شناسهٔ خبر: 130671 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

از لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی تا رسیدگی به بزرگترین پروژه حوزه نیرو در شمال غرب کشور

مجلس 43 در هفته ای که گذشت عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظورر بهبود وضعیت اقتصادی کشور تذکراتی را به مقامات دولتی ارائه دادند.

به گزارش «نماینده»، روز یکشنبه ۱۴ آذر ماه سال جاری عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور رفع برخی از چالش های موجود در عرصه اقتصادی کشور و همچنین به دلیل بد قولی برخی از مقامات دولتی تذکراتی را به آنان ارائه دادند که در این میان می توان به لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور و تزریق منابع مالی به بزرگترین پروژه حوزه نیرو در شمال غرب کشور و تعطیلی بند انحرافی پاوه رود اشاره کرد.

علی وقفچی نماینده مردم زنجان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعتراض خود به وزیر نیرو را اینگونه بیان کرد: سیستم مدیریت علمی در کشور به درستی اعمال نمی شود  و می بایست  تصمیمات مناسبی در حوزه سد و نیرو اخذ شود تا از بودجه بیت المال به نحو احسن استفاده شود.

وی در ادامه به بررسی معضلات سد مشمپا در استان زنجان پرداخت و افزود: از آنجایی که سد مذکور بزرگترین پروژه شمال غرب کشور محسوب می شود لذا مشکلات آن نیز می تواند تبعات سوئی را برای کشور به همراه داشته باشد.

وقفچی تصریح کرد: رقمی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان برای رفع مشکلات این بخش پیش بینی شده بود؛ با توجه به بحران تامین آب شرب و نیز استفاده از آن در راستای بهبود وضعیت کشاورزی برای مردم این استان، لزوم هر چه سریعتر تزریق منابع مالی به این بخش احساس می شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با گلایه مندی از مسئولین ذی ربط عنوان کرد: هم اکنون در سراسر نقاط جهان شاهد بهره وری اندک برخی از سدها هستیم اما با توجه به ظرفیت بالای این سد جهت تامین آب شرب، نباید سهل انگاری مسئولین برای رفع معضلات این حوزه، فرصت پیش رو را از بین ببرد.

به گفته وی با توجه به پتانسیل بسیار بالای این استان در تولید محصولات کشاورزی به ویژه زیتون لذا باید تلاش بیشتر در راستای ترقی این بخش انجام پذیرد.

شایان ذکر است که تعطیلی بند انحرافی پاوه رود نیز بر مشکلات این بخش دامن می زند.

وقفچی همچنین اذعان داشت: تعطیلی بند پاوه رود باعث ایجاد اثرات زیست محیطی مخربی شده به همین منظور وزارت نیرو می بایستی نسبت به تکمیل پروژه و نیز اعطای اعتبارات عمرانی آن تلاش نماید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات حوزه نفت و گاز اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما در بیشتر مناطق کشور، نیاز بسیاری از استان ها به سیستم های گرمایشی و نحوه صحیح گاز رسانی احساس می شود اما هم اکنون برخی از استان ها از جمله زنجان و همدان با مشکلات عدیده ای در این بخش مواجه هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خواسته خود را اینگونه عنوان کرد: مسئولین می توانند از طریق کمک به شرکت نفت استان زنجان و تحویل به موقع نفت سفید و گاز، در راستای بهبود وضعیت مردم گام بردارند.

گفتنی است که بالا بودن یارانه تعرفه ای گاز نیز بر تشدید معضلات فعلی مردم دو استان زنجان و همدان دامن می زند به همین منظور تعدادی از نمایندگان هر دو استان خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به این مسئله شدند.

تقویت وضعیت اقتصادی،   مبنای اصلی برنامه پنجم توسعه

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور در حوزه بین الملل اظهار داشت: در حال حاضر لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی در این بخش احساس می شود و خارج از مرزهای کشور، وزارت امور خارجه همواره پیشران و پیشخوان دولت در حوزه های متعدد به ویژه اقتصادی است.

به گفته وی در حال حاضر نیاز به جذب سرمایه گذاران، رونق بخشی به تولید و حمایت و پشتیبانی از تولید احساس می شود به همین منظور می بایستی از طریق تزریق منابع مالی، عوامل مذکور مورد حمایت قرار گیرند.

ادیانی تصریح کرد: در دیگر کشورها نیز اکتفا به منابع مالی داخلی به تنهایی نمی تواند پاسخ گوی کلیه نیازهای اقتصادی در حوزه اشتغال و تولید باشد بنابراین ارتقای دیپلماسی اقتصادی، لازمه جذب سرمایه گذار خارجی است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه عهده دار تحقق این امر است، افزود: در برنامه پنجم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده بر همین اساس لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی را از مسئولین ذی ربط خواستاریم.

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: بهبود وضعیت و توسعه فعالیت های اقتصادی در کشورهایی که زمینه همکاری بیشتری را با ایران دارند، باید در دستور کار مقامات قرار گیرد.

بخشی از تذکرات اقتصادی نمایندگان مجلس

 

نماینده

تذکر

شرح

علی وقفچی

وزیر نیرو

لزوم تزریق منابع مالی به سد مشمپا بزرگترین پروژه شمال غرب کشور و بند انحرافی پاوه رود در بودجه ۹۶

مرتضی خاتمی، احمد بیگدلی، علی وقفچی و اکبر رنجبرزاده

وزیر نفت

توجه به معیشت مردم استان های زنجان و همدان و افزایش زمان محاسبه ای یارانه ای تعرفه گاز از ۶ به ۸ ماه با توجه به مدت زمان بسیار بالای دوره سرما

علی اصغر یوسف نژاد

وزیر جهاد کشاورزی

تسریع جهت رفع مشکلات مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شیلات شهید رجایی ساری

علی ادیانی

وزیر امور خارجه

لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی با توجه به بند (ه) ماده ۲۱۰ برنامه پنجم توسعه

نظر شما