شناسهٔ خبر: 126451 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیروزنامه؛

هاشمی رفسنجانی: لیبرال‌هایی که می‌گویند مسلمانیم، منافق‌اند و دروغ می‌گویند

دیروزنامه31

به گزارش «نماینده» نماز جمعه ۱۳ تیر ۱۳۶۰ تهران به امامت آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» در محل دانشگاه تهران برگزار شد. وی در خطبة دوم نمازجمعة امروز تهران به مسائل سیاسی روز پرداخته و اظهار داشت: «در ایران دو جریان اصلی نفاق وجود دارد که در ماهیت خودش متضادند اما در عمل علیه حرکت اسلامی متحد شده‌اند. یک جریان به اصطلاح چپ‌گرای مسلمان نما و متظاهر به اسلام به نام مجاهدین خلق و فرقان و گروه‌هایی از این قبیل هست که مدعی اسلام هستند ولی با خدا و ایمان موافق نبوده و محتوای کفر دارند.»

هاشمی لیبرال‌ها را نیز منافق نامید و گفت: «این نفاق است که لیبرال‌ها می‌گویند ما مسلمانیم اما تفاوت این است که اسلام آنها هم از نظر فکری و عملی فاصله دارد. این دو جریان نفاق کاملاً متضادند یکی در اقتصادش مارکسیسم است و یکی سرمایه‌داری که در دنیا کاملاً مقابل هم هستند ولی در ایران موقتاً با هم متحدند.»

وی افزود: «در جریانات سیاسی کشور درد ما این بود و مظلومیت ما این بود که می‌گفتند اختلاف شخصی و اختلاف سلیقه است. دعوای ما با جریان نفاق راست از موقعی شروع شد که قانون اساسی شکل نهایی خود را شروع می‌کرد و وقتی رسید به ولایت فقیه آنها دیدند که دیگر نمی‌توانند در این کشور پایگاه مشروع داشته باشند.»

ولایت فقیه اساس زندگی جامعة اسلامی را مشخص می‌کند

هاشمی گفت: «ولایت فقیه عنصری است که اساس زندگی جامعة اسلامی را مشخص می‌کند و همیشه بوده، یک نظر در دنیای اسلام این است که حکومت مال خدا است و او به افراد معینی داده است. نظر دیگر این است که حکومت انتخابی است. یکی از اختلافات ما با آقای بنی‌صدر و امثال او این بود که در حکومت اسلامی با چه معیاری باید مقررات تأمین شود. لفظاً همه می‌گویند اسلام اما با کدام اسلام؟»

کودتای نوژه کشف و خنثی شد

۱۸ تیر ماه سال ۱۳۵۹ کودتایی که طی آن قرار بود با همکاری فرماندهان سابق ارتش شاهنشاهی، نیروهای ساواک، گروه‌های ضدانقلاب، متحدین آمریکا در منطقه و به مدد کمک‌های مالی، نظامی و فنی آمریکا، جمهوری اسلامی ساقط و بختیار آخرین نخست‌وزیر رژیم سابق به قدرت بازگردد، کشف و خنثی شد.

بنا بر اعترافات عوامل کودتا، تمامی ابرقدرت‌ها در مورد کودتای نوژه توافق کرده بودند و طرح کودتا تا آن حد دقیق و حساب شده بود که کودتاگران گمان می‌کردند در صورت اجرا، صددرصد موفق خواهند شد اما نحوة اجرای کودتا به این صورت بود که پس از کسب آمادگی‌های نظامی، مالی و سیاسی، عناصر کودتاچی در میان ایلات و عشایر غیور و وطن‌پرست نفوذ کردند و همچنین با انفجار در دکل‌های برق، راه آهن، پل‌ها، غارت سربازخانه‌ها و غیره تلاش می‌کردند تا به اندازة کافی اغتشاش و شورش و خرابکاری ایجاد کنند.

به نظر می‌رسد برنامه این بوده که در مرحلة اجرای عملیات حدود ۷۰ تن از شخصیت‌های برجستة مذهبی و سیاسی ظرف ۱۲ ساعت دستگیر شوند. عملیات کودتا قرار بود همزمان در تهران و سایر شهرهای بزرگ به اجرا درآید و اماکنی مانند: «مدرسه فیضیه، اقامتگاه امام، کمیته مرکزی، نخست وزیری، میعادگاه‌های نمازجمعه، صداوسیما و غیره» با هواپیماهای جنگی بمباران شود .

قرار بود کودتاگران در این بمباران‌ها، از بمب‌های خوشه‌ای و آتش‌زا استفاده کنند و از پرسنل مجرب نظامی نیز بهره برند. همچنین در نظر داشتند تا پس از آغاز عملیات هوایی، به فاصلة کوتاهی نیروهای زرهی و پیاده وارد عمل شوند.

۳ روز قبل از وقوع، به علت تشویش و نگرانی یکی از عناصر شرکت کننده در آن و اطلاع یافتن خانوادة وی از موضوع، ماجرا فاش می‌شود. خانوادة این خلبان که وفادار به انقلاب و امام بودند و به خصوص مادر وی، او را ملزم به افشای اطلاعات خود در مورد کودتا کرد و او نیز موفق شد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را از این مسئله مطلع سازد.

به این ترتیب بامداد چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۵۹ طرح کودتا توسط این فرد، لو می‌رود. چند ساعت پس از افشای کودتا، یکی از درجه‌داران تیپ نوهد نیز به کمیتة مستقر در ادارة دوم ستاد مشترک مراجعه می‌کند و یک پاکت در بردارندة بخشی از طرح عملیاتی کودتا را در اختیار کمیتة فوق قرار می‌دهد و عملیات ضدکودتا از همین جا آغاز می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما