شناسهٔ خبر: 126786 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

انقلابی ماندن برای حفظ انقلاب

حسین ابراهیمی

«نماینده»؛ حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی*/ مقام معظم رهبری طی سخنرانی‌های مکرر اخیر، مسئله «انقلابی‌گری» را جزو محورهای اصلی سخنان خود قرار داده‌اند. این تأکید در دیدار با مسئولان برگزاری انتخابات آغاز شد و پس از آن در دیدار مسئولان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران، مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) و دیدار با نمایندگان مجلس دهم نیز تکرار شد.

درباره انقلابی‌گری و تأکیدات مقام معظم رهبری باید به چند اصل اشاره کرد.

اولاً: معنای این تأکیدات آن است که تمام حرکات در نظام جمهوری اسلامی باید در راستای انقلاب باشد و اگر انقلاب، افراد انقلابی را حفظ کند، باقی می‌ماند، اما اگر افراد و جریان‌های انقلابی کنار گذاشته و منزوی شوند، انقلاب اسلامی به عاقبت انقلاب مشروطه دچار می‌شود.

در انقلاب مشروطه، حرکت اولیه بسیار خوب بود و موفقیت‌هایی نیز به دست آورد اما آرام‌آرام نیروهای مردمی و انقلابی کنار گذاشته شدند و در ادامه انقلاب مشروطه دچار استحاله فکری و ارزشی شد و نتیجه مطلوب از آن حاصل نگردید؛ براین اساس باید توجه داشت در انقلاب اسلامی نیز اگر نیروها و جریان‌های انقلابی در صحنه باقی بمانند و به دنبال همان ارزش‌ها و آرمان‌ها باشند، انقلاب حفظ خواهد شد زیرا علت موجده، علت مبقیه است و آنچه باعث شد انقلاب شود باید باقی بماند تا انقلاب نیز تداوم داشته باشد.

ثانیاً: پرداختن به این مهم هم قابل توجه است، اگر چنانچه نیروهای انقلابی گرفتار مسائل شخصی شدند، منحرف شدند یا منزوی شدند، انقلابی هم باقی نخواهد ماند و این مسئله دلیل تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن است، زیرا بقای انقلاب به انقلابی ماندن انقلابیون است.

ثالثاً: در این بخش باید به نقش جامعه پرداخت. باید بدانیم جامعه اگر بی‌تفاوت شود، انقلاب از بین خواهد رفت بنابراین در این میان طبیعی است که افراد و جریان‌هایی برای تضعیف و از بین بردن انقلاب، به نیروهای انقلابی انگ افراطی می‌زنند. البته از سوی دیگر افراد منحرفی نیز وجود دارند که با اقدامات غیرقانونی، هنجارشکنانه و تفرقه‌افکنانه در صفوف انقلابیون، به دنبال تخریب چهره نیروهای انقلابی هستند.

رابعاً: تمام حرکت و سرمایه ما انقلاب است، اگر انقلاب بماند نظام جمهوری اسلامی هم باقی می‌ماند اما اگر انقلاب حفظ نشود، نظام هم باقی نمی‌ماند. در همین گذار باید به سه اصل که باعث ماندگاری نظام خواهد شد، پرداخت.

۱-مردم، ۲- خدا و دین و ۳- رهبری، این سه رکن اساسی عامل ایجاد نظام و انقلاب است و باید همچنان پابرجا باقی بماند.

ما پیش روی خود پنج شاخصه که توسط مقام معظم رهبری ارائه شدند را داریم، براین باور هستم پنج شاخصی که رهبری برای انقلابی‌گری تبیین کردند، در عین اینکه صف نیروهای انقلابی و غیرانقلابی را از یکدیگر متمایز می‌کند، این توجه را نیز می‌دهد که باید مراقب عده‌ای که برای مخدوش کردن نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی در میان این نیروها نفوذ می‌کنند، بود.

از سوی دیگر باید به این نکته اذعان داشت که حفظ انقلاب مشکل‌تر از انقلاب کردن است؛ شهید مطهری در این باره به نکته مهمی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «انقلاب کردن سخت است اما نگه داشتن انقلاب و آفت‌زدایی از انقلاب، سخت‌تر است.» اکنون در دوره‌ای هستیم که هم باید انقلاب باقی ماند و هم آفات و آسیب‌های انقلاب را شناسایی کرد و جلوی آنها را گرفت.

نکته دیگر که باید نگارنده به آن اشاره‌ای داشته باشد، «اهمیت به مطالبات و فرمایشات مقام معظم رهبری است.» همواره آقا در مقاطع مختلف بر موضوع خاص تأکید می‌کردند تا در این حوزه اقدام انجام شود اما شاهد بودیم در طول تاریخ انقلاب، دولت‌ها نسبت به فریشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری کم توجه‌ای می‌کردند و اقدامات لازم را انجام ندادند و این خود موجب شد ما با مشکلاتی روبه‌رو شویم.

سؤال می‌کنم، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را چه زمانی مطرح کردند؟ چه اقداماتی صورت گرفت، ایشان به چه اندازه بر صرفه‌جویی تأکید کردند؟ حتی سالي را به همین نام اعلام کردند، چه اقداماتی صورت گرفت. الان هم شاهد حقوق‌های نجومی مدیران هستیم. جالب آنکه می‌گویند، خلاف قانون نبوده است، خب خیلی چیزها خلاف قانون نیست اما آیا خلاف وجدان، خلاف جوانمردی و خلاف عدالت اجتماعی نیست.

اگر همه، همه به فرمایشات آقا عمل کرده بودند، ما اکنون شاهد این چالش‌ها نبودیم. متأسفانه افراد می‌خواهند اجتهاد خود را داشته باشند در حالی که اطاعت از ولی‌فقیه و توجه به فرمایشات ایشان، واجب است.

ایشان بر انقلابی‌گری تأکید می‌کنند، ما هرچه داریم از انقلاب است و باید آن را مورد اهمیت قرار دهیم. نگارنده براین باور است اگر به انقلاب آسیبی وارد نشود اما نظام آسیبی دید می‌توان باز برگردیم و آن را ایجاد کنیم اما اگر انقلاب رفت و آسیب دید، دیگر نظام باقی نمی‌ماند؛ لذا علت بقا، اصل انقلاب است و این اصل به عنوان پایه، اساس و سرمایه شناخته می شود و باید آن را حفظ کنیم.

آنچه مسلم است گفتار مقام معظم رهبری گفتار امام، رفتارشان رفتار امام، مشی و مرامشان شبیه امام، اقدامشان تبعیت از امام بوده و بنابراین توصیه‌های ایشان، توصیه به رهنمودهای امام خمینی(ره) است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز

نظر شما