شناسهٔ خبر: 126881 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

جاستین ترودو و دیکته حقوق بشری به سازمان ملل

ترودو.jpg

به گزارش «نماینده» دولت فعلی کانادا همانند دولت‌های قبلی این کشور قصد دارد رهبری تلاش سازمان ملل را در پاییز امسال بر عهده بگیرد و از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران انتقاد کند. این در شرایطی است که زمانی که دولت «جاستین ترودو» بر سر کار آمد، او اعلام کرد که رویه دولت قبلی در رویارویی با کشورهایی نظیر ایران را ادامه نمی‌دهد. بااین‌حال به نظر می‌رسد قرار است همان رویه قبلی در این خصوص به کار گرفته شود و نباید چندان امیدی هم به برقراری دوباره رابطه بین دو کشور داشت. این برای چهاردهمین سال متوالی خواهد بود که کانادا رهبری تلاش‌هایی را بر عهده دارد تا از طریق مجمع عمومی سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران را در زمره کره شمالی و سوریه قرار دهد.

«دانیل ژان»، وزیر خارجه سابق کانادا در یادداشتی در ماه ژانویه برای «استان دیون» وزیر خارجه جدید این کشور نوشت: «این قطعنامه‌ها همیشه بحث‌برانگیز و جنجالی بوده است. حمله دیپلماتیک کانادا علیه ایران می‌تواند کاملاً مزورانه باشد. دولت ترودو قول داده است تا روابط دیپلماتیک با ایران را از سربگیرد، روابطی که در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط دولت «استفان هارپر» قطع شد. مذاکرات اولیه با ایران در حال حاضر در جریان است. پاییز گذشته، ایران دولت کانادا را به گسترش ایران هراسی متهم کرده است. ایران که ظاهراً انتظار لحن ملایم‌تری را از دولت ترودو داشته است، از این موضع دولت کانادا ناامید شده است.»

«شانتال گاگنون» سخنگوی وزارت خارجه کانادا تأکید کرد: «زمانی که قطعنامه نهایی شود، متن آن تازه‌ترین تحولات در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را منعکس خواهد کرد.»

سال گذشته، قطعنامه ضدایرانی کانادا با ۷۶ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

نظر شما