شناسهٔ خبر: 125762 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ساماندهی و نرخ‌گذاری فعالیت‌های فوق برنامه مدارس در سال جاری

مجتبی زینی وند.jpg

«مجتبی زینی‌وند»؛ مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش است و شاید یکی از مهمترین مسئولان پاسخگو در این زمینه، فردی که می‌تواند از تدابیر ویژه و جدید وزارت آموزش و پرورش برای رفع گلایه‌های تکراری شهریه‌ها و دریافت اضافه هزینه از والدین برای ما بگوید. آن ‌هم در شرایطی که در ایام نام‎نویسی مدارس قرار داریم و بازار گلایه والدین در این زمینه داغ است. موضوعی که موجب شد تا با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

 

  • «نماینده»؛ سال گذشته در ارتباط با بحث رسیدگی به تخلفات اضافه دریافتی شهریه در مدارس غیردولتی بحث‌ها و انتقاداتی مطرح شد نتیجه این بود که سازمان تعزیرات اعلام کرد برای بررسی این امر به مدارس ورود خواهد کرد، این در حالی است که آموزش و پرورشواکنش تندی به این بحث داشت.

قانون تأسیس مدارس غیردولتی که مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ مسئولیت نظارت، کنترل و رسیدگی به این مراکز آموزشی را بر عهده سازمان مدارس غیردولتی گذاشته است. همچنین مواد ۱۵ و ۱۶ قانون، آموزش و پرورش را موظف کرده است الگوی شهریه را تعیین کند و در مواد مختلفی نیز نظارت و کنترل و همچنین رسیدگی به تخلفات را نیز برعهده داشته باشد.

 

  • «نماینده»؛ اما سال گذشته درج نکردن تعرفه‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش در مدارس و اینکه تاکنون دستگاه‌های ناظر آموزش و پرورش گزارش تخلفی در این مورد به تعزیرات حکومتی ارسال نکرده‌اند، موجب اعلام این تصمیم شد که بسیار هم خبرساز بود. آیا این گزارش به صورت سالانه ارائه نمی‌شود؟

به صورت مرتب و مستمر این گزارش تنظیم و برخوردهای لازم با متخلفان صورت می‌گیرد. مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی به طور معمول این گزارش‌ها را دارند.

  • «نماینده»؛ البته والدین دراین زمینه مدیران راه‌های فراری دارند، اینکه اگر وجهی را اضافه می‌گیرند در مواجه با اعتراض‌ها دلیل آن را فعالیت‌های فوق برنامه عنوان می‌کنند.

امسال این موضوع را ساماندهی کرده‌ایم.

  • «نماینده»؛ یعنی فعالیت‌های فوق برنامه هم رتبه‌بندی و نرخ‌گذاری شده است؟

بله؛ امسال آنچه که به عنوان شهریه اعلام شده است در مرحله اول شهریه مصوب است که شامل شهریه ثابت و فوق برنامه میشود، به این معنا که علاوه بر شهریه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش که تمامي مدارس موظف به رعایت آن هستند؛ یکسری فعالیت‌های فوق برنامه نیز وجود دارد که در قالب شهریه اعلام شده آمده است، اما خدمات ویژه‌ای که خارج از ساعات رسمی آموزش ارائه می‌شود؛ تحت عنوان خدمات ویژه، باید ابتدای مهرماه به تأیید انجمن اولیا و مربیان برسد، علاوه بر این آن را ادارات آموزش و پرورش مناطق نیز تأیید کنند تا هزینه‌ای که مدارس در قبال ارائه خدمات ویژه دریافت می‌کنند به طور دقیق مشخص شود.

  • «نماینده»؛ یک نکته؛ بعضی از والدین می‌گویند زمانی که مشاهده می‌کنیم سایر در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنند نگران می‌شویم؛ فرزند مااز سایر همسالان خود عقب بماند.

برنامه‌های فوق برنامه به خصوص فعالیت‌های خدمات ویژه یا برنامه‌های تابستانی به صورت اختیاری در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و از سال گذشته نیز به نحوی برنامه‌ریزی شده است که این فعالیت‌ها بیشتر معطوف به تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان شود. به طور مثال در فعالیت‌های تابستانی تدریس کتاب درسی سال آینده به دانش‌آموزان را ممنوع کرده‌ایم. به طور قطع شرایط چنین برنامه‌هایی نیز مشخص است. اگر والدین یا خود دانش‌آموزی برای شرکت در این فعالیت‌ها مشتاق نباشد، هیچ اجباری در کار نیست.

  • «نماینده»؛ میانگین نرخ این اضافه برنامه‌ها به چه میزان است؟

در مدارس مختلف و مناطق مختلف رقم مورد نظر متفاوت است. در حوزه خدمات ویژه انجمن اولیا و مربیان باید برنامه‌ریزی کرده و هزینه‌ها را مشخص کرده و آن را به ادارات آموزش و پرورش ارسال کنند. در صورتی که رقم تعیین شده برای هزینه مورد تأیید قرار گرفت، برنامه مذکور اجرایی می‌شود در غیر این صورت بدون داشتن مجوز عملیاتی شدن چنین برنامه‌هایی در قالب خدمات ویژه یا فعالیت‌های تابستانی امکان‌پذیر نیست.

  • «نماینده»؛ درصورتی که والدین شاهد تخلف در این زمینه باشند، روند انتقال شکایت برای رسیدگی به موضوع به چه صورت است؟

ما در مناطق مختلف به ویژه تهران که با این مشکلات مواجه هستیم، ستادهای نظارت بر ثبت‌نام و شهریه را مستقر کرده‌ایم، به ویژه در مناطق ۱ تا ۶ که به صورت ثابت ستاد مذکور مستقر شده است. تیم‌های نظارتی هم از طرف ادارات کل آموزش و پرورش و هم تیم‌های نظارتی از سوی سازمان و اداره کل مدارس غیردولتی براین موضوع نظارت دارند. علاوه براین در خصوص نرخ شهریه اعلام شده نیز چند شماره تلفن اعلام شده است که هم شامل شماره تلفن اداره کل مدارس غیردولتی می‌شود و هم شماره تلفن اداره مشارکت‌های هر منطقه آموزش و پرورش نیز در آن قید شده است.

  • «نماینده»؛ از این موارد که بگذریم، ازدحام مدارس در کدام مناطق تهران و کدام استان‌های کشور بیشتر است و در چه شهرها و مناطقی بیشتر است؟

بیشترین مدرسه غیردولتی در کشور مربوط به شهر تهران است و در شهر تهران هم مربوط به منطقه ۳، ۲، ۱ و ۵ است. متأسفانه بیشترین تخلفات در زمینه شهریه هم مربوط به این مناطق است. البته به صورت جدی از سال گذشته که الگوی شهریه را اعلام کردیم و شهریه مدارس غیردولتی برای اولین‌بار با تدوین الگوی شهریه ساماندهی شده است، تلاش داریم