شناسهٔ خبر: 130387 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

کدام‌یک از وزرای دولت یازدهم در معرض استیضاح قرار دارند؟

وزرای روحانی اگر چه این تلاش‌ها و جلسات با برکناری عضو کابینۀ تدبیر و امید ناکام ماند؛ اما مدتی بعد عده‌ای نمایندگان تلاش برای استیضاح برخی دیگر از اعضای کابینه را آغاز نمودند تا دستور کار کمیسیون‌های مجلس خالی از بررسی استیضاح یک وزیر نماند.

چند ماه پس از تشکیل مجلس دهم، تعدادی از نمایندگان که اغلبشان جزء تازه‌نفس‌ها بودند پرچم استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را بالا بردند. تحرکات این افراد با بروز خبر فساد اقتصادی در صندوق ذخیرۀ فرهنگیان تا حدی اوج گرفت که حتی استیضاح «علی‌اصغر فانی» از تریبون خانۀ ملت نیز اعلام وصول شد و طبق آئین‌نامه در دستور کار صحن علنی مجلس نیز قرار گرفت.

البته گر چه این تلاش‌ها و جلسات با برکناری این عضو کابینۀ تدبیر و امید ناکام ماند؛ اما مدتی بعد عده‌ای نمایندگان تلاش برای استیضاح برخی دیگر از اعضای کابینه را آغاز نمودند تا دستور کار کمیسیون‌های مجلس خالی از بررسی استیضاح یک وزیر نماند.

یکی از این وزرا «علی طیب‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی است. وزیری که علیرغم گرفتن رأی اعتماد بالا در آغاز دولت یازدهم، بارها برای پاسخ به سؤالات نمایندگان به مجلس فراخوانده شد و شاید یکی از رکوردداران کارت زرد بین وزرای دولت است.

درخواست استیضاح طیب‌نیا اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس است و این ارجاع به کمیسیون در حالی صورت گرفت که اعضای هیئت‌رئیسه طی یک هفته از تقدیم این درخواست، تلاش نمودند رضایت نمایندگان متقاضی را جلب نمایند؛ اما پس از عدم اقناع نمایندگان از رایزنی‌های هیئت‌رئیسه، اکنون بررسی درخواست استیضاح در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است.

مهم‌ترین محورهای این تقاضای استیضاح «حقوق‌های نجومی»، «وضعیت اقتصاد کشور»، «سیستم بانکی نارسا»، «تسهیلات بانکی»، «عدم رونق تولید و اشتغال» و «تعطیلی کارخانه‌ها» هستند.

«حمید چیت‌چیان» دیگر وزیری است که حدود یک هفته از تقدیم استیضاحش به هیئت‌رئیسۀ مجلس می‌گذرد. استیضاح وزیر نیرو اکنون به کمیسیون انرژی مجلس ارجاع شده است؛ همچنین قرار است هیئت‌رئیسۀ مجلس این هفته جلسه‌ای را با متقاضیان استیضاح برگزار کنند تا در صورت امکان به اقناع آنها منجر شود.

تأخیر در برگزاری این جلسه بدین خاطر است که هفتۀ گذشته اغلب نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه حضور داشتند. «مدیریت آب»، «انتقال آب»، «سدها» و «مصرف برق» جزء دلایل برخی نمایندگان برای پیگیری این استیضاح بشمار می‌رود.

در این میان بررسی استیضاح «محمد فرهادی» نشان می‌دهد وزیر علوم تا حد زیادی توانسته است از خطر سلب رأی اعتماد جان سالم به در ببرد؛ زیرا آن‌گونه که یک عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس به «مهر» گفت، هفتۀ آینده جلسه نهایی هیئت‌رئیسه با استیضاح‌کنندگان برگزاری خواهد شد و جمع‌بندی نمایندگان نیز حکایت از این دارد که به احتمال زیاد این استیضاح به صحن علنی کشیده نخواهد شد و حل‌وفصل می‌شود.

آخرین استیضاحی که این روزها زمزمه‌اش به‌نوعی تبدیل به فریاد شده، در اثر حادثۀ ریلی تأسف‌بار در مسیر مشهد مطرح شده است. تعدادی از نمایندگان مجلس قرار است به‌زودی درخواست استیضاح «عباس آخوندی» را که هفتۀ گذشته جمع‌آوری امضاهایش آغاز شده است به هیئت‌رئیسۀ مجلس تقدیم نمایند.

نظر شما