شناسهٔ خبر: 129806 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سازوکار اصولگرایان برای ورود به رقابت انتخاباتی

ناظمی اردکانی43 "در انتخابات ۹۴ بعضی از کاندیداها متعهده شده بودند اگر در لیست نهایی قرار نگیرند، انصراف می‌دهند اما برخی به این تعهد عمل نکردند و همچنان در صحنه رقابت باقی‌ماندند، این اقدام نباید در انتخابات ۹۶ تکرار شود".

هفته نامه «نماینده»؛ محمد ناظمی اردکانی/* تجربه انتخابات ۹۲ پیش‌روی اصول‌گرایان قرار دارد، بنابراین براساس آن تجربه در انتخابات سال ۹۴ خوب عمل کرد البته ائتلافی که شکل گرفت کاملاً جواب نگرفت اما با این حال تجربه بسیار موفقی بود و همه اصول‌گرایان تأکید داشتند، مجلس ششم تکرار نشود و به حمدالله نامزدهای اصول‌گرا خوب درخشیدند و وارد مجلس شدند.

نتایج انتخابات مجلس در تهران به‌صورت دیگری رقم خورد اما در کلان‌شهرها همچون مشهد و اصفهان باز کاندیداهای اصول‌گرا پیروز انتخابات شدند و انتخاب رئیس مجلس و روئسای کمیسیون‌های تخصصی نشان داد مجلس اصول‌گرایی شکل گرفته است، به همین جهت معتقدم این تجربه منهای ضعف‌های که در ائتلاف سال ۹۴ وجود داشت، می‌تواند برای سال ۹۶ تکرار شود.

آنچه مسلم است، اصول‌گرایان در انتخابات سال آینده باید بر گزینه‌ای واحد که صالح، مقبول، رأی‌آور است و می‌تواند گفتمان انقلاب اسلامی را تببین و به مطالبات واقعی مردم پاسخ دهد، دست یابند ضمن اینکه باید اذعان داشت رقابت انتخابات سال ۹۶، سخت و دشوار است چون تجربه نشان داده فضا در اختیار دولت مستقر است بنابراین اگر رقیب بخواهد فضای سیاسی را تغییر و به سمت‌وسوی جریان خود هدایت کند، کار سختی را پیش‌رو دارد اما با توجه به ضعف‌های فراوان در عرصه‌هایی اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معضلاتی که در سیاست خارجی داریم؛ به‌طور قطع می‌توان تصریح کرد. کاندیداهای اصول‌گرا با مشخصات و ویژگی‌هایی که بیان شد، می‌تواند پیروز انتخابات شود.

موضوع دیگر که در جریان اصول‌گرا دنبال می‌شود «معرفی کاندیداهای حزبی» است. این اقدام در گذشته نیز کم‌وبیش صورت می‌گرفت اما سازوکارهای ائتلاف برای دستیابی به فرد واحد نبود، به همین جهت اگر تجربه ۹۴ به ۹۶ منتقل شود؛ طیف‌های مختلف اصول‌گرا می‌توانند کاندیداهای خود را داشته باشند و با سازوکار رقابت درون جریانی به فرد واحد دست یابند. نکته قابل توجه آنکه باید تعهد درون تشکیلاتی وجود داشته باشد و کاندیداها به تعهد داده شده عمل کنند تا اگر نام آنها به‌عنوان گزینه نهایی اعلام نشد، انصراف دهند.

در انتخابات ۹۴ بعضی از کاندیداها متعهده شده بودند اگر در لیست نهایی قرار نگیرند، انصراف می‌دهند اما برخی به این تعهد عمل نکردند و همچنان در صحنه رقابت باقی‌ماندند، این اقدام نباید در انتخابات ۹۶ تکرار شود. ما تجربه انتخابات ۹۲ را داریم، ۳ نفر از آقایان به خود تعهد داده بودند به فرد واحد خواهند رسید و ۲ نفر دیگر به نفع او کناره‌گیری می‌کنند اما هر ۳ نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند البته در مقطع نزدیک به انتخابات آقای دکتر حدادعادل «سیاستمدار اخلاق‌گرا» نسبت به تعهد داده شده عمل کرد و از صحنه انتخابات انصراف داد. در این دوره هم باید اضلاع مختلف اصول‌گرا (ایثارگران، رهپویان، جبهه پایداری، جبهه پیروان خط امام و رهبری) تعهد بدهند که از تصمیم ائتلاف تبعیت خواهند کرد و گزینه آنها به‌نفع گزینه واحد، انصراف خواهد داد.

نگارنده معتقد است زمینه‌های شکل‌گیری شورای ائتلاف اصول‌گرایان در حال فراهم شدن است. همان طور که تأکید شد، بهترین حالت این است که همه آنها که در اردوگاه اصول‌گرایان برای ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوند، وارد رقابت درون‌تشکیلاتی با سازوکاری مشخص شده و فردی که بیشترین استقبال به‌سمت اوست و می‌تواند بیشترین آرا را کسب کند، به‌عنوان کاندیدای نهایی معرفی شود.

انتخابات شوراها، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد، براین اساس باید به چند نکته اشاره کرد.

بررسی برای حوزه‌های شهرهای بزرگ کاملاً متفاوت است به دلیل اینکه معیار و شاخص‌هایی که برای گزینش کاندیداها صورت می‌گیرد، متفاوت است. ستاد انتخابات جبهه پیروان هم اکنون در حال رقم زدن این شاخص و معیارهاست تا بتواند راهبرد انتخابات شوراها را تدوین کند و آن را اجرایی نماید. راهبرد برای کلان‌شهرها قطعاً دستیابی به فهرست واحد است.

نکته پایانی درباره انتخابات شوراها، سازمان رأی است. معتقدیم سازمانی که برای شوراها ایجاد می‌شود مهم است بنابراین می‌توان از آن سازمان برای بهره‌برداری رأی به‌کاندیداهای ریاست جمهوری، استفاده کرد.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین

نظر شما