شناسهٔ خبر: 126942 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ورود سالانه حدود ۵۰ تورخارجی طبیعت‌گرد به ایران

اکوتوریسم..jpg

«نماینده»؛ ابراهیم پورفرج*/ در طول سال گردشگران زیادی با هدف دیدن جاذبه‌های طبیعی وارد ایران می‌شوند که البته آمار آنها در فصل‌های مختلف متفاوت است. حتی ما مسابقات زیادی داریم که در دشت‌ها، بیابان‌ها و کویرها میزبان از این دسته گردشگران هستیم. گردشگرانی که از فرانسه و ایتالیا وارد ایران می‌شوند و در جریان برپایی مسابقات از این مناطق عبور می‌کنند. به طور مثال امسال مسابقات کویر لوت را داشتیم که حدود ۴۰ دستگاه خودرو برای شرکت در این رقاب به این منطقه سفر کردند.

علاوه براین گروه‌های مسابقاتی زيادي به مدت ۲۲ روز ایران را طی می‌کنند، شب‌ها در دشت و بیابان می‌خوابند و در کمپ اقامت دارند. اعضای این تورها همواره اعلام می‌کنند؛ احساس امنیتی که در ایران دارند، در بخش‌های دیگر از مسیر خود به طور مثال ترکیه و... نداشته‌اند. با این وجود آمار دقیقی از گردشگران این حوزه وجود ندارد، زیرا کمیته و مرکزی در این حوزه نداریم تا به طور دقیق این ارقام را استخراج کند. حتی آمارهایی که گاهی اوقات اعلام می‌شود و حکایت از ورود گردشگران خارجی به کشور دارد، تنها شامل تعداد توریست‌هایی نمی‌شود که به ایران با قصد دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سفر کرده‌اند. بلکه این آمار، ارقام مربوط به ورود اتباع خارجی به ایران است که ممکن است برای شرکت در سمینارها یا کنفرانس‌ها وارد کشور شده باشند. بنابراین نمی‌توان گفت، از این آمار درصد مشخصی گردشگر بوده‌اند و چنین رویکردی اشتباه است.

البته درحال حاضر  حدود ۳۰ آژانس گردشگری در حوزه طبیعت‌گردی فعالیت می‌کنند، اما این به معنای آن نیست که سایر مؤسسات نمی‌توانند در این حوزه برنامه‌ریزی و کار کنند. بنابراین اگر هر یک از شرکت‌های فعال در این بخش با گروه‌های گردشگر در حوزه اکوتور به توافق برسند، در زمینه برپایی این تورها اقدام خواهند کرد و در نهایت از متخصصان سایر آژانس‌ها نیز برای همکاری و هدایت مسافران دعوت به عمل می‌آورند. به طور کلی سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ تور در زمینه طبیعت‌گردی و اکوتور در کشور برگزار می‌شود که گردشگران خارجی را به مناطق ویژه طبیعت‌گردی می‌برند تا از این جاذبه‌ها دیدن کنند.

واقعیت این است، تصویری که ساکنان سایر کشورها از اکوتوریسم در ایران دارند، با آنچه که در ایران برنامه‌ریزی و تدوین می‌شود، فاصله دارد. به طور اصولی بیش از انتظاری که گردشگران دارند ما در ایران به آنها خدمات ارائه می‌کنیم که این امر شامل اکوتور و سایر زیرشاخه‌های صنعت گردشگری می‌شود. شرکت‌های ایرانی به صورت حرفه‌ای در این زمینه کار می‌کنند و اشراف کاملی نیز به جاذبه‌های کشور در حوزه گردشگری دارند.

این در حالی است که تبلیغات منفی درباره ایران زیاد است، براین اساس توریست‌هایی که وارد ایران می‌شوند، سطح توقعات کمتری دارند، بنابراین وقتی به کشور ما سفر کرده و شرایط را مشاهده می‌کنند، نظرشان تغییر می‌کند، زیرا تا پیش از دیدن ایران و شرایط آن تحت تبلیغات سوء بوده‌اند و کشوری را مشاهده می‌کنند که خلاف آنچه است که شنیده‌اند. آنها وقتی به ایران می‌آیند خود را در میان افرادی شاد، مهربان، مهمان نواز می‌بینند که هیچ شباهتی با آنچه برایشان گفته شده است، ندارند.

 

*رئیس جامعه تورگردانان

نظر شما