شناسهٔ خبر: 127166 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

دلارهایی که به سازمان ملل عرضه می‌شود نمی‌تواند چهره حقوق بشری بسازد/ برای جرائم بسیار جدی باید مجازات اعدام وجود داشته باشد

جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه روز حقوق بشر اسلامی آغازگر یک تحرک معنادار بوده و باید باشد، گفت: غرب در ۷۰سال گذشته رفتاری خودمحورانه، تحمیل گرایانه و منافقانه در حوزه حقوق بشر داشته است.

به گزارش «نماینده» ، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان امروز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته حقوق بشر اسلامی برگزار شد، گفت: روز حقوق بشر اسلامی آغازگر یک تحرک معنادار بوده و باید باشد و از چهره تابناک اسلام به عنوان مبنای بسیار محکمی باید پرده برداری کند.

وی افزود: چهارشنبه روز حقوق بشر اسلامی است که در این روز مراسمی برای اهدای جایزه حقوق بشر اسلامی برگزار می‌شود. در تقویم بین المللی و در سال ۲۰۰۸ این روز توسط سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تعیین شده است.

 وی ادامه داد: روز چهارشنبه در بزرگداشتی جایزه حقوق بشر اسلامی را برای سال سوم به کسانی که در دنیا برای ارتقای حقوق بشر فعالیت کرده‌اند هدیه می‌کنیم و در این روز ریاست قوه قضائیه چارچوب‌های ستاد و نهادهای رسمی کشور در این زمینه را تببین می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با بیان اینکه اسلام، دینی سرزنده است و عقلانیت مبتنی بر اسلام متناسب با همه زمان‌ها است، تصریح کرد: اسلام دینی جامع و جهان شمول است؛ یعنی فعالیت‌های آن را در همه حوزه‌ها در بر می‌گیرد و مربوط به یک قوم خاصی نیست و همه را با هر رنگ و قومیتی به یک چشم نگاه می‌کند.

وی بیان داشت: ما به تجربه سایر کشورها چه کشورهای غربی و چه غیره احترام می‌گذاریم؛ اما غرب در ۷۰ سال گذشته رفتاری خودمحورانه، تحمیل گرایانه و منافقانه در خصوص حقوق بشر داشته است.

لاریجانی تصریح کرد: باید اجازه دهیم بشر مبانی دیگر را تجربه کند و نه اینکه به آن‌ها تحمیل کنیم؛ چراکه این موضوع برای رشد توازن بشری مضر است. رفتار غرب در خصوص حقوق بشر تحمیل گر است؛ یعنی اگر کسی این مبنا را قبول نداشته باشد آماج حملات سیاسی و رسانه‌ای و اتهامات قرار می‌گیرد و سومین موضع غرب در ۷۰ سال گذشته علاوه بر محور گرا و تحمیل گرا بودن منافقانه بودن آن است؛ یعنی پایبند به حرف‌های خود نیست و در رفتار با شهروندان خود رفتاری دوگانه دارد.

وی ادامه داد: امروز کشورهایی که سینه چاک حقوق بشر هستند تصمیمات عجیبی را به اسم امنیت در کشور خود مستقر کرده‌اند و در زندان‌های مخوف خود افرادی را از کشورهای خود و کشورهای دیگر زندانی کرده‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با بیان اینکه دلارهایی که به سازمان ملل عرضه می‌شود نمی‌تواند چهره حقوق بشری بسازد، ادامه داد: این مسئله در مورد متجاوزان به یمن، سوریه، عراق، افغانستان و سایر بلادهای اسلامی که جنایاتی اینچنین مرتکب می‌شوند مصداق دارد و متاسفانه نهادهای بین المللی فضاحتشان به جایی رسیده است که کشورهایی که پول دارند با تهدید قطع جیره‌ای که به سازمان ملل می‌دهند می‌توانند خود را به حقوق بشری غربی تحمیل کنند. اینها نشانه افول حقوق بشر بر مبنای سکولار – لیبرال است. در چنین وضعیتی است که باید به اسلام توجه کرده و بر این اساس باید رفتارهای خود را به دنیا معرفی کنیم، بنابراین بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی با این هدف صورت گرفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ستاد حقوق بشر این چارچوب را که منبعث از منویات مقام معظم رهبری بخصوص در جلسه‌ای که مسئولان عالی قضایی در خدمتشان بودند و همچنین راهنمایی‌های ریاست محترم قوه قضائیه است، مدنظر قرار داده‌اند.

