شناسهٔ خبر: 127297 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

غلامعلی خوشرو: جامعه جهانی در قبال کودکان یمنی چه کرده؟

غلامعلی خوشرو43 سفیر ایران در سازمان ملل متحد، وضعیت کودکان به ویژه در نوار غزه و یمن را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش «نماینده»، غلامعلی خوشرو سفیر و  نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد طی سخنانی در بحث عمومی شورای امنیت درباره کودکان و مخاصمات مسلحانه  گفت: حملات هوایی در یمن که تا کنون منجر به قتل صدها  کودک یمنی شده، آیا جز رشد القاعده و داعش دستاوردی به همراه داشته است؟ اگر وجدان جامعه جهانی نسبت به کشتار کودکان یمنی به خواب فرو رفته، آیا می تواند نسبت به تهدید راهبردی رشد افراطی گری و تروریسم نیز آسوده خاطر باشد؟


وی افزود: بسیار تاسف آور است  که ما در برابر کشتار کودکان و نابودی مدارس و بیمارستانها  شاهد اعمال فشار و نفوذ سیاسی هستیم. سال گذشته رژیم اسرائیل علیرغم جنایات آشکار خود علیه کودکان در غزه در فهرست سیاه سازمان ملل قرار نگرفت. امسال در مورد یمن شاهد آن بودیم که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی؛ که بر اساس یافته های مستند کارشناسان سازمان ملل بعنوان مسئول کشتار غیر نظامیان و از جمله  ۸۷۵ کودک یمنی است که بر اثر بمبارانهای هوایی و حمله به ۴۹ مدرسه و بیمارستان  جان باختند؛ ابتدا در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار گرفت اما با شگفتی تمام نام این ائتلاف در اثر اعمال فشارهای سیاسی و مالی از آن فهرست خارج شد.


وی افزود: این اقدام، خیانتی  به حقوق آسیب پذیر ترین بخش از غیر نظامیان یعنی کودکان است که این ساز و کار بین المللی برای حفظ این طراحی شده است و اینگونه رفتار منجر به بی اعتباری گزارشهای سازمان ملل متحد  و موجب آسیب زدن به شالوده حقوق بین المللی بشر دوستانه خواهد شد.


خوشرو، وضعیت کودکان بویژه در نوار غزه و یمن را بویژه بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت  که گزارش امسال دبیر کل در مورد وضعیت کودکان در مخاصمات مسلحانه بار دیگر حاکی از ان است که متاسفانه در سال گذشته کودکان همچنان یکی از قربانیان جنگ ها و مخاصمات مسلحانه بوده اند.  گروههای تروریستی و افراطی همچون داعش؛ القاعده و بوکوحرام همچنان به حملات خود علیه کودکان؛ مدارس و بیمارستانها و نقض اشکار حقوق کودکان ادامه می دهند در حالی که تهاجم به کودکان اقلیت ها همچنان توسط گروه های افراطی رو به فزونی دارد.


وی گفت که در نتیجه تهاجم ارتش اسرائیل به غزه  ۵۴۰ کودک فلسطینی جان باختند و ۲۹۵۵ کودک مجروح شدند که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ کودک تا پایان عمر خود دچار معلولیت خواهند بود. رژیم اسرائیل هرگز بخاطر ارتکاب این جنایات در جنگ غزه به کیفر نرسید.

نظر شما