شناسهٔ خبر: 126391 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مروری بر تاریخچه تغییر استانداران در دولت تدبیر و امید در گفت‌وگو با نمایندگان ملت؛

پایان تغییر استانداران، آغازی برای تغییرات بزرگتر در دولت است؟

وزارت کشور

به گزارش «نماینده» شاید بتوان گفت مهمترین خبر استانی در هفته گذشته عزل و نصب استانداران خراسان شمالی و جنوبی بود تا نهمین و دهمین تغییر در استانداران دولت یازدهم رقم بخورد. عصر روز یک‌شنبه ۶ تیرماه در جلسه هیئت دولت که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» تشکیل شد، «محمدرضا صالحی» به عنوان استاندار جدید خراسان شمالی و «سیدعلی اکبر پرویزی» به عنوان استاندار جدید خراسان جنوبی از سوی هیئت وزیران رأی اعتماد گرفتند.

سیدعلی اکبر پرویزی به جز استانداری خراسان‌شمالی، سوابق دیگری از جمله فرمانداری اسفراین، شهردار اسفراین و رئیس جهادکشاورزی اسفراین را در کارنامه خود دارد. حسن صالحی استاندار جدید خراسان شمالی نیز در کارنامه خود سوابقی از جمله دبیری کاروان دولت تدبیر و امید، مشاور نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت کشور، سرپرستی استانداری‌های بوشهر و مازندران، معاون سیاسی استانداری‌های بوشهر و مازندران، فرمانداری گرگان و بندرلنگه را دارد.

جابجایی پرویزی از استانداری خراسان شمالی به جنوبی نکته قابل توجه در این عزل و نصب‌ها بود. هرچند «حسینعلی امیری» تغییر استانداران خراسان شمالی و جنوبی را امری معمول و متعارف خوانده و این تغییرات را با رویکرد مدیریتی و نه صرفاً سیاسی دانسته اما حاشیه‌های موجود در فضای مجازی درخصوص علت این جابجایی‌ها و نیز نارضایتی نمایندگان و مسئولین استانی از نحوه عملکرد وزارت کشور در این موضوع، قابل بررسی است.

در چند هفته منتهی به اعلام انتصاب استاندار خراسان جنوبی، با وجود گمانه‌زنی‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شد، «وجه‌الله خدمتگزار»، استاندار وقت خراسان جنوبی و نمایندگان این استان اظهار بی‌اطلاعی از موضوع می‌کردند.

حجت‌الاسلام «محمدباقر عبادی»، نماینده مردم بیرجند (خراسان جنوبی) در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» گفت: «در انتصاب استاندار جدید خراسان جنوبی مشورت لازم را با نمایندگان انجام ندادند. این روش کار اقدام درستی نبود و بایستی لااقل با امام جمعه مرکز استان و نمایندگان مردم مشورتی صورت می‌گرفت.»

وی با پذیرفتن این اصل که «انتصاب در اختیار دولت است» خاطرنشان می‌کند: «اما دولت در انتخاب خود می‌تواند با مشورت افرادی در استان، گزینه‌های بهتر و متناسب با خواست مردم را انتخاب کند. چنین عملکردی در انتصابات به ضرر دولت خواهد بود.»

عبادی با اشاره به اینکه با گذشت قریب به ۱۳ سال از تأسیس استان خراسان جنوبی هیچ یک از استانداران خراسان جنوبی بومی نبوده‌اند. این مسئله را ناشی از عدم توجه دولت‌های مختلف به نیروهای مستعد استانی مي‌داند.

«هادی قوامی»، نماینده مردم اسفراین (خراسان شمالی) نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» می‌گوید: «آقای پرویزی به دلیل عملکرد قوی در حوزه استانداری و اعتمادی که دولت به ایشان دارد به استانداری خراسان جنوبی منصوب شدند.»

وی معتقد است: «نظر دولت این بود که استان خراسان جنوبی نیازمند یک حرکت قوی‌تری است و به همین جهت نیازمند استانداری است که علاوه بر شناخت خوب از منطقه، در مدیریت نیز توانمند باشد.»

گفتنی است تغییر استانداران منصوب دولت یازدهم در پاییز ۹۳ از البرز آغاز شد و پس از آن نوبت به استاندار مرکزی رسید. در ادامه استعفای استاندار قم برای حضور در انتخابات مجلس، منجر به تغییر سومین نماینده دولت در استان‌ها شد.

در بهار ۹۴ قطار تغییر استانداران رو به جنوب کرد تا یکی از برکناری‌های جنجالی در فارس برای «محمد احمدی» رقم بخورد. تغییر استاندار کرمانشاه گام بعدی دولت یازدهم بود. در نیمه دوم سال گذشته نیز استانداران قزوین و سمنان تغییر کردند. در سال جدید و پس از انتخابات اخیر نیز مقتدایی از استانداری خوزستان کنار گذاشته شد تا هشتمین تغییر استاندار در دولت روحانی رقم بخورد.

پیش از این معاون سیاسی وزیر کشور از تغییراتی در استانداران خبر داده و البته گفته بود که «تعداد آن محدود است.» اما با انتصابات صورت گرفته در خراسان، قائم مقام وزیر کشور اعلام کرد «روند تغییرات استانداران به پایان رسیده است.» در عین حال امیری با اشاره به اینکه همه فرمانداران در سراسر کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، گفته است: «تغییرات فرمانداران هم چند وقتی است که آغاز شده و جابجایی‌ها در حال انجام است. حال باید منتظر ماند و دید آیا تغییرات صورت گرفته در سطح استانداران به سطوح بالاتر تسری می‌یابد یا دولت قصد دارد در یک سال باقی‌مانده از عمر خود ترکیب موجود را حفظ نماید.»

 

نظر شما