لاریجانی با اشاره به سابقه تشکیل ستاد حقوق بشر گفت: ستاد حقوق بشر در سال ۸۴ تشکیل شد و بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی از ستاد داخلی به ستاد فراقوه‌ای تبدیل شد که در این ستاد ریاست آن بر عهده ریاست محترم قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: وزیر خارجه، وزیر دادگستری، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر ارشاد عضو این ستاد هستند، همچنین فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان زندانها، رئیس دیوان عالی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور و نیز مسئولینی از نهادهایی که به نحوی عضو نهاد حکومتی می باشند و می توانند موثر باشند در این ستاد حضور دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: هدف از تأسیس این ستاد در سال ۸۴ نظارت و تعمیق چارچوب‌های اسلامی در حقوق شهروندان خودمان و همچنین دفاع از حیثیت ملت ما در برابر تهاجمات دیگران و تعمیق تفکر اسلامی به عنوان مبنای حقوق بشر و تعمیق آن در دنیا است.

این مسئول عالی قضایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به فشارهای وارده به ایران، در زمینه منشور حقوق بشر با همکاری نهاد ریاست جمهوری چه اقداماتی انجام شده است، گفت: در ستاد حقوق بشر ۵ نفر وزیر عضویت دارند. ستاد حقوق بشر به طور مستمر با نهادهای دولتی در حال همکاری است. خانم امین زاده خودشان قبلا یکی از همکاران ما در ستاد حقوق بشر بوده اند. پیشنهادی که راجع به منشور حقوق شهروندان شده است مورد استقبال ما می‌باشد و برای اینکه تبدیل به یک قانون شود طبیعتا باید مسیری را طی کند. ما در جمهوری اسلامی قانون مربوط به حقوق شهروندی را داریم که در زمان آیت الله شاهرودی از طرف قوه قضائیه به مجلس محترم ارائه و در آن چارچوب‌های خوبی را برای حقوق شهروندی مطرح کرد.

وی گفت: همچنین ما در استان‌ها نهادهایی را داریم که به شکایات مردم مبنی بر رعایت نشدن حقوقشان رسیدگی می‌کنند که بالغ بر چند هزار فقره پرونده در این خصوص رسیدگی شده است، بنابراین ما از هر حرکتی که باعث تقویت تفکر اسلامی بر اساس حقوق بشر اسلامی باشد حمایت می کنیم که نمادی از توسعه حقوق شهروندی است.

این مسئول عالی قضایی افزود: البته باید در مجلس به نحو مناسبی مطرح شود. ستاد حقوق بشر در تعمیق و غنی سازی این منشور نهایت همکاری را با دولت خواهد داشت.

 دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی مبنی بر مصوبه حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر و اینکه آیا این قانون برای سایر افراد هم اعمال می شود یا خیر؟ گفت: درباره مواد مخدر هنوز قانون تغییر نکرده و قانون فعلی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و نه مجلس شورای اسلامی. ما متعقدیم که قانون باید ارزیابی شود. نبرد ما در حوزه مواد مخدر یک نبرد بی امان است و باید در خصوص این مبارزه بهترین راه‌ها را انتخاب کرد و لزوم بازنگری در این قانون آن است که آن را کارآمد کنیم.

وی افزود: ما با کشور همسایه یعنی افغانستان ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم. متاسفانه  کشت مواد مخدر در کشور افغانستان بعد از حضور نامبارک ناتو ۴۰ برابر شده است که حتی بنده به شوخی گفتم ژنرال‌های ناتو بعدازظهرها از آن استفاده می‌کنند. ما داریم کاری می‌کنیم که سودش را همه کشورها می‌برند و در زمینه مبارزه با مواد مخدر شهید می‌دهیم و میلونها دلار هزینه می‌کنیم.

لاریجانی گفت: غرب نه تنها در این خصوص از ما قدردانی نمی‌کند بلکه به خاطر اعدامها و مجازاتها ما را هم محکوم می‌کند ولی ما در برخورد با جرائم مواد مخدر قاطع هستیم، اما مکانیزم برای بازنگری باز است.

