شناسهٔ خبر: 125960 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» از ترکیب اعضای کمیسیون‌های مجلس گزارش می‌دهد

اختیار اغلب کمیسیون‌ها در دست اعضای فراکسیون ولایت

کمیسیون تلفیق431

هفته نامه «نماینده»/برای تشکیل مجلس دهم دیروقتی است رقابت‌ها برای گرفتن کرسی‌های مهم آن آغاز شده است. رقابتی که برای هیئت‌رئیسه مجلس صورت گرفت، در نهایت منجر به کسب ۷ کرسی برای فراکسیون ولایت شد که ۵ کرسی دیگر نیز در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفت. البته با توجه به نتایج انتخابات ۷ اسفند و ۱۰ اردیبهشت، مجلس دهم برای اصول‌گرایان دقیقاً مصداق ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید: «سالی که نکوست از بهارش پیداست.» وقتی اصلاح‌طلبان نتوانستند از مجموع ۲۹۰ کرسی پارلمان اکثریت را به دست آورند، طبعاً در تمامی عرصه‌های داخل مجلس نیز نسبت حضورشان اینگونه خواهد بود.

ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز از این قاعده مستثني نیست و طبق آنچه تا کنون از گرایشات سیاسی افراد قرار گرفته در ۹ کمیسیون تخصصی مجلس پیداست، نمایندگان عضو فراکسیون ولایت توانسته‌اند اکثریت را در اغلب کمیسیون‌ها به دست بگیرند. در ۴ کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون ویژة باقی‌مانده نیز حدود ۹۰ نمایندة مجلس جای خواهند گرفت که با توجه به قطعی نشدن اعضای آن و جابجایی نمایندگان، فعلاً امکان بررسی دقیق‌تر وجود ندارد. سرنوشت ۴ کمیسیونی که هنوز در هاله‌ای از ابهام است عبارت‌اند از: «فرهنگی، شوراها، کشاورزی و قضایی.» این کمیسیون‌ها جزو کم‌تقاضا‌ترین کمیسیون‌ها نیز به شمار می‌روند و بر اساس آنچه تا لحظة نگارش این گزارش منتشر شده، اکثریت کمیسیون‌های فرهنگی و شوراها نیز با اصول‌گرایان خواهد بود.

در این دورة مجلس با توجه به نقش تعیین‌کنندة نماینده‌های مستقل در ترکیب هیئت‌رئیسه‌ها، تلاش زیادی توسط دو جریان سیاسی اصلی برای جذب این نماینده‌ها صورت گرفته است. ضمن اینکه با توجه به زیاد بودن تقاضا در چند کمیسیون محدود، رقابت‌ها برای عضویت در کمیسیون‌ها نیز جدی‌تر شده است.

با توجه به صراحت آئین‌نامة مجلس، رؤسای شعب و یکی از نواب رئیس مجلس تا کنون برای کمیسیون‌ها تعیین تکلیف‌هایی کرده و تصمیماتی گرفته‌اند که با واکنش تعداد زیادی از نمایندگان مواجه شده است. در جلسات هفتة گذشتة مجلس بارها تذکر و اخطار توسط نمایندگان مطرح شد که در رسانه‌ها نیز جنجال‌هایی را به پا کرده است.

 

* برتری فاحش اصول‌گرایان در ۳ کمیسیون

براساس این گزارش از اعضای فراکسیون ولایت در کمیسیون امنیت ملی ۱۲ نفر حضور دارند که قرار است در رقابت با ۶ اصلاح‌طلب و ۳ نمایندة مستقل، اعضای هیئت‌رئیسة این کمیسیون را انتخاب نمایند.

گفته می‌شود «علاءالدین بروجردی» رئیس دورة نهم این کمیسیون به مصاف «مصطفی کواکبیان» منتخب لیست امید خواهد رفت. البته «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نیز دیگر اصول‌گرایی است که شنیده شده قصد محک زدن خودش در مقابل نظرات اعضای کمیسیون امنیت را دارد.

در کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اصول‌گرایان ۱۲ عضو دارند که روز انتخابات هیئت‌رئیسة کمیسیون این تعداد در مقابل خود، ۵ اصلاح‌طلب و ۳ چهرة مستقل را خواهند دید. البته در این کمیسیون تا کنون تنها ۲ چهرة اصول‌گرا مدعی ریاست هستند و یقیناً این کمیسیون نیز هیئت‌رئیسه‌ای اصول‌گرا را تجربه خواهد کرد.

از اعضای فراکسیون ولایت ۱۰ نفر توانسته‌اند در کمیسیون اجتماعی وارد شوند که در مقابل ۸ اصلاح‌طلب و ۵ مستقل قرار دارند. در این کمیسیون طبق اظهارات برخی اعضا رقابت بین دو اصول‌گرا خواهد بود مگر اینکه اصلاح‌طلبان امیدوار به جذب رأی مستقلین باشند و بر همین اساس گزینه‌ای را برای رقابت معرفی نمایند.

 

*برابری سیاسی نسبی در ۵ کمیسیون و رأی تعیین‌کنندة مستقلین

در کمیسیون‌های انرژی و عمران مجلس تعداد اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به ترتیب ۹ و ۸ بوده و بر این اساس اصول‌گرایان یک نماینده بیشتر از اصلاح‌طلبان در این کمیسیون دارند. مستقلین نیز به ترتیب ۷ و ۵ کرسی را در کمیسیون‌های انرژی و عمران در اختیار دارند.

در کمیسیون برنامه و بودجه و آموزش نیز تعداد نمایندگان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب با هم برابری دارد که همانند دو کمیسیون دیگر ذکر شده نقش مستقلین تعیین‌کنندة برندة کرسی ریاست کمیسیون خواهد بود. علاوه بر ۴ کمیسیون ياد شده، در کمیسیون صنایع اصلاح‌طلبان توانستند یک کرسی بیشتر از آنِ خود کنند که در این کمیسیون نیز نهایتاً ۲ نمایندة مستقل حرف آخر را خواهند زد.

 

* کمیسیون بهداشت تنها کمیسیون اکثریت اصلاح‌طلبان

در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اصلاح‌طلبان توانسته‌اند ۲ برابر اصول‌گرایان عضو داشته باشند و با ۱۲ نماینده رکورد پراصلاح‌طلب‌ترین کمیسیون را به خود اختصاص دهند. در این کمیسیون علاوه بر ۱۲ اصلاح‌طلب و ۶ اصول‌گرا ۴ نمایندة مستقل نیز حضور دارند که به فرض همراهی با اصول‌گرایان هم احتمال کسب این کرسی توسط اصول‌گرایان تقریباً منتفی است.

کمیسیون

اصولگرا

اصلاح‌طلب

مستقلین

امنیت ملی

۱۲

۶

۳

اقتصادی

۱۲

۵

۳

اجتماعی

۱۰

۸

۵

انرژی

۹

۸

۷

عمران

۹

۸

۵

برنامه بودجه

۹

۹

۵

آموزش

۱۰

۱۰

۳

صنایع

۱۰

۱۱

۲

بهداشت

۶

۱۲

۴

 

نظر شما