شناسهٔ خبر: 126600 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

درس‌هایی از بدعهدی آمریکا در برجام

پرویز سروری/*

«نماینده» ؛ پرویز سروری*/با گذشت یک سال از برجام و عهدشکنی آمریکا باید به اختصار به دو نکته، اشاره گردد:

۱- بدعهدی آمریکا و تعهد ایران در قبال برجام: پیش از تبیین این موضوع باید به نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید می‌کردند پرداخت. مقام معظم رهبری در زمان برگزاری مذاکرات دائم متذکر می‌شدند که دشمن را به عنوان دشمن نگاه کنید. اگر جای دشمن، دوست فرض شود آن موقع نحوه مذاکره و امتیاز دادن‌ها و امتیاز گرفتن‌ها متفاوت خواهد بود.

باید اذعان داشت اگر ما با دشمنی مذاکره می‌کنیم که به دنبال نابودی ماست، باید تصمیمات و راهکارهای مناسبی را برای کنترل او و جلوگیری از ورودش، رخنه و نفوذ در جریان خودی اتخاذ کرد. متأسفانه احساس می‌شود که این نگاه غالب نبود و نتیجه آن شد که برجام با یک نگاه خوشبینانه‌ای بسته شد. در حالی که دشمن با نگاه بدبینانه با ما رفتار و به عبارتی سخت‌ترین تضمین‌ها را از ما اخذ کرد و ما در مقابل حاضر شدیم به جای آنکه گام به گام با دشمن جلو برویم، به تعهدات خود عمل کنیم و بعد منتظر انجام تعهدات طرف آمریکایی باشیم. نتیجه این اقدام هم این شد که امروز به اصطلاح چندان دست پر نیستیم، زیرا تمامي ظرفیت‌های امتیازگیر و پرفشارمان که دشمن را مجبور به پذیرش شرایطمان می‌کرد، تقریباً از دست داده‌ایم و دلمان را خوش کرده‌ایم به کاغذی که امضا شده و دائماً به خودمان امیدواری می‌دهیم که آمریکایی‌ها تعهدات برجام را یک به یک اجرایی کنند.

متأسفانه شاهد و ناظریم عکس این موضوع رخ داده و این آمریکایی‌ها هستند که به بهانه‌های مختلف از اجرای برجام سر باز می‌زنند و نتیجه نیز این شد که اقتصاد ایران بی‌جهت با مذاکرات، «شرطی» شده؛ از این رو دائماً با تولید هزینه و مشکلات جدی روبه‌رو است، به همین جهت باید تصریح کرد هر چقدر این روند و تعهدات طولانی شود، طرف ایرانی است که باید هزینه بیشتری پرداخت کند و مشکلات عدم اجرای تعهدات را به جان بخرد.

دشمن مهمترین نقطه نفوذ و رخنه را وضعیت اقتصاد و معیشت مردم می‌داند، دشمن تلاش دارد با تحریم و فشارهای اقتصادی مردم را وادار به کرنش و قبول سیاست‌های خودش کند زیرا امکان رخنه از این طریق فراهم می‌شود؛ از این رو رهبر معظم انقلاب با طرح اقتصاد مقاومتی و نگاه معطوف به اقتصاد مردمی تلاش دارند راه نفوذ و رخنه را ببندند، در این میان نقش دولت و مردم حائز اهمیت است.

از سوی دیگر باید بدانیم اگر اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردم در اقتصاد و توجه جدّی به مدیریت واردات و ضرورت صادرات در رأس برنامه‌های دولت قرار گیرد، مهمترین راه نفوذ دشمن را خواهیم بست.

با توجه به تشریح این مطالب باید براین نکته تأکید کرد که ما در شرایط دشواری هستیم و به تعبیری امروز دلخوش کردیم به اینکه آمریکایی‌ها با فشارهای گفتمانی و مذاکراتی از سوی ما، بخواهند به تعهداتشان عمل کنند. در حالی که آنها نقطه ضعف ما را تشخیص داده‌اند و به دنبال این هستند که با فشار، برجام ۲ و ۳ را به ما تحمیل کنند و به شکلی به حوزه‌های غیرهسته‌ای ما نیز ورود پیدا کنند.

نگارنده معتقد است: آنها در واقع عدم انجام تعهداتشان را به مثابه ابزار فشاری بر تیم ایرانی قرار دادند تا بدین وسیله آنها را برای استمرار مذاکرات بی‌حاصل و به تعبیری مذاکراتی که بستر امتیازات بعدی را برای دشمن فراهم می‌کند،  متقاعد کنند.

در نتیجه‌گیری نکته اول باید گفت: «در واقع ما به تعهداتمان عمل کردیم، اما امروز که نوبت آنهاست عدم انجام تعهدات را به عنوان ابزار فشاری برای ما قرار می‌دهند.»

۲- برجام و نقدها: مسئله دوم پیرامون نوع نقدهای وارده به برجام است، معتدیم ما نه برجام را یک کاغذپاره سیاه می‌دانیم و نه فکر می‌کنیم سند بسیار محکم و مستحکمی برای اخذ تعهدات دشمن است. برجام نقاط قوت و ضعفی دارد اما آنچه مسلم است اینکه ما امروز ناظر به عملکرد آمریکایی‌ها صحبت می‌کنیم، دشمن تلاش می‌کند از ظرفیت برجام برای ورود به حوزه‌های دیگر چون تروریسم، حقوق بشر و کنترل منطقه استفاده کند. این موضوع باید تجربه‌ای بشود برای آیندگان که در چنین مذاکراتی تمامي ابعاد را به طور دقیق بررسی کنند چرا که باید چشمانمان بازتر شود و بدانیم که آمریکایی‌ها جز دغل و فریب، کار دیگری از دستشان برنمی‌آید.

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

نظر شما