شناسهٔ خبر: 127057 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«محمدجواد کولیوند» رئیس کمیسیون شوراها و نماینده مردم کرج در مجالس نهم و دهم:

دولت باید زودتر از اینها تصمیم به تغییر می‌گرفت

کولیوند43

«محمدجواد کولیوند» نماینده مردم کرج در مجالس نهم و دهم است. وی که در مجلس نهم نایب رئیس کمیسیون شوراها بود در مجلس دهم توانست در رقابت با رئیس سابق این کمیسیون به صندلی ریاست کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تکیه بزند. مصاحبه «نماینده» با وی را می‌خوانید...

* انتقادات زیادی در خصوص برخی قوانین مربوط به انتخابات وجود دارد که در مواردی صدای شورای نگهبان را هم در آورده است. کمیسیون شوراها برنامه‌ای برای تغییر آن دارد؟

ما در کشور ۴ قانون انتخابات داریم؛ ریاست‌جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا. تهیه، تصویب و اصلاح قانون انتخابات خبرگان در اختیار خود خبرگان است؛ انتخابات ریاست جمهوری هم که دیگر نیازی به اصلاح ندارد.

در قوانین انتخابات شوراها، با توجه به ادغامش با انتخابات ریاست‌جمهوری اشکالاتی در انتخابات قبلی به وجود آمد. برای این موضوع اصلاحات اولیه‌ای انجام شده است که قطعاً پس از تعطیلات به کمیسیون خواهد آمد و با پیگیری‌هایی که می‌کنیم به صحن علنی آورده می‌شود.

در رابطه با قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاحات اولیه‌ای در دوره نهم مجلس انجام شده است. استنباط من این است که دیگر نیازی به اصلاح ندارد مگر اینکه در حوزه‌های انتخابیه معینی قرار به تغییراتی باشد و نیاز به اصلاح داشته باشد.

* در مجلس قبل تعداد زیادی از نماینده‌ها نسبت به گستردگی حوزۀ انتخابیه اعتراض داشتند که مجلس قصد تغییراتی را نیز داشت. این تغییرات در مجلس دهم اتفاق خواهد افتاد؟

بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی این امکان وجود دارد که هر ۱۰ سال ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان اضافه شود. در مجالس هشتم و نهم این مطالبه برخی نمایندگان رأی نیاورده است، اما احتمالاً در مجلس دهم هم مطرح خواهد شد.

در مجلس نهم روی طرح بسیار خوبی کار کردیم که مسئولیت کمیته نیز برعهده خودم بود و اطلاع دارم که با شاخص‌های خوبی کار شده است. در حال حاضر هم مجدداً همان طرح را احیا کردیم که امیدواریم در صحن علنی توسط نمایندگان رأی بیاورد.

* در دولت تغییراتی در سطح معاونین، استانداران و فرمانداران صورت گرفته است. نظر شما در مورد این جابجایی‌ها چیست؟

دولت آقای روحانی باید زودتر از اینها تصمیم به تغییر می‌گرفت یعنی در سال دوم یا نهایتاً سال سوم باید اقدام می‌کرد. الان سال چهارم این دولت است و اینطور استنباط می‌شود که این تغییرات با هدف اتفاق می‌افتد.

* تعدادی از نمایندگان نسبت به برخی تغییرات دولت اعتراضاتی می‌کنند. این واکنش‌ها تا چه اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد؟

هر نمایندۀ مجلس وظیفه‌ای دارد که باید به آن عمل کند؛ ممکن است سیستم دولت و قوۀ مجریه به برخی مسائل توجه نداشته باشند. چنانچه مسئولین به خواستۀ نماینده توجه نکنند، طبیعتاً نماینده هم از ابزارهایی که دارد استفاده خواهد کرد. اما نکته مهم این است که اگر متولیان و مسئولین امر دلسوزانه عمل کنند و فضای حاکم را غبارآلود و مسموم نکنند، بسیار بهتر است و کارها با همدلی و همفکری قابل انجام است.

* مجلس قبل دربارۀ حوادث غیرمترقبه کاری کرد که به نتیجه نرسید. وضعیت الان چگونه است؟

بله، با توجه به آئین‌نامه داخلی مجلس باید لایحه دولت با تغییر مجلس مجدداً تقدیم می‌شد که اخیراً به مجلس واصل شده است. در مجلس قبل هم کمیته مربوط به این لایحه با مسئولیت من مقدمات کار را فراهم کرد و در حال حاضر هم آمادگی داریم تا به محض وصول کار را از سر بگیریم.

* با توجه به اتفاقات و سوانح متعددی که اخیراً در کشور شاهد آن بودیم، تصویب این لایحه چه کمکی به حل مشکلات خواهد کرد؟

مدیریت بحران در حال حاضر زیرمجموعۀ وزارت کشور است و مواد ۱۰ و ۱۲ ستاد بحران در اختیار استانداری‌ها نیست، بنابراین بودجه در اختیار ندارند. در حال تبدیل ستاد به سازمان هستیم که بودجه‌اش زیر نظر سازمان مدیریت و مستقل شود.

نظر شما