شناسهٔ خبر: 128706 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قشقاوی خبر داد

بازگشایی مرز باجگیران از هفته آینده/ ارائه اسامی ۱۳۰ زندانی ایرانی به طرف ترکمن برای انتقال به کشور

حسن قشقاوی/2 معاون کنسولی وزیر خارجه از بازگشایی مرز باجگیران از هفته آینده خبر داد و گفت: اسامی ۱۳۰ تن از زندانیان ایرانی به طرف ترکمنی برای انجام تشریفات قانونی انتقال به کشور ارائه شده است.

به گزارش«نماینده» دوازدهمین اجلاس مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی و «وفا حاجی اف» قائم مقام وزارت خارجه ترکمنستان ریاست هیأت ترکمنی را در این اجلاس برعهده داشتند.

در جریان این اجلاس، معاون کنسولی وزارت امور خارجه با اشاره به روند رو به رشد روابط دو کشور همسایه و مسلمان ایران و ترکمنستان اعلام کرد: از هفته آینده مرز باجگیران پس از سه سال توقف و تعطیلی موقت مجدداً بازگشایی و رفت و آمد کامیون‌ها از این مرز مجددا امکانپذیر خواهد شد.

وی همچنین گفت: در اجرای موافقتنامه انتقال محکومان، اسامی ۱۳۰ تن از زندانیان ایرانی با اولویت زنان، سالخوردگان و بیماران به طرف ترکمنی برای انجام تشریفات قانونی انتقال به کشور ارائه شده است.

قائم مقام وزیر خارجه ترکمنستان نیز با اشاره به میهمان نوازی گرم طرف ایرانی و اعلام رضایت از تفاهمات به عمل آمده در این اجلاس، بر اراده رئیس جمهور ترکمنستان و سایر مقامات این کشور برای استمرار همکاری‌های دوجانبه در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

در پایان این اجلاس، طرفین «یادداشت تفاهم» مشترکی را در ۱۸ بند به امضاء رساندند که براساس آن دو کشور در خصوص تسهیل صدور روادید برای اتباع یکدیگر به ویژه تجار و گردشگران و ضرورت اجرای موافقتنامه انتقال محکومان به حبس و همچنین مسائل مرزی و گمرکی بین دو کشور، توافق کرده‌اند.

نظر شما