شناسهٔ خبر: 127251 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پیشنهادی برای ورق زدن:

شخصیت مادر این داستان، شما را شگفت زده خواهد کرد

رحماندوست/1

به گزارش هقته نامه «نماینده» به مناسبت تجدید چاپ کتاب «مفقود سوم» توسط حوزۀ هنری، سراغ نویسندۀ کتاب «مجتبی رحماندوست» رفتیم و از او دربارۀ کتابش پرسیدیم:

کتاب «مفقود سوم» را ابتدا انتشارات «تکا» منتشر کرد که به چاپ چهارم رسیده است و به تازگی انتشارات سورۀ مهر که مرتبط به حوزۀ هنری است، بنابر ضرورت احساس شده آن را دوباره تجدید چاپ کرده است و داغ داغ تازه از تنور درآمده است.

این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که نام یکی از آن داستان‌ها «مفقود سوم» است. پیشنهادم این است که دوستان وقت بگذارند و داستان اول آن را بخوانند و اگر پسندیدند و احساس کردند که مشابه شخصیت اول این داستان، این مادر، هیچ جای دیگر به این شکل به آن نپرداختند، نسبت به خواندن داستان‌های دیگر اهتمام بورزند.

اصلاً مدعی نیستم که تمام داستان‌هایش را مردم دوست دارند اما فکر می‌کنم نیمی از داستان‌های این کتاب به مذاق 80 درصد خواننده‌های آن خوش می‌آید.

شکل داستان‌های این کتاب به نحوی است که بسیار روان خوانده می‌شود و شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات و درون‌مایه‌های مختلف می‌شود که می‌توان به چند داستان با موضوعات اجتماعی روز، طنز، داستان‌های بین‌الملل و دفاع مقدس ... اشاره کرد.

یک نویسندۀ هندی به نام پرفسور «کلیم اصغر»، از دانشگاه دهلی‌نو هند مادری که در این داستان وجود دارد را تجزیه تحلیل شخصیتی کرده است و در مقاله‌ای به شناخت تیپ شخصیتی آن زن و مادر داستان پرداخته است. ایشان می‌نویسد که یک تیپ و شخصیت مادر و زن جدید و متفاوت از دیگر داستان‌هاست.

این کتاب را همین استاد دانشگاه به زبان اردو ترجمه کرده است که عنوان آن «تیسرا لاپته» است.

برچسب‌ها:

نظر شما