وی با بیان اینکه معتقدیم برای جرائم بسیار جدی و مهلک باید مجازات اعدام وجود داشته باشد، تاکید کرد: کشورهای غربی بر اساس تفکر سکولار – لیبرال می‌گویند اعدام بد است مثل مسئله همجنسگرایی که تا ۲۵ سال قبل هم جرم بود و مجازات داشت؛ اما الان کشف کرده‌اند که مثلا روش خوبی برای زندگی است و می خواهند آن را به دیگران تحمیل کنند. در بعضی مواقع یکجانبه گرایی برخورد می‌کنند که این موضوع بد است و در خصوص اعدام می گویند که اقدامی اشتباه است و زندان فقط جواب می‌دهد؛ اما ما می گوییم اعدام هم باید باشد و دلایل غرب برای مخالفت مختلف است مثلا می گویند اگر قاضی خطا کرد دیگر قابل جبران نیست و باید به موضوع خطا پذیری قاضی توجه کرد. البته باید گفت اگر کسی که ۵۰ سال زندانی شده است آیا آن ۵۰ سال قابل جبران است یا نه؟ بنابراین به احتمال خطای قاضی نمی‌شود حکم قاضی را متوقف کرد.

لاریجانی در  خصوص مجازات قصاص گفت: ما در خصوص قصاص اعتقاد داریم که حیات در آن وجود دارد قصاص در آن یک التیام اجتماعی است. موضع اسلام درباره قصاص، عفو و بخشش و گسترش آن است. لذا مکانیزم‌هایی در این خصوص وجود دارد که اولیای دم از حق خود گذشت کنند. شاید چیزی حدود ۵۰ درصد از موارد  قصاص توسط فعالیت‌هایی که مورد توجه ستاد حقوق بشر است به گذشت منجر می‌شود بنابراین قصاص حق شهروندان ما است.

لاریجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور ایران در UPR و نشست‌هایی مثل آن و اینکه این حضور در این نشست‌ها چقدر موثر است، گفت: مکانیزم‌هایی که گزارش‌های حقوق بشری را ارائه می‌دهند متفاوت است. یکی از این مکانیزمها UPR است که کشور ایران در بوجود آمدن این مکانیزم نقش موثری داشته است و معتقد است که همه کشورها واجد ارائه گزارش هستند و پس از بیان آن گزارشات، موضع نهایی تصویب شود. البته برخی از کشورها مثل آمریکا مخالف سرسخت این قضیه بوده‌اند اما مجبور شده اند که بالاخره شرکت کنند.

وی گفت: شاید اولین جلسه‌ای که آمریکاییها در این نشستها شرکت کردند جلسه عجیبی بود آنها مدعی هستند که هیچ کس حق ندارد درباره آنها نظر دهد ولی ایران در آن جلسه درباره رکوردهای حقوق بشری آمریکا  صحبت کرد که مسئول آمریکایی می گفت ما هیچ وقت چنین روزی را به این بدی سپری نکرده بودیم که توسط کشورهایی مثل ایران محاکمه شویم. سازمان ملل سازمانی است که موریانه سلطه غرب در آن نفوذ کرده است و قطعنامه هایی که هر سال به اسم کانادا مطرح می شود این گونه است. اخیرا همانطور که وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده است این قطعنامه با  حمایت برخی از کشورها صورت می گیرد و صرفا اسم کانادا مطرح نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما ملت معتمد به نفس و شجاعی هستیم. علیرغم همه فشارها کشور ایران بزرگترین دموکراسی را در منطقه دارد و در زمینه‌های بین المللی هم همین گونه است. یک مسئله دیگر مسئله اصالت حقوق بشری است و امکان ندارد که دموکراسی با فشار صورت بگیرد.

لاریجانی گفت: روش دیگر ما این است که ما باید تنوع فرهنگی داشته باشیم یکی از اقدامات خوب وزارت خارجه برگزاری اجلاس سران غیر متعهد بود که خیلی مفید بود.

وی در خصوص حمایت کشورهای غربی از منافقین گفت: در مورد منافقین که غرب از آنها حمایت می کند یک نوع تخلف است و قابل پیگیری است. از جانب حقوق بشر ما اسنادی داریم که آنها تروریست هستند و حدود ۲۰ هزار سند داریم که در آن اسم، محل، زمان و مکانی که فرد را به شهادت رساندند وجود دارد که این اسناد را به سازمان ملل ارائه دادیم.

لاریجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه امسال در حالی سومین جایزه حقوق بشر اسلامی اهدا می شود که متاسفانه ما منشوری در زمینه حقوق بشر اسلامی نداریم و یا منتشر نشده است در این زمینه توضیح دهید که ما در مقابل حقوق بشر غربی چه چیزی برای ارائه داریم گفت: برای معرفی نُرم رفتاری داشتن منشور خیلی مهم است؛ اما گاهی منشور در ایران تهیه و یا گاهی با کمک سایر کشورها تهیه می شود.

وی ادامه داد: دو تجربه در این زمینه وجود دارد که یکی منشوری است که در اجلاس قاهره تهیه شد که با اینکه منشور خیلی محکمی نبود اما همان نیز مورد مخالفت شدید دولتهای غربی قرار گرفت، ‌ تجربه دیگر مربوط به ده سال گذشته است که در قوه قضائیه و در اجلاس سران قضایی در تهران برگزار شد و یک بند آن تهیه چارچوبی به عنوان منشور حقوق بشر اسلامی بود که مورد مخالفت برخی کشورها قرار گرفت و این روند متوقف شد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: ما نُرم هایی را که تجربه مدنی اسلامی حکم می کند در صحنه جهانی معرفی می کنیم و مبنای عمل خود قرار می دهیم و امیدواریم در سالهای آینده این توجه در جهان اسلام پا بگیرد، در واقع بخشی از نهضت بیداری اسلامی این است که ما در تعامل با شهروندان باید بر اساس عقلانیت اسلامی رفتار کنیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: مسئله منشور حقوق شهروندی که توسط دولت تهیه شده مورد استقبال ما است و مربوط به داخل کشور است و پیش از آن نیز قانون شهروندی را که مصوب مجلس است داریم و انشالله این منشور آن قانون را توسعه می دهد و مسیر خود را طی می کند، ستاد حقوق بشر از فعالیت نهادهای دولتی نه تنها ابایی ندارد بلکه ما مشوق آنها نیز هستیم، ستاد محلی است که نهادهای مختلف حکومتی را برای فعالیت بیشتر و حمایت تشویق می کند و در مسیری که خط نظام و مقام معظم رهبری است هدایت و حمایت می کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی حقوقی کمیته پیگیری فاجعه منا به کجا رسید گفت: فاجعه منا ابعاد بسیار وسیعی دارد، بخشی که در این کمیته قابل پیگیری است بخش دیپلماسی است که باید این مسئله به جبران بخشی از حقوق حقه کسانی که آسیب دیده اند منتهی شود و بخش دیگر پیگیری قضایی به آسیب دیدگان باید در محاکم طرح دعوی کنند و قسمت دیگر پیگیری این مسئله در صحنه جهانی است که گزارشهای متعددی را تهیه کرده ایم اما متاسفانه شرایط بین المللی زمینه مناسبی برای پیگیری این فاجعه بسیار غم انگیز ایجاد نکرده اما ما صبور و پیگیر هستیم، ممکن است تحرکی از ما در ابتدای کار به دلیل مخالفتهای سیاسی کشورها نتواند کاملا رشد کند اما با پیگیری مداوم باید آن را پیش ببریم همانطور که آنها دشمنی خود با ما را ۳۷ سال است که ادامه می دهند.

وی تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته ایم که فاجعه منا را در بعد حقوق بشر به عنوان یک قطعنامه کاملا روشن برای حمایت همه مذاهب به خصوص مسلمانان تامین کنیم از آن بدتر اینکه امروز مسلمانان در کشورهای غربی برای انجام فرایض با مشکل مواجه هستند به طوری که کسانیکه به مسجد رفت و آمد می کنند مورد پیگیری پلیس امنیتی قرار می گیرند و مردم با ترس و لرز به مساجد می روند و این در حالی است که گروه تروریستی عروسکی غربی (داعش) مساجد را تخریب می کند، فاجعه منا یک دنباله وسیع در جهان امروز دارد و آن دنبال دشمنی آشکار صهیونیست غربی با مذاهب اسلامی و پرستش خدا است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ستاد حقوق بشر در حوزه بین الملل منحصرا چه فعالیتی برای آزادی شیخ زکزاکی انجام داده است گفت: آنچه در مورد آیت الله زکزاکی اتفاق افتاده منحصر به شخص ایشان نیست ما با نسل کشی وسیع شیعه مواجه هستیم که این جنایت علیه بشریت است و خانواده وی ترور و زیر شکنجه رفتند و این مسئله نیاز به پیگیری وسیع دارد و ما در صحنه جهانی هیچ فرصتی را برای طرح این مسئله از دست نداده و نخواهیم داد البته معنایش این نیست که ما تحول روشنی را در رفتار نیجریه در این زمینه پیدا کنیم اما باید پیگیر این مسئله باشیم.

وی خاطر نشان کرد: این حادثه بسیار غم انگیز است و در بحرین و سعودی هم به نحوی تکرار شد و این مسیر شیعه کُشی و فرقه گرایی و مسلمان کُشی، در جهان غرب، مسلمانان به طور کلی مورد تعرض قرار می گیرند و ما رفتارهای گستاخانه سیاست مدارانی که درغرب و درکاخ سفید هستند را دیده ایم به طوری که درجلسه تبلیغاتی آنها یک کاندیدای حزب جمهوری خواه تحمل مسلمانی را که فرزندش در عراق یا افغانستان کشته شده بود را نکرد، بنابراین حقیقت دموکراسی لیورال غربی رسوا شده است و ما با دشمنی و اسلام هراسی وسیعی روبه رو هستیم.

لاریجانی گفت: مسئله دفاع از حقوق آیت الله شیخ زکزاکی مسئله مهمی است و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران هدایت ستاد حقوق بشر باید بیش از گذشته فعال شوند و صدای مظلومیت را با تمام توان در صحنه های بین المللی مطرح کنند، آنچه که تا به حال انجام شده نسبت به جنایات این کشورها بسیار ناچیز است و باید بیش از اینها در این مسائل سرمایه گذاری کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده احمد شهید در قبال ایران به کجا رسید و آیا قرار است گزارشگر جدیدی معرفی شود گفت: فکر نمی کنم عزل شده باشد اما دوران خدمت نامشروع وی یکسال دیگر باقی است، پیش از آن وی متقاضی شد از این پست کنار برود و گزارشگر موضوعی عقیده و مذهب شود که ظاهرا مورد قبول مکانیزم بین المللی قرار گرفت تا جایگزینی برای وی تعیین کنند.

وی ادامه داد: موضع ما این است که نصب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران یک عمل غیر موجه و غیر قانونی است چرا که رکورد حقوق بشر در ایران از کل حقوق بشر منطقه بالاتر است این در حالی است که عملکرد احمد شهید از جهات مختلف جای سؤال دارد، ‌ هنوز مرکب حکم وی خشک نشده بود که وی از این تلویزیون به تلویزیون دیگری می رفت و به عنوان هنرپیشگی رسانه ای علیه ایران موضع می گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: احمد شهید، تمام کسانی را که به دلیل کارهای تروریستی در ایران محکوم شده بودند از قبیل (پژاک و منافقین) را به عنوان مدافعان حقوق بشر معرفی می کرد، ‌ ما تمام اسناد این افراد را به وی دادیم و بیان کردیم که درگیری مصلحانه داشتند ومردم بیگناه را کشته اند، ‌ اینکه چه حقوق بشری است که مدافعانش تروریسم هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: احمد شهید از یک گزارشگر پایش را فراتر گذاشته ورسما فتوا صادر می کند به عنوان مثال بیان کرده که ارتکاب زنا یک مسئله حقوقی است و پیگرد مجرمانه ندارد، ما کارنامه این گزارشگر را افتضاح می دانیم و در صحنه بین المللی آن را مطرح کرده ایم، ‌ پرونده ما درحقوق بشر بسیار افتخارآمیز است و پرونده نقض حقوق بشر علیه ایران تهاجم نامه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای انقلاب تا حال بوده است و ما از این تهاجم هراسی نداریم و در مقابل آن ایستاده ایم.

وی در پاسخ به سئوال میزان مبنی بر اینکه با توجه به تدوین حقوق بشر اسلامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، ستاد حقوق بشر در رابطه با ورود مبانی حقوق بشر اسلامی در اسناد بین المللی چه اقداماتی را در دست اقدام دارد؟، گفت: یکی از مسایلی که از طرف جمهوری اسلامی ایران پیگیری می شود باز کردن فضا و ایفای نقش در اسناد حقوق بشری است که وزارت خارجه در راستای تنوع فرهنگی قدم برداشته است و رشد حقوق بشر در میدان عمل مورد توجه است که باید پیگیری شود این در حالی است که شاهد شکل گیری نسل سوم اسناد حقوق بشری هستیم که به تمام شئون زندگی افراد اشاره دارد. حقوق بشر نرم های رفتاری است و معتقدیم همه رفتارها را باید در نظر بگیرد که این امر در کشور باید طبق مبنای اسلامی باشد و این مبنا باید به مبنای کلی و جهانی تبدیل شود.

نظر شما