شناسهٔ خبر: 128256 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دولت یازدهم، نیازمند تلاش مضاعف در سال آخر

آرئین منش ضروری است که دولت با وقوف به اهمیت شرایط کشور در سال پایانی، بیش از پیش در جهت خدمت‌رسانی گام بردارد و از اقدامات حاشیه‌ای و سیاسی‌کاری که شائبه انتخاباتی دارد، پرهیز کند.

هفته نامه «نماینده»؛ محمدجواد آرئین‌منش/*  ارزیابی عملکرد هر دولتی باید متناسب با شرایط زمان، ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد، انجام شود؛ ازاین‌رو معتقدم دولت آقای روحانی در برخی زمینه‌ها مثبت و قابل‌قبول ظاهر شد، در برخی متوسط و در برخی از حوزه‌ها نیز ضعیف بود.

دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی و توسعه روابط بین‌الملل و کاهش تنش‌های بین‌المللی موفق بود و توانست سردی روابط جمهوری‌اسلامی ایران با همسایگان (کشورهای منطقه)، کشورهای اروپایی و آمریکایی را بهبود ببخشد. دلیل این مسئله هم موفقیت‌هایی است که دولت در زمینه روابط هسته‌ای «برجام» و توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی با کشورها انجام داده است. در این راستا حضور هیئت‌های اقتصادی و پارلمانی در ۲ سال اخیر در ایران بیانگر موفقیت‌های دولت در عرصه سیاسی و روابط بین‌الملل است.

نگارنده، میزان موفقیت‌های دولت در حوزه اقتصاد را متوسط ارزیابی می‌کند. معتقدم در کنترل نرخ تورم، پیشگیری از رشد فزاینده آن در کشور و کاهش نرخ آن، دولت در مقایسه با سال اول خود موفق عمل کرد به‌طوری که ما سال‌های زیادی است شاخص نرخ تورم تک‌رقمی را تجربه نکرده‌ایم؛ اما با این حال در زمینه خروج کشور از رکود تلاش‌های دولت به ثمر ننشسته است و هنوز چرخ‌های اقتصادی دولت به حرکت درنیامده است. برای مثال می‌توان از حوزه مسکن نام برد، هنوز رونق در حوزه مسکن مشهود نیست. به هرحال آنچه مسلم است ما طولانی‌ترین رکود اقتصادی تاریخ کشور را بعد از انقلاب تجربه می‌کنیم.

دولت باید تلاش کند در سال چهارم که سال اقدام و عمل است، تحرک و اقدامات خود را به منصه ظهور برساند تا مردم حاصل تلاش‌های دولت را احساس کنند؛ هنوز تلاش‌ها و آثار و پیامدهای  دولت در حوزه اقتصادی محسوس نیست، به همین جهت قوه مجریه به ریاست آقای حسن روحانی باید با ارائه کارنامه به جمع‌بندی نهایی برسد و آن را به مردم عرضه کند.

از سوی دیگر باید انتظار مردم هم در نظر گرفته شود، انتظار مردم این است که بخشی از وعده‌های اقتصادی دولت ازجمله افزایش رفاه، رونق اقتصادی و اشتغال را لمس کرده و آثار آن را مشاهده کنند، براین اساس دولت یازدهم بیش از دولت‌های گذشته نیازمند کار و تلاش در سال پایانی برای نشان دادن ثمرات خدمت به مردم است.

در همین گزار باید به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد، معتقدم در حوزه اقتصاد مقاومتی اقداماتی صورت گرفته اما باید اذعان داشت نشان دادن آثار اقتصاد مقاومتی نیازمند صبوری و تحمل است. به دلیل اینکه آثار و پیامدهای آن تدریجی آشکار می‌شود.

به‌اعتقاد نگارنده بهترین تحرک دولت، اقدام و عمل در حوزه رفع مشکلات مردم است. به‌جای اینکه تبلیغ کنند باید دولت و دولتمردان با عملکرد خود بتوانند مشکلات مردم را رفع کنند تا بدین‌وسیله با به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصادی کشور و خروج از رکود و نشان دادن آثار و پیامدهای این اقدامات، دولت بتواند از عملکرد خود تبلیغ کند، این تبلیغ مجاز است اما دولت و دولتمردان نباید به حرکت  و تحرکات انتخاباتی متوسل شوند.

اگر دولت بخواهد در سال پایانی به‌این گونه حرکات متوسل شود، از مسیر اصلی خود منحرف شده و گرفتار موضوعات حاشیه‌ای خواهد شد؛ بنابراین دولت نباید به‌هیچ‌وجه خود را سرگرم بحث‌های انتخاباتی کند، بلکه باید تا آخرین روزِ کاری، برای کار، تلاش و حل مشکلات برنامه‌ریزی کند و بهترین تبلیغ برای دولتِ در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است.

آنچه مسلم است، تا به امروز این خواست دولت‌ها از سوی مردم اجابت شده و مردم فرصت ۸ ساله را به همه دولت‌ها داده‌اند. در این میان دولت یازدهم در مقایسه با دولت‌های گذشته به تلاش بیشتری در سال پایانی نیاز دارد.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه امسال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است و مطالبه رهبر معظم انقلاب از همه دستگاه‌ها به‌ویژه دولت، اقدام و عمل در جهت تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، ضروری است که دولت با وقوف به اهمیت شرایط کشور در سال پایانی، بیش از پیش در جهت خدمت‌رسانی گام بردارد و از اقدامات حاشیه‌ای و سیاسی‌کاری که شائبه انتخاباتی دارد، پرهیز کند.

نماینده ادوار مجلس

نظر شما