شناسهٔ خبر: 129223 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نمایندۀ مردم نائین و عضو کمیسیون بهداشت در حاشیۀ بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

«نظارت» مهمترین مؤلفۀ اجرای بهتر طرح تحول نظام سلامت است/ مبارزه با قاچاق کالا باید از مبادی ورودی صورت پذیرد

عباسعلی پوربافرانی «عباسعلی پوربافرانی» با طرح این مسئله که «مبارزه با کالای قاچاق مشخصاً باید از مبادی ورودی صورت بگیرد» گفت: «کالاهای قاچاق از آسمان که روی زمین نمی‌افتند، بلکه از دروازه‌ها وارد می‌شوند. اگر مرزها را محکم بچسبیم چرا باید به مراکز عرضه برسند؟»

هفته نامه «نماینده»/یکی از نمایندگان منظم مجلس دهم «عباسعلی پوربافرانی» است که حضور به‌موقعش در جلسات صحن علنی و کمیسیون تخصصی موجب شده است نام او جزو ۱۰ نمایندۀ منظم ۳ ماه نخست مجلس قرائت شود. پوربافرانی برای حضور و بازدیدش از تحریریۀ وب‌سایت و هفته‌نامۀ «نماینده» نیز ۱۰ دقیقه زودتر از وعده‌اش رسید و موجب شد برای مصاحبه‌اش فرصت کافی ایجاد شود و بتوانیم تمامی سؤالاتمان در خصوص مسائل روز کشور را از او جویا شویم.

این نمایندۀ مجلس دهم، نمایندگی مردم نائین و خوربیابانک را برعهده دارد. حوزۀ انتخابیه‌ای که علی‌رغم دارا بودن حدود یک سوم مساحت استان اصفهان، با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. وی با توجه به سابقۀ حضورش در وزارت بهداشت، در مجلس نیز کمیسیون بهداشت و درمان را برگزیده است.

آنچه می‌خوانید مشروح مصاحبۀ هفته‌نامۀ «نماینده» با «عباسعلی پوربافرانی» نمایندۀ مردم نائین و خوربیابانک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است:

* اگر موافق باشید به‌عنوان اولین سؤال، با توجه به‌رأی نیاوردن درخواست تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت، تحلیلتان دربارۀ عملکرد این طرح چیست و نقاط قوت و ضعفش را بفرمایید.

رهبری جمله‌ای دارند مبنی بر اینکه افراد جز رنج بیماری، نباید رنج دیگری داشته باشند. اصل طرح تحول در همین راستا بسیار خوب بود و باید از اجرای آن تشکر کرد؛ زیرا مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی به‌شدت مشکل داشتند. اما به‌هرحال طرحی که بخواهد در این وسعت اجرا شود، قطعاً با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد اگر بسته‌های مختلفی که درون این طرح هست کامل اجرا می‌شد شاید برخی چالش‌ها و مشکلات امروز وجود نداشت. یکی از مشکلات این بود که برخی از منابع پایدار در نظر گرفته شده، محقق نشد. ضمن اینکه بدون محقق شدن منابع، بحث افزایش تعرفه‌ها مطرح شد.

* این کار چه تناقضی با مسئلۀ طرح تحول داشت؟

این موضوع نباید به این شکل و به این زودی مطرح می‌شد. اصل اینکه تعرفه‌ها ساماندهی شود و مابه‌ازای خدمات ارائه شده، قیمت‌های واقعی وجود داشته باشد، خوب است؛ اما اینکه بلافاصله با اجرای طرح، قبل از تحقق منابع اصل طرح، بار مالی بسیاری برایش ایجاد شود، درست نبود. در مجموع در بحث پرداخت‌ها نتوانستند رشته‌ها، تخصص‌ها و مقاطع مختلف پزشکی را به‌خوبی پیش‌بینی کنند، یک‌دفعه نیز سطح توقع پرسنل بالا رفت.

* نظرتان دربارۀ سیستم ارجاع چیست؟

سیستم ارجاع باید از همان ابتدای اجرای طرح تحول پیاده می‌شد. یک نفر که حدود ۳ ماه است مریض شده، ممکن است در حوزۀ خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی، ۵ بار «ام.‌آر.‌آی» گرفته، ۳ بار «سیتی‌اسکن» رفته، ۲ بار «سونوگرافی» گرفته و چند نوع آزمایش هم داده باشد، همۀ اینها هزینه است؛ درصورتی‌که این مریض اگر از طریق سیستم ارجاع بالا می‌آمد، از هر کدام این عناوین یک بار انجام می‌داد. این در حالی است که همۀ آن هزینه‌ها را نیز بیمه پرداخت می‌کند زیرا نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌خوبی عملیاتی نشده است.

* پیشنهاد شما به دولت و مجلس برای اجرای بهتر طرح تحول چیست؟

نظارت مهمترین بحث ماست. بسته‌های مقیمی، ماندگاری و ... در این طرح پیش‌بینی شد، اما نظارت باید انجام می‌شد. ضمن اینکه ما نتوانستیم بیمارستان‌های تأمین اجتماعی را متقاعد کنیم که در این حوزه با ما همراهی کنند. در کل می‌شود به‌عنوان یکی از طرح‌های بسیار خوب و مناسب برای مردم از آن یاد کرد؛ گرچه چالش‌های آن نیز قابل توجه است.

* اگر شما هم مطلع شده باشید به‌تازگی موج جدیدی برای مبارزه با قاچاق کالا در کشور آغاز شده و این مبارزه در سطح مغازه‌ها و مراکز عرضه پیگیری می‌شود. با توجه به اینکه حوزۀ انتخابیۀ شما هم یکی از محورهای اصلی ترانزیت محسوب می‌شود، تحلیلتان در این خصوص چیست؟

به مطلب خوبی اشاره کردید. من هر وقت می‌خواهم حوزۀ انتخابیه‌ام را به مراجع امنیتی توضیح بدهم از عنوان شهر مرزی استفاده می‌کنم. وقتی از مرز حرکت می‌کنید، چند گلوگاه ایست‌وبازرسی در مسیرها هستند که آخرین ایست‌وبازرسی نائین است. در آن منطقه ۲ مسئله که در ایست‌وبازرسی‌ها اهمیت دارد مبارزه با مواد مخدر و کالای قاچاق است. در حوزۀ مبارزه با مواد مخدر تاکنون چندین شهید داشتیم.نائین به‌شدت برای مبارزه با قاچاق مشکل دارد.

* شما معتقدید برای انجام مبارزۀ جدی و اساسی باید چه کرد؟

کالاهای قاچاق از آسمان که روی زمین نمی‌افتند، بلکه از دروازه‌ها وارد می‌شوند. اگر مرزها را محکم بچسبیم چرا باید به مراکز عرضه برسند؟ مبارزه با این کالاها مشخصاً باید از مبادی ورودی صورت بگیرد. وقتی کالا وارد شد، رقم زیادی باید هزینه شود تا با آن مبارزه کنیم. معتقدم همان مقدار که کالای قاچاق به تولید ضربه می‌زند، همان مقدار هزینه باید برای مبارزه با آن انجام شود.

* کار لایحۀ برنامۀ ششم توسعه در کمیسیون‌های تخصصی به پایان رسیده و کمیسیون تلفیق مشغول کار شده است. بخش‌هایی از این لایحه که مرتبط حوزۀ درمان است را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اغلب موادی که در برنامۀ ششم در حوزۀ بهداشت و درمان وجود دارد، بیشتر متأثر از برنامۀ پنجم است و تفاوت اساسی با قبل ندارد. کار ریشه‌ای در این خصوص باید اجرایی کردن سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری باشد؛ البته در برنامۀ پنجم نیز بخش‌هایی وجود داشته، اما مسئله این است که اجرا نشده است.

* گویا یکی از موضوعات جنجالی این روزهای کمیسیون بهداشت، صدور مجوز مطب برای پزشکان دولتی است. شما چه نظری دارید؟

در هر دو سمت این مسئله موافقان و مخالفان جدی حضور دارند. حرف من در این خصوص این بود که اگر قرار باشد نظارت به شکل کنونی ادامه یابد، هیچ پزشک دولتی نباید مطب داشته باشد. چون در اثر این کار، مریض به‌صورت تدریجی از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل خواهد شد.

* در مجموع عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد بعضی وزرای دولت یازدهم انتظارات مردم و شخص رئیس‌جمهور را برآورده نکرده است. اما اینکه چرا این ترمیم صورت نگرفته است باید از شخص آقای روحانی پرسیده شود.

* اخیراً دربارۀ تغییر برخی وزرا اقداماتی انجام شده است. نظرتان دربارۀ تغییر وزرا در ماه‌های پایانی چیست؟

ما قائل به این هستیم که ترمیم کابینه باید خیلی زودتر در برخی حوزه‌ها صورت می‌گرفت تا تحولی ایجاد شود و در بخش‌هایی از کشور که دچار مشکل است، تغییرات خوبی رخ دهد. متأسفانه تا امروز این ترمیم اتفاق نیفتاده است. شاید کسی که بیاید نیز نتواند در ۷-۸ ماه باقی‌مانده، هم برنامه‌ریزی و هم اجرا را با هم انجام دهد؛

نظر شما