شناسهٔ خبر: 130805 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دل بستن به آمریکا توهمی بیش نیست

ترقي43 با آزمونی که آمریکایی‌ها در برجام از خود نشان داده‌اند، مشخص شد که دل بستن به آمریکا و غرب یک توهم بیش نیست چرا که آنها به‌دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی هستند.

هفته نامه «نماینده»؛ حمیدرضا ترقی*/ تمدید قانون داماتو توسط کنگره و سنا نشان‌ داد، مذاکرات هسته‌ای به اجماع و وحدت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ایران انجامیده و آنها موضع مشترکی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده‌اند.

آمریکایی‌ها مصمم هستند ضمن نقض برجام به تعهدات خود عمل نکنند و به بهانه‌های جدید تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عامل فشار مورد استفاده قرار دهند تا از این طریق بتوانند مواضع ایران را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تغییر دهند و از سوی دیگر ایران را نسبت به حمایت از جبهه مقاومت و استکبارستیزی بازدارند.

آنچه مسلم است و باید برآن تأکید کرد «آمریکایی‌ها آغازکننده نقض برجام بودند؛ بنابراین، ایران هیچ بهانه‌ای برای نقض برجام به آنها نداده است.» بنا به استناد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تمام تعهدات خود در برجام را انجام داده و پایبندی خود را نشان داده است اما آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همچنان اقدام به بدعهدی می‌کنند و با توجه به این اقدامات، مسئولان نباید عهدشکنی آمریکایی‌ها را توجیه کنند.

چرا از نقض «برجام» سخن گفته می‌شود؟

برای پاسخ باید گفت: «تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله از سوی آمریکایی‌ها پس از گذشت یک ماه از پایان تحریم‌های قبلی انجام شده است؛ بنابراین اگر قبل از پایان یافتن تحریم‌های ۱۰ ساله مجدداً تمدید می‌شد ممکن بود توجیه تمدید قابل پذیرش باشد اما در شرایط کنونی که پس از گذشت یک‌ماه از پایان این تحریم‌ها صورت گرفته است به استناد بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام، تحریم جدید تلقی می‌شود و طبیعتاً نقض برجام است.»

به‌اعتقاد نگارنده با آزمونی که آمریکایی‌ها در برجام از خود نشان داده‌اند، مشخص شد که دل بستن به آمریکا و غرب یک توهم بیش نیست چرا که آنها به‌دنبال تضعیف نظام جمهوری اسلامی هستند. آمریکایی‌ها با این اقدام، امکان مذاکره را در سایر موضوعات از بین بردند و جمهوری اسلامی باید با اتکاء به اقتصاد مقاومتی و استقلال و عدم تکیه به قدرت‌های بزرگ، مسیر خود را با قاطعیت دنبال کند. البته مسئولان ذی‌ربط نیز باید نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند؛ جمهوری اسلامی باید با ادله منطقی و براساس متن برجام، این اقدام خلاف برجام آمریکایی‌ها را به سازمان ملل و شورای امنیت منعکس کند.

براین باورم، جمهوری اسلامی در این شرایط هیچ مسئولیتی نسبت به ادامه اجرای برجام نخواهد داشت، همان‌طور که در ابتدای مطلب نگاشته شد، تمدید تحریم‌ها نقض برجام است و بدعهدی آمریکا در برجام مجدداً نشان داد که نباید به آنها اعتماد کرد.

*عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه

نظر شما