شناسهٔ خبر: 126730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

توصیه‌های تونی بلر به بوش درباره ایران

تونی بلر

به گزارش «نماینده» نخست‌وزیر اسبق انگلیس قبل از حمله به عراق در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت آمریکا توصیه‌هایی را درباره حمله به ایران و سوریه مطرح کرده بود.

گزارش کمیته مستقل انگلیسی به ریاست «سر جان چیلکات» که هفته پیش منتشر شد، از ردوبدل شدن نامه‌هایی بین «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس پرده برداشت که عمق روابط دو کشور، در آستانه حمله به عراق را نشان می‌دهد.

یکی از نامه‌نگاری‌ها مربوط به تاریخ ۴ دسامبر سال ۲۰۰۱م. است که «بلر» آن را خطاب به «بوش» نوشته و به وی توصیه کرده که همزمان با عراق، ایران و سوریه را هدف حمله قرار ندهد. وی در این نامه می‌نویسد: «اگر ساقط کردن صدام، هدف اصلی است درصورتی‌که سوریه یا ایران طرفدار این اقدام باشند یا به آن تن بدهند، راحت‌تر می‌توان این کار را انجام داد تا اینکه به هر سه آنها حمله شود.»

این سند به نوشته خبرنگار نیویورک‌تایمز، نشان می‌دهد که در آن زمان عده‌ای در آمریکا طرفدار حمله به هر سه کشور به صورت همزمان بوده‌اند. این مسئله البته در همان سال‌ها منتفی اعلام شد چرا که دولت آمریکا اعلام کرده بود ایران مانند عراق نیست و مردم ایران نیز در حمایت از نظام جمهوری اسلامی عزم راسخ دارند و به همین علت وارد شدن به جنگ با ایران گیر کردن در باتلاقی به مراتب بدتر از جنگ ویتنام است.

نظر شما