شناسهٔ خبر: 126757 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد» در گفت‌وگو با «نماینده» از شرایط قبل و بعد از اقدام اعتراضی خود گفت؛

تحصن، آخرین راه‌حل مشکلات مردم بود!

مجید ناصری نژاد

خوزستان از استان‌های خبرخیز کشور است؛ از طرفی موضوعات محیط زیستی اعم از ریزگردها و سیل گاهی اوقات گریبان این استان را می‌گیرد و گاهی هم مسائل سیاسی همچون عزل و نصب‌های خاص. این بار خبر تحصن یکی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی تلفیقی از دو موضوع ذکر شده را رقم زد. هفته گذشته «حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد» به نشانه اعتراض به مشکل آب شهرستان شادگان در ساختمان استانداری خوزستان تحصن کرد. «نماینده» در راستای رسالت خود سراغ وی رفت تا جزئیات موضوع را جویا شود و نتایج احتمالی را بررسی نماید...

 

* درخصوص علت اعتراض خود، توضیح بفرمایید.

برخلاف تصوری که از خوزستان در برخی اذهان متبادر می‌شود که استان پرآبی است، یکی از عمده‌ترین مشکلات، بحث آب شرب و کشاورزی است. امروز کشاورزان منطقه با مشکل جدی عدم تخصیص آب و عدم بهره‌مندی از آب رودخانه‌ها مواجه هستند که این امر منجر به از بین رفتن کشاورزی در منطقه شده است. شهرستان شادگان از این مشکل به طور جدی رنج می‌برد و دچار بحران شده است.

مدت ۴ سال است رودخانه جراحی که شهرستان‌های بهبهان، رامهرمز، رامشیر و ماه شهر و در نهایت شادگان را تغذیه می‌کند با کم آبی جدی مواجه شده است. این مشکل در شادگان به دلیل اینکه آخرین مقصد رودخانه است، بیشتر و جدی‌تر می‌باشد، معمولاً این رودخانه در بخش شادگان خشک است. چون آب به نخلستان‌ها و محصولات زراعی منطقه نرسیده است با خطر جدی خشک شدن مواجه شده‌اند.

 

* خساراتی که مردم تاکنون به دلیل کم آبی متحمل شده‌اند، چه بوده است؟

به بار نشستن یک نخل، یک پروژه است. حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا یک درخت خرما به ثمر برسد و اگر از بین برود دیگر قابل برگشت نیست. ما حدود ۳ میلیون اصله نخل داشتیم که حدود ۱ میلیون نخل به دلیل کم آبی از بین رفته است و مابقی نخل‌ها هم محصولاتشان کم شده است.    

 

* چه اقداماتی برای حل این مشکل تا پیش از این انجام گرفته بود؟

پس از سال‌های سال پیگیری، مکاتبه با مسئولین، مصاحبه‌های رسانه‌ای، تذکر و سؤال و حتی استیضاح وزیر در دوره هشتم، نتیجه‌ای که مدنظر بود را نگرفتیم. در این دوره از مجلس هم اولین مکاتبات بنده با موضوع آب بود؛ به وزیر نیرو، استاندار و مسئولین ذی‌ربط اما قضیه بدون توجه باقی ماند. به این ترتیب بود که به عنوان آخرین راه‌حل، تصمیم گرفتم تا با حضور در استانداری اعلام کنم تا زمانی که مشکل مردم حل نشود، این محل را ترک نخواهم کرد.

 

* چه کسانی مسئول رسیدگی به این مشکل بودند؟

در این موضوع بیشتر کارها مربوط به مسئولین استانی بود اما وزارتخانه هم می‌تواند اعتباراتی تخصیص بدهد و بعضی مجوزها را صادر کند. در مدیریت استان هم سازمان آب خوزستان، آب و فاضلاب شهری و روستایی اگر وقت و تلاش بیشتری صرف مسائل استانی بکنند، مسائل قابل حل خواهد بود.

 

* آیا حل مشکل منجر به پایان اعتراض شما شد؟

به لطف خدا با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، توجه مسئولین به این موضوع جلب شد و تا اندازه‌ای رسیدگی به مسئله صورت گرفت؛ سهمیه آب کشاورزی اضافه شد، از برداشت آب توسط بالادست جلوگیری به عمل آمده است. امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و مقطعی نباشد تا مشکلاتی که مردم دچار آن شده‌اند، حل شود. البته در بحث آب شرب همین مشکل را داریم؛ گاهی اوقات هیچ آبی در رودخانه و لوله‌ها پیدا نمی‌شود! حتی در دهه آخر ماه، آب رودخانه خشک بود و بسیاری از روستاها نیز آب لوله‌کشی نداشتند. در خصوص کمیت هم شبکه‌های آبرسانی مشکل دارد و هم با قطعی مکرر مواجه هستیم، کیفیت آب هم پایین است. این مطلب هم از مطالبات جدی ما بوده که به این موضوع هم پرداخته شد و جلسه مفصلی در این رابطه برگزار شد و مقرر گرديد تا مصوبات قبلی اجرا شود.

 

نظر شما