شناسهٔ خبر: 127223 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح کرد؛

ضرورت نقش‌آفرینی وزارت خارجه در حمایت از رهبران بیداری اسلامی

ولی الله نانواکناری

هفته نامه «نماینده» / نمایندۀ مردم بابلسر در مجلس دهم، «ولی‌ا... نانواکناری» است که وارد کمیسیون امنیت ملی شده است. گفت‌وگو با او را از تحلیلش دربارۀ میزان تحقق برجام آغاز کردیم و پس از شنیدن نظرش دربارۀ عملکرد وزارت خارجه در قبال افرادی همچون «شیخ عیسی‌قاسم»، موضوع نحوۀ برخورد اردوغان با کودتاگران ترکیه را مطرح نمودیم.

*به نظر شما تا کنون چه مقدار از تعهدات طرفین برجام اجرایی شده است؟

تا امروز از طرف نظام جمهوری اسلامی تمامی تعهدات عملی شده است، اما طرف‌های غربی نسبت به تعهداتشان پایبند نبوده‌اند و عمل نکردند. امیدوارم با رایزنی‌های مسئولان وزارت خارجه بتوانیم متقاعدشان کنیم آنچه تعهد کرده‌اند را انجام بدهند.

*اگر این تعهدات کماکان اجرایی نشد، چه کاری باید توسط دولت انجام شود؟

موضع رهبری در این خصوص که گفتند اگر آنها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم، بسیار راهگشاست. این نشان از منطق انقلابی و جهادگونۀ ایشان است که ما نیز همان را دنبال می‌کنیم. اگر متنبه نشده و به تعهداتشان عمل نکردند، مقابله به مثل خواهیم کرد. یقیناً اگر دنبال بهانه‌گیری باشند نظام مقدس جمهوری اسلامی حتماً اقدام انقلابی خواهد کرد.

*چند هفته قبل در شورای امنیت سازمان ملل سفرهای سردار قاسم سلیمانی را مغایر قطعنامه‌های این شورا دانسته و خواستار کاهش آن شده بودند. شما چقدر ادعاهای آنها را واقعی می‌دانید؟

امثال قاسم سلیمانی‌ها در مسیر دفاع از مستضعفین قدم بر می‌دارند و در چارچوب باورهایی است که ما برای مبارزه با تروریسم داریم. همة دنیا هم می‌دانند که ما برای مقابله با تروریست‌ها کمک‌های مستشاری انجام می‌دهیم.

در ضمن اینکه آمریکا و غربی‌ها موضع خصمانه دارند بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این صحبتی که شده است با واقعیت تطبیق ندارد و به دنبال بهانه‌گیری هستند. این ادعاها چیزی نیست که انسان عاقل آن را بپسندد. خود آمریکا چرا در گفتار محکوم می‌کند اما در عمل دلارها و تجهیزات نظامی خودشان را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا خون مردم بی‌گناه را بریزند؟!

اینهایی که با تبر و اره موتوری سر از بدن مردم جدا می‌کنند، داعشی بودند و هر کسی که به اینها کمک کند، کمک به تروریسم کرده است. اینها باید جوابگو باشند که چرا به تروریسم کمک می‌کنند. مردان آزاده‌ای مانند قاسم سلیمانی باید مورد حمایت همه قرار بگیرند. ما اقدامات این عزیزان را ارج می‌نهیم و به اینها افتخار می‌کنیم؛ استکبار هم به دنبال بهانه‌تراشی‌های خودش است.

*رهبران بیداری اسلامی در منطقه از جمله شیخ عیسی قاسم و شیخ زکزاکی تحت فشار حکام کشورهایشان هستند. اقدامات وزارت خارجة ایران به عنوان داعیه‌دار مبارزه با استکبار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد بنده وزارت خارجه و مسئولین نظام باید در این زمینه بیشتر نقش‌آفرینی می‌کردند. البته قدم‌هایی هم برداشتند که قابل تقدیر است، اما جا دارد که تلاش بیشتری داشته باشند. انسان‌های آزاده‌ای که در مسیر آزادگی قدم می‌گذارند باید مورد حمایت قرار بگیرند تا نهایتاً ظلم در جهان نابود شود و ظالمی در حاکمیت قرار نگیرد و در پناه امنیت و آرامش، زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و صلح و آرامش در همه جا حاکم شود.

*چند هفته قبل شاهد اتفاقاتی در ترکیه برای از میان برداشتن نخست‌وزیر قانونی این کشور بودیم. موضع وزارت خارجه در این خصوص چطور بود؟

اقدام کودتایی که در ترکیه انجام شد و هرگونه اقدام مشابه در جهان به نظر من خوب نیست و ما باید محکوم می‌کردیم. خوشبختانه وزارت خارجه موضع صحیح و به موقعی گرفت.

*اقدامات نخست‌وزیر ترکیه برای مقابله با مخالفین و معارضینش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروز حاکمیت ترکیه برای مقابله با این اقدامات مسلحانه زیاده‌روی کرده و با خشونت رفتار می‌کند. اگر تهدیداتی که گفته است را عملی کند و دست به اعدام‌های گسترده بزند، بسیار خشونت‌آمیز است و باید تجدیدنظر کند. لازم است وزارت خارجه هم موضع متعادلی را در این خصوص بگیرد. امیدواریم حوادث تلخی به وجود نیاید.

*سال ۸۸ هم در ایران برخی مخالفین نظام سرکشی کردند و به خیابان‌ها ریختند. نحوة مقابلۀ نظام جمهوری اسلامی با مخالفان خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لازم است اول این را بگویم که همۀ افرادی که سال ۸۸ به خیابان‌ها آمدند مخالف نظام نبودند. برخی در مورد انتخابات بحثی داشتند و عده‌ای از مخالفین نظام نیز از این اقدام سوء‌استفاده کردند.

در مورد آن عدۀ محدود مخالف نظام نیز تا وقتی کسی اقدام مسلحانه علیه نظام نکند، مدارا می‌کنیم. با رأفت برخورد کرده و قانونی عمل می‌کنیم. در همان مقطع روشنگری‌هایی صورت گرفت و دیدیم که مردم چگونه در ۹ دی به صحنه آمدند. حتی برخی افراد مغرض آن روز از حرکات عاشورای آن سال تبری جسته و آن را محکوم کردند. برخورد ما روشنگرانه و در جهت هدایت و رأفت بود.

نظر شما