شناسهٔ خبر: 126388 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی مسائل استان کرمانشاه چند روز مانده به سفر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»؛

رئیس‌جمهور مصوبات سفرهای قبلی را باطل نکند

فلاحت پیشه.jpg

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده اسلام آباد غرب است. وی که در مجالس هفتم و هشتم نیز تجربه حضور در بهارستان را دارد، از سفر قریب‌الوقوع اما دیرهنگام رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه گفت و انتظارات مردم از دولتی‌ها. مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامه «نماینده» با دکتر فلاحت‌پیشه را می‌خوانید:

 

* بالاخره کرمانشاه در لیست سفرهای دولت قرار گرفت، استان برای این سفر آمادگی دارد؟

این روزها استان کرمانشاه در گیرودار سفر آقای روحانی است. این سفر اولین سفر هیئت دولت تدبیر و امید به این منطقه می‌باشد. اگر این سفر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته اواخر تیرماه انجام بگیرد، بیست‌وششمین سفر رئیس‌جمهور خواهد بود که گلایه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

با هر شاخصی که حساب کنیم، اعم از شاخص‌های محرومیت، جمعیت، وسعت، جغرافیای انسانی و سیاسی، حتی شاخص رأیی که مردم به آقای روحانی دادند و ... استان کرمانشاه بسیار زودتر از این باید در لیست سفرهای استانی قرار می‌گرفت. در این خصوص مردم از دولت گلایه دارند اما به هر صورت نوبت به استان ما رسیده ...

 

* انتظار مردم در سفر مسئولین به استان چیست؟

مسئله مهمی که وجود دارد و انتظار همگانی مردم است، اینکه سفر آقای روحانی بر بنیاد چهار سفر گذشته‌ای که به استان کرمانشاه انجام گرفته، شکل بگیرد. این استان در طول ۸ سال گذشته شاهد ۴ سفر بوده است؛ ۳ سفر هیئت دولت و رئیس‌جمهور گذشته و یک سفر با برکت مقام معظم رهبری. انتظاری که مردم از دولت دارند این است که سفر آینده ریاست‌جمهوری بر بنیاد همان سفرها انجام بگیرد. این طور نباشد که در این سفر برخی مصوبات سفرهای قبلی باطل شود!

نوع نگاهی که برخی از دولتمردان دارند این است که زیر بار تعهدات سفرهای گذشته نمی‌روند در صورتی که تعهداتی که در سفرهای استان کرمانشاه داده شده، تعهداتی بوده که سالیان گذشته و پس از جنگ دولت‌ها باید عملیاتی می‌کردند، همانطور که در سایر استان‌های کشور عملی شده بوده ولی استان ما به دلیل اینکه گرفتار تبعات شرایط پس از جنگ بوده، از این شاخص‌های توسعه محروم ماندیم.

 

* مصوبات سفرهای گذشته مسئولین رضایت بخش بوده است؟

مصوباتی که در سفرهای گذشته شکل گرفته، مصوباتی بوده که در راستای بهبود وضعیت عمران و توسعه استان کرمانشاه شکل گرفته بود. برخی از این مصوبات شامل: «کشیدن راه آهن غرب کشور به مرز و وصل آن به خانقین بغداد، یکسری مصوبات صنعتی که می‌توانست استان را به لحاظ اشتغال کمک کند، مصوبات مربوط به مناطق ویژه و آزاد و سایر مصوباتی که در حوزه‌های مختلف عمران شهری و روستایی می‌تواند به بهبود وضعیت استان کمک کند.»

 

* مهمترین مصوبه دولت در این سفر چه می‌تواند باشد؟

از زمان قانون برنامه چهارم یعنی سال‌های آخر دولت اصلاحات و اوایل دولت آقای احمدی‌نژاد که من در مجلس نمایندگی مردم را به عهده داشتم، قرار بود در این منطقه مرکز پتروشیمی ساخته شود که تا امروز این اقدام به سرانجام نرسیده است. با عزم وزیر نفت بنا شده تا در این منطقه پتروشيمی احداث شود. انتظار ما این است که در سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه، پتروشیمی اسلام آباد غرب کلنگ زنی شود و این مهمترین خواسته مردم منطقه است.

اسلام آباد غرب و دالاهور اولین شهری است که جنگ در آن آغاز شد و آخرین شهری است که جنگ در آن ادامه داشت. این شهر هم به تبع وضعیت استان، بسیاری از شاخص‌های عقب ماندگی آن مربوط به دوران جنگ و پشتیبانی غرب کشور است. در آن زمان زیرساخت‌های این منطقه ویران شد و هیچ‌گاه این زیرساخت‌ها به طور کامل بازسازی نشد. با توجه به اینکه متأسفانه استان کرمانشاه از دارندگان بالاترین شاخص‌های بیکاری است. انتظار می‌رود تا مصوباتی در راستای افزایش اشتغال در استان داشته باشیم.

 

 

نظر شما