شناسهٔ خبر: 128377 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از حواشی نامۀ ابهام‌برانگیز مرتضوی؛

موج‌سواری فتنه‌گران برای پوشاندن جرم اصلی

سعید مرتضوی گر چه «سعید مرتضوی» دادستان وقت تهران به‌عنوان متهم اصلی به دادگاه فراخوانده شد، اما فتنه‌گران بجای اینکه به عذرخواهی نسبت به جرم غیرقابل‌انکار خود بپردازند، گویی تنها مسئلۀ کشور موضوع کهریزک است، تمام همت خود را مصروف فرار به جلو کرده‌اند.

هفته نامه «نماینده» - حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ ابعاد گوناگونی داشت. البته بر اساس عمق اتفاقات ناگواری که رخ داد و قانون‌شکنی‌های گسترده، نام «فتنه» بیشتر برازنده آن است و بیشتر نیز به همین نام شهرت دارد.

اردوکشی‌های خیابانی، ضرب و شتم مأموران امنیتی، بر هم زدن نظم امنیت عمومی و ده‌ها جرم و جنایت دیگر توسط معترضین به نتیجه انتخابات صورت گرفت که البته گر چه همۀ این‌ها مهم هستند؛ اما به تعبیر رهبر انقلاب، ظلم بزرگی به نظام جمهوری اسلامی شد که این از بقیه اتفاقات مهم‌تر است.

*بهانه دادن برخی مسئولان بی‌کفایت به فرصت‌طلبان داخلی

دراین‌بین یکی از پیش‌آمدهای ناگوار نیز مرگ چند نفر در بازداشتگاه کهریزک است که به خاطر بی‌کفایتی برخی مسئولان و متولیان برقراری امنیت چند خانواده را داغدار کرد و از طرفی موجب شد بهانه و اهرمی در دست منتقدان حکومت شود.

گر چه در پی این اتفاق «سعید مرتضوی» دادستان وقت تهران به‌عنوان متهم اصلی به دادگاه فراخوانده شد، اما فتنه‌گران بجای اینکه به عذرخواهی نسبت به جرم غیرقابل‌انکار خود بپردازند، گویی تنها مسئلۀ کشور موضوع کهریزک است، تمام همت خود را مصروف فرار به جلو کرده‌اند.

* برخورد چندگانه با احکام دستگاه قضا

البته برخورد قوۀ قضائیه با عوامل قضیه کهریزک یک امر بعید نبود. رهبر انقلاب شهریور سال ۸۸ در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی با تأکید بر اینکه «با اینها به‌طور قاطع برخورد خواهد شد» گفته بودند: «این را بدانید که. حالا نمی‌خواهیم جنجال بکنیم که دستور بدهیم، این دستور توی رسانه‌ها پخش بشود، باز یک پیوست زده بشود، باز یک پیرو زده بشود؛ من دوست ندارم کار تبلیغاتی انجام بگیرد؛ اما از اولین روزها دستور داده شده و کسانی دنبال هستند؛ منتها کارها باید درست با دقت و با مراقبت پیش برود.»

اما معمولاً این طیف که رویکرد چندگانه‌ای نسبت به نهادهایی همچون قوه قضائیه دارند، با تیترهایی همچون «عذرخواهی کافی نیست» تلاش در تقلیل ارزش کار دستگاه قضا دارند. این رفتار را باید در کنار مقاومتشان نسبت به اجرای حکم «مهدی هاشمی» و استقبالشان از حکم «محمدرضا رحیمی» گذاشت تا به‌درستی انتقاداتشان از نحوۀ کار قوۀ قضائیه را سیاسی دانست.

*فراموشی «ظلم بزرگ» به مردم و نظام اسلامی

اما مسئله فراتری که دربارۀ حامیان فتنه نسبت به این موضوع قابل‌توجه است عبورشان از کنار اشتباهات گذشته است. آن‌ها از این طریق بر نامه ابهام برانگیز مرتضوی موج‌سواری می‌کنند و تمرکز خود را بر فرار از پاسخگویی گذاشته‌اند.

فتنه‌گران نسبت به ظلم بزرگی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی روا داشتند سکوت پیشه نموده‌اند. کلیدواژۀ «ظلم بزرگ» در ادامه بیانات شهریور سال ۸۸ رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان مطرح شد، آنجا که پس از اشاره به دستورشان دربارۀ پیگیری ماجرای کهریزک گفتند: «توجه کنید که این مسائل هیچ‌کدام نباید با مسئلۀ اصلی بعد از انتخابات خلط شود. حادثۀ اصلی نباید تحت‌الشعاع این حوادث قرار بگیرد. یک عده‌ای آنچه را که بعد از انتخابات اتفاق افتاد، آن ظلمی که به مردم شد، آن ظلمی که به نظام اسلامی شد، آن هتکی که از آبروی نظام در مقابل ملت‌ها به وسیلۀ بعضی انجام گرفت، این‌ها همه را ندیده می‌گیرند.»

ایشان در ادامه تصریح نمودند: «فرضاً مسئلۀ فلان حادثه را، زندان کهریزک را، یا قضیۀ کوی را قضیۀ اصلی دوران بعد از انتخابات تا امروز قلمداد می‌کنند؛ این خودش یک ظلم دیگر است. مسئله‌ی اصلی، مسئلۀ دیگری است.»

*استفادۀ دشمن از بی‌انصافی‌ها در داخل کشور

«جرم اصلی» نیز دیگر کلیدواژۀ رهبر انقلاب است که در دیدار جوانان نخبۀ علمی کشور، مقصر «جرم اصلی» را فتنه‌گران دانسته و فرمودند: «مسئلۀ اصلی در این قضایای اخیر، اصل انتخابات بود؛ زیر سؤال بردن اصل انتخابات بزرگ‌ترین جرمی بود که انجام گرفت. چرا شما نسبت به این جرم چشمتان را می‌بندید!؟ این همه زحمت کشیده بشود، مردم بیایند، یک شرکتِ به این عظمت، یک نصاب‌شکنی، یک رکودشکنی در دنیا در مردم‌سالاری، در دمکراسی‌ای که این‌قدر ادعایش را می‌کنند، انجام بگیرد، بعد یک عده مفت و مسلّم بیایند بدون استدلال، بدون دلیل، همان فردای انتخابات بگویند: انتخابات دروغ است! این کار کوچکی است!؟ این جرم کمی است!؟ یک‌قدری باید منصف بود توی این قضایا. دشمن هم حداکثر استفاده را از این کرد.»

نظر شما