتخاب می‌کنند. شهریاری گفت: امروز قطعه‌سازان داخلی باید سازوکار لازم برای همکاری با خودروسازان خارجی را فراهم کنند و مسلما واحدهای کوچک قطعه‌سازی قادر به تامین این سازوکارها نخواهند بود.
هیچ اجباری در انعقاد قرارداد با قطعه‌ساز خاصی وجود ندارد
از سوی دیگر عضو انجمن قطعه‌سازان تهران در خصوص داخلی‌سازی قطعات گفت: داخلی‌سازی قطعات خودروهای خارجی اقدامی موثر در راستای پیشرفت صنعت قطعه‌سازی کشور است.
محمدرضا نجفی منش افزود: قطعه‌سازان آمادگی کامل برای تامین قطعات خودروهای خارجی و داخلی‌سازی آن را دارند البته این مهم در ابتدا مقداری زمان برخواهد بود ولی با گذشت زمان انجام داخلی‌سازی قطعات تسریع خواهد یافت.
وی در ادامه تصریح کرد: داخلی‌سازی قطعات خودروهای خارجی خواسته وزارت صنایع و معادن، خودروسازان و قطعه‌سازان است البته انجام آن نیاز به همکاری مشترک بین این سه ارگان یادشده را دارد تا زیرساخت‌های آن تکمیل گردد.
نجفی اظهار داشت: خودروسازان خارجی و داخلی بر مبنای ارزیابی‌های انجام شده اقدام به انعقاد قرارداد به قطعه‌سازان مورد تایید خود می‌کنند بنابراین هیچ‌گونه اجباری در انعقاد قرارداد طرف‌های خارجی و داخلی با قطعه‌ساز خاصی وجود نخواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از قطعه‌سازان داخلی جوینت ونچرهایی با طرف‌های خارجی دارند و به محض انعقاد قرارداد به صورت خودکار اقدام به انتقال دانش فنی و ورود فناوری‌های نوین در عرصه صنعت قطعه‌سازی می‌شود. نجفی‌منش با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای خارجی حداقل تا ۴۰ درصد است، اذعان داشت: داخلی‌سازی قطعات خودروهای خارجی نیاز به همکاری گسترده سیستم‌های بانکی دارد چراکه بانک‌ها نقشی موثر در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان دارند بنابراین باید این همکاری صورت گیرد تا در مسیر رشد و توسعه صنعت قطعه‌سازی خللی ایجاد نشود. عضو انجمن قطعه‌سازان تهران در پایان اظهار داشت: انجام هر کار صنعتی و تخصصی نیاز به آموزش‌هایی کارآمد دارد و اصولا برای پیشرفت صنعت قطعه‌سازی و گام برداشتن در مسیر داخلی‌سازی قطعات خودروهای خارجی باید آموزش‌هایی تخصصی برای مجموعه قطعه‌سازان در نظر گرفته شود.

نظر شما