شناسهٔ خبر: 126834 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سهم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس در کمیسیون ماده احزاب چه میزان است؟

کمیسیون احزاب نمایندگان مجلس در حالی از میان خود دو نفر را به عنوان اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انتخاب می‌کنند که تاکنون فقط یک اصولگرا و یک اصلاح‌طلب برای عضویت اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده از میان خود دو نفر را به عنوان  اعضای ناظر بر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انتخاب خواهند کرد.

بر اساس این گزارش محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران تا این لحظه آمادگی خود را برای عضویت در این کمیسیون اعلام کرده‌اند.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و احمد بخشایش نماینده مردم اردستان نمایندگان مجلس نهم در کمیسیون ماده ۱۰ بودند.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر اساس ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای صنفی و اقلیتهای دینی به منظور صدور پروانه فعالیتهای سیاسی و صنفی و نظارت بر فعالیتهای این گروهها تشکیل شده است.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب متشکل از نماینده دادستانی کشور، نماینده شورای‌عالی قضایی، نماینده وزارت کشور و دو نماینده از مجلس شورای اسلامی است.

جلسات این کمیسیون با حضور دو سوم اعضاء رسمیت دارد و تصمیمات آن هم با اکثریت مطلق مجموع اعضای کمیسیون معتبر می‌شود.

از زمان شروع به کار دولت یازدهم تا پایان سال ۹۴ به منظور بررسی تقاضاها ۳۶ جلسه تشکیل شده است. این کمیسیون در این مدت با تقاضای تاسیس ۲۷ حزب، ۸۶ تشکل صنفی و بازنشستگان و یک انجمن اقلیتهای مذهبی موافقت کرده است.

لازم به یادآوری است با روی کارآمدن دولت یازدهم، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، پروانه ۱۵ حزب و ۳۹ تشکل صنفی و بازنشستگان را صادر کرده و پروانه ۱۹۰ تشکل صنفی و ۴۲ انجمن اقلیتهای دینی را هم تمدید کرده است.

نظر شما