شناسهٔ خبر: 126399 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

فلسطین و وحدت جهان اسلام

 شیخ‌الاسلام

«نماینده»؛ حسین شیخ‌الاسلام/ اولین موضع حضرت امام(ره) در مورد فلسطین در سال ۴۱ اتخاذ شد. ایشان در واکنش به مصوبه‌ای که دست یهودیان و بهایی‌ها را در اقتصاد باز می‌گذاشت، جبهه گرفتند ضمن اینکه حضرت امام(ره) همواره محورهای شاه-استبداد، آمریکا-استکبار و صهیونیسم-اسرائیل را در سخنان خود مورد تأکید قرار می‌دادند و این مسئله پایه‌گذار اندیشه ظلم‌ستیزی، ضداشغالگری و قداست سرزمین فلسطین بود؛ به همین جهت از درون این اندیشه، نابودی اسرائیل به عنوان هدف اصلی مسلمانان جهان شکل گرفت.

حضرت امام(ره) از همه توانمندی‌هایی که در اختیار داشتند برای فلسطین استفاده کردند، در واقع انتفاضه فلسطین میوه‌ای بود که ايشان در مراسم حج سال ۱۳۶۶ و برائت از کفار، بذر آن را به خوبی پاشیدند. حضرت امام(ره) بهترین شیوه را به مردم فلسطین برای مبارزه آموخت، استفاده از خود مردم و به صحنه آمدن آنها، مهمترین اصلی است که در هر شرایطی، برگ برنده را به دست فلسطینی‌ها می‌دهد. به عبارتی ايشان به ما یاد داد که مظلوم باید برای احقاق حق خود فریاد بزند؛ از این رو امروز فلسطین نماد این مسئله است و برای ما حمایت از فلسطین، هر آنچه که حضرت امام(ره) در دفاع از مستضعفین مورد تأکید قرار می‌دادند، متبادر می‌کند. بنابراین باید به این مهم توجه داشت «هیچ عاملی به اندازه فلسطین نمی‌تواند موجب وحدت جهان اسلام شود.» وقتی تضاد ظلم و ضدظلم، فلسطین، اسرائیل و عدالت، جنایت جایگزین تضاد شیعه، سنی که دشمن به راه انداخته است، شود، بسیاری از توطئه‌ها و برنامه‌ها با شکست مواجه می‌شود. از سوی دیگر باید به تبیین مسئله فلسطین پرداخت، براین باورم مسئله فلسطین دو بخش دارد.

اولاً: بحث سیاسی و ثانیاً بحث مکتبی آن است؛ قدس قبله اول مسلمین و محل معراج حضرت رسول(ص) و آیه صریح قرآن در سوره «اسرا» در مورد این مکان مقدس است. طبق این آیه نه تنها مسجدالاقصی بلکه محیط اطراف آن نیز مبارک است. بنابراین موضوع قدس برای ما فرق دارد، یک تکلیف دینی است که این مکان را از لوث وجود صهیونیست‌ها پاک کنیم. علاوه بر این آیات و احادیث بسیاری درباره حمایت از مظلوم و یاری کردن ستمدیده در اسلام وجود دارد.

اما در بعد سیاسی، امروزه رژیم اشغالگر قدس تمام سعی خود را می‌کند تا مسلمانان را به جان هم انداخته تا مسئله و آرمان فلسطین در حاشیه قرار بگیرد. براین اساس امام خمینی(ره) با نامیدن این روز به اسم قدس و فلسطین، در شرایطی که مردم روزه هستند و حال معنوی دارند، خواسته‌اند تا این حرکت نمادین مانع از فراموشی و به حاشیه کشیده شدن آرمان فلسطین شود.

«ما نیز در حال حاضر باید تمام تلاش خود را به کارگیریم تا مسئله فلسطین و قدس را جهانی کنیم و اجازه ندهیم تفکیک‌های ساختگی شیعه و سنی بر آن غالب شود. فقط در آن صورت است که حکام منطقه و نیز خارج از منطقه، تحت فشار ملت‌های خود مجبور به تغییر سیاست‌های خود خواهند شد.»

پیرامون نقش ایران در حمایت از مقاومت فلسطین نیز باید به این نکته پرداخته شود که: «ما بر این اعتقادیم برای نابودی اسرائیل، خود ملت فلسطین و مجاهدان مقاومت بالاترین انگیزه را در درون خود دارند؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف به آنها یاری می‌رسانیم. این در حالی است که هیچ کشوری از عرب گرفته تا ترکیه و سایرین که ادعای حمایت از فلسطین را دارند، آزادی عمل ایران را برای حمایت از مقاومت فلسطین ندارد، بنابراین فقط جمهوری اسلامی است که همواره دوست مقاومت فلسطین بوده و دوست و حامی آن می‌ماند.»

 

نظر شما