شناسهٔ خبر: 129014 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگوی «نماینده» با حاج قربان

واعظ باید صالح باشد تا بتواند راهنمایی کند

حاج قربان مداح اهل‌بیت با اشاره به ویژگی‌های واعظ در راستای تبلیغ بیشتر معتقد است: «یک واعظ باید خود صالح باشد تا بتواند راهنمایی کند.»

هفته نامه «نماینده» - علی حاج‌قربانعلی دولابی «مداح اهل‌بیت»؛ کمتر کسی است که ارتباط با دستگاه امام حسین(ع) داشته باشد و نام او را در هیئت «عشاق الحسین(ع)»نشنیده باشد. این مداح اهل‌بیت که مشهور به «حاج قربان» است، در زمان جنگ تحمیلی در گردان میثم و حبیب در لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) حضور داشت و بعد از جنگ در مدرسه آیت‌الله مجتهدی(رحمت‌الله‌علیه) به‌فراگیری دروس حوزوی پرداخت. او همچنین سابقه حضور و شرکت در درس خارج مقام معظم رهبری و نیز در درس خارج آیت‌الله «مقتدایی» نیز دارد.

حاج قربانعلی دولابی که اصالتاً هم اهل دولاب تهران است، در بین مداحان اهل‌بیت، معروف به مداح مناجات‌خوان است، علت آن به دفاع مقدس برمی‌گردد.

این مداح اهل‌بیت پیش از این گفته بود: «علت مناجات‌خوانی بنده به‌فضای دوران دفاع مقدس برمی‌گردد، ما در جبهه هم مناجات می‌خواندیم، مخصوصاً مناجات شعبانیه، آن موقع زیاد مرسوم نبود فکر می‌کنم اولین کسی که جلسه مناجات شعبانیه را دائم یعنی هر سال کل ماه شعبان را مناجات شعبانیه می‌خواند، جلسه ما بود و در کل من مناجات را بیشتر دوست دارم.»

حاج قربانعلی دولابی کمتر با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند؛ قبل از انجام گفت‌وگو با یکی از همکاران رسانه‌ای که با این مداح شناخته شده گفت‌وگوی تفصیلی انجام داده بود، صحبت کردم، می‌گفت: «گفت‌وگو با این مداح شاخص هم آسان و هم دشوار بود؛ آسان از آن جهت که با نهایت ادب و متانت و تواضع و روحیه اخلاص به پرسش‌هایمان پاسخ داد. دشوار هم از آن جهت که تمایلی به انتشار اخبار و احوالش نداشت و ترجیح داد که برخی از سؤالات ما را به ایجاز پاسخ دهد یا حتی پاسخی ندهد.»

فضای محرم بار دیگر ما را به‌سراغ حاج قربان برد، پس از مصاحبه به‌یاد اظهارنظر همکار رسانه‌ای خود افتادم که گفته بود او با ادب و متانت برخورد می‌کند، این ادب و متانت را در او دیدم اما با این حال ترجیح داد مختصر پاسخ دهد تا در مراسم عزای حسینی شرکت و به مدیحه‌سرایی بپردازد.

او از پیام کربلا، مواضع سیاسی مداحان و ویژگی وعاظ در جهت تبلیغ هرچه بهتر گفتمان حسینی سخن گفت.

حاج‌قربان «مداح اهل‌بیت» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، با اشاره به پیام محرم، گفت: «کاری که امام حسین(ع) در کربلا انجام داد برای این بود که عوام هم به‌سادگی در مسیر ولایت قرار گیرند و به‌عبارتی اهل ولایت شوند.»

وی همچنین درباره ورود مداحان به‌مسائل سیاسی، اظهارداشت: «باید نگاه کنیم و توجه داشته باشیم نظر مقام معظم رهبری چیست؟ چراکه اصل برای ما حضرت آقاست.»

این مداح اهل‌بیت با اشاره به ویژگی‌های واعظ در راستای تبلیغ بیشتر معتقد است: «یک واعظ باید خود صالح باشد تا بتواند راهنمایی کند.»

نظر شما