شناسهٔ خبر: 127717 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی مسائل مرتبط با شهرهای غربی کشور در گفت‌وگو با «شهاب نادری»، نمایندة پاوه در مجلس دهم؛

​راه‌آهنی که پس از ۲۷ سال، هنوز به مقصد نرسیده!

شهاب نادری43

به گزارش «نماینده» در کل کشور ۶ حوزه انتخابیه وجود دارد که ۴ شهرستان را تحت پوشش خود دارند که یکی از آنها حوزه اورامانات است. این حوزه شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، رواسر و ثلاث می‌باشد که بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. این حوزه انتخابیه در نقطه صفر مرزی قرار گرفته و هم مرز با کشور عراق است.

«با وجود تمام محرومیت‌ها و کمبود امکاناتی که در این مناطق وجود داشته، باز هم مردم تمام همت خود را به کار می‌گیرند و ما حتی نخبگان علمی داشته‌ایم که همزمان در ۳ رشته در سطح کشور رتبه اول را کسب کرده‌اند.» نماینده پاوه در گفت‌وگو با «نماینده» با بیان این مقدمه به سراغ بیان مسائل این منطقه می‌رود ...

شهاب نادری می‌گوید: «متأسفانه امروز در مناطق یاد شده مشکل بیکاری حرف اول را می‌زند. سراغ هر خانواده‌ای که بروید ۵-۴ نفر بیکار وجود دارد. اخیراً نیز مشکلی در حوزه آموزش ایجاد شده که هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان را مجبور به انتخاب رشته‌ای می‌کند که تمایلی به آن وجود ندارد. به عنوان مثال به دانش‌آموز با معدل ۱۹.۷۵ اجازه انتخاب رشته تجربی داده نشده است.»

وی با اشاره به اینکه «در خصوص مشکلات اقتصادی و بیکاری صحبت‌های زیادی شده و همانطور که همه مردم در سرتاسر کشور درگیر این مشکل هستند، استان و منطقه ما هم از این مشکلات رنج می‌برد» می‌افزاید: «هفته‌ای ۶-۵ نفر از جوانان استان اقدام به خودکشی می‌کنند که علت آن هم بیکاری و مشکلات اقتصادی است. در یکی از روستاهای حوزه انتخابیه من ۶۴۰ نفر با مدرک دکتری ساکن هستند که این آمار در سطح کشور بی‌نظیر است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم عدم وجود صنعت و نیز جاده‌های نامناسب را از مسائل مطرح در حوزه انتخابیه خود می‌داند و توضیح می‌دهد: «جاده‌های بدون آسفالت در کشور وجود ندارد اما تمام محورهای مواصلاتی این مناطق، خاکی باقی مانده‌اند. متأسفانه در حوزه صنعت هم مناطق یاد شده از هیچ‌گونه صنعتی برخوردار نیستند. ۴ شهرستان در این حوزه انتخابیه یک کارخانه ندارد!»

«این وظیفه دولت است که به مناطق محروم رسیدگی کند تا شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها نباشیم. این مشکل حاشیه‌نشینی از شهرهای کوچک به کلان‌شهرها و تهران هم سرایت کرده است.» نادری با بیان این مطلب افزود: «البته سپاه و بنیاد برکت در مناطق حضور پیدا کردند و اقداماتی صورت گرفته اما همچنان در زیرساخت‌های اولیه همچون آب، برق و جاده دچار مشکل هستیم.»

وی با اشاره به سفر هیئت دولت تدبیر و امید به استان کرمانشاه می‌گوید: «در سفر ریاست محترم جمهوری تقاضای مردم و مسئولین راه‌اندازی منطقه ویژه و احداث راه‌آهن بود. راه‌آهنی که سال ۱۳۶۸ کلنگ آن به زمین خورده امروز که سال ۱۳۹۵ شده هنوز به کرمانشاه نرسیده است!»

این نماینده استان کرمانشاه معتقد است: «با وجود امکان حضور گروه‌های وهابی، سلفی و ... به دلیل همسایگی با کشور عراق، مرزهای کشور از امنیت کامل برخوردار است اما این مردم مرزنشین هستند که بدون مزد و حقوق از مرزها نگهبانی می‌کنند. مردم مرزنشین بدون هیچ چشم داشتی از خاک این کشور محافظت کرده و می‌کنند.»

شهاب نادری با اشاره به اینکه «این مردم غیرت و تعهدشان را به نظام نشان دادند و در انتخابات اخیر، ۹۴ درصد پای صندوق رأی آمدند درحالی‌که در پایتخت این مشارکت در رأی، ۴۰ درصد بوده است.» افزود: «البته رأی مردم ما به نظام و رهبری بود نه به شخص. مردم مرزنشین همیشه اعتقاد و التزام خود را به نظام نشان دادند اما خدمات ارائه شده به آنها صفر بوده است.»

نماینده پاوه با درخواست از اهالی رسانه، به عنوان بازوی قدرتمند مردم گفت: «انتظار می‌رود اهالی رسانه از مشکلات مردم بنویسند. نوشتن از حقوق‌های نجومی و رانت‌خواری‌ها دردی از مردم محروم دوا نمی‌کند. مردم شهرستان به نمایندگان‌شان تشر می‌زنند که مدیران حقوق‌های نجومی می‌گیرند. اعتماد مردم نسبت به مدیران از دست رفته است، چگونه می‌توان این اعتماد از دست رفته را به مردم بازگرداند؟ چطور مردم را متقاعد کنیم که مدیران کل و وزرا مثل آن مدیران حقوق‌های نجومی دریافت نمی‌کنند؟»

نظر شما