شناسهٔ خبر: 125775 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مسائل مالی و آموزشی صدرنشین آمار شکایت‌هاست

میرشاه ولد.jpg

«سیدرحیم میرشاه‌ولد» در گفت‌وگو با «نماینده» اظهار کرد: «نظارت بر نحوه دریافت شهریه و کمک‌های مردمی همچنین رسیدگی به تخلفات و شکایات اعلام می‌شود و همواره در دستور کار واحدهای مختلف وزارت آموزش و پرورش قرار داشته و دارد. به عبارتی ما کار خود را به طور طبیعی در این زمینه انجام می‌دهیم. ادارات کل استانی در حال نظارت بر این روند هستند، همچنین شهرستان‌ها و مناطق مختلف نیز در حیطه وظایف کارهای مربوط خود اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: «براین اساس تیم‌هایی که در این حیطه مسئولیت دارند، موظف هستند، نظارت و بررسی‌های لازم را انجام دهند، این گروه‌ها در حوزه‌های تخصصی و بخش‌های نظارت و ارزیابی سرگرم کار خود هستند، به طور مرتب به مدارس سرکشی کرده و گزارش‌های مورد نیاز را تنظیم می‌کنند.»

 

بحث ورود تعزیرات منتفی است

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه تعزیرات سال گذشته قصد ورود به مدارس برای رسیدگی به تخلفات در زمینه شهریه را داشت و آموزش و پرورش هم با این کار به شدت مخالف بود، امسال برای پیشگیری از بروز مشکلات مربوط به تخطی‌های احتمالی که ممکن است در خصوص دریافت شهریه صورت گیرد، آیا تدبیر و برنامه جدیدی لحاظ شده است؟ بیان کرد: «خیر، برنامه‌ریزی در این زمینه مانند سال گذشته صورت گرفته و بحث ورود تعزیرات هم به طور طبیعی منتفی است، زیرا آموزش و پرورش خود سیستم نظارتی برای رصد و رسیدگی به تخلفات را دارد.»

میرشاه‌ولد همچنین در این خصوص که آیا تاکنون موردی پیش آمده که آموزش و پرورش بعد از دریافت شکایت طرح شده، آن را برای رسیدگی به تعزیرات ارجاع دهد، تا پیگیری‌های لازم لحاظ شود، تصریح کرد: «ما هیچ موردی را به تعزیرات ارجاع نداده‌ایم و نمی‌دهیم، زیرا همانطور که گفته شد، خودمان ابزار لازم در حوزه نظارت و برخورد با متخلفان را داریم و به موارد احتمالی رسیدگی می‌کنیم.»

 

آموزش و پرورش ابزارهای مختلف نظارتی دارد

وی تأکید کرد: «دستگاه آموزش و پرورش ابزارهای مختلف نظارتی دارد، هم حوزه نظارت و بازرسی و هم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری در این زمینه اقدامات لازم را انجام می‎دهند، اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، موارد مورد نظر به بخش‌های مذکور ارجاع داده شده و آنها احکام لازم را برای آنها صادر می‌كنند که به طور قطع لازم‌الاجرا نیز هستتند.»

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره دریافت اضافه وجوه از اولیای دانش‌آموزان در برخی مراکز آموزشی با این توضیح که مبلغ مذکور صرف تأمین هزینه‌های مدرسه خواهد شد؟ آن‌ هم در شرایطی که اگر چه آموزش و پرورش جمعیت زیادی دارد، اما در مقایسه با سایر وزارتخانه‌ها بودجه خوبی نیز دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: «هر مقداری که آموزش و پرورش سرانه داشته باشد، به طور قطع آن را در اختیار مدارس قرار می‌دهد. این درحالی است که نیازهای امروز مدارس با سرانه‌های موجود بر طرف نمی‌شود، بنابراین ما به شکل اختیاری از مردم درخواست کمک می‌کنیم. برای اینکه بتوانیم خدمات آموزشی و فرهنگی بهتری به دانش آموزان عرضه کنیم.»

میرشاهد‌ولد تأکید کرد: «این پرداخت‌ها به طور کامل اختیاری بوده و هیچ مدیر مدرسه‌ای هم حق ندارد آن را اجبار کند. اگر هم گاهی مدیری بر اساس تفکر خود اجباری را اعمال کند، دستگاه‌های نظارتی آموزش و پرورش با وی برخورد قانونی خواهند کرد.

 

مسائل مالی و آموزشی صدرنشین شکایت‌های اعلام شده است

وی در پاسخ به اینکه چه بخشی از شکایت‌ها مربوط به دریافت اضافه وجوه در مدارس می‌شود؟ اظهار کرد: «بخشی از مشکلاتی که به عنوان شکایت به ما انتقال می‌یابد، مربوط به دریافت وجه است. مشکلات آموزش و پرورش و اداری نیز بخش دیگری از شکایات را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که مسائل مالی و آموزشی بالاترین میزان شکایت‌ها به دستگاه آموزش و پرورش را به خود اختصاص می‌دهد. البته مشکلات مالی نه فقط به معنای گرفتن وجه، بلکه ممکن است، مسائل دیگری را نیز در بر گیرد که یکی از آنها می‌تواند دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان باشد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سامانة‌ پاسخ به شکایات دارد که اولیای دانش‌آموزان از طریق آن می‌توانند شکایت‌هاي‌شان را مطرح کنند، تصریح کرد: «بنابراین نباید دغدغه شناخته شدن و احتمال بروز مشکل برای فرزندشان در مدرسه را داشته باشند.» البته اگر مواردی پیش آمد که اولیا با چنین مشکلی مواجه شوند، باید این موضوع را اعلام کنند تا ما به شدت با فرد خاطی برخورد کنیم.

 

نظر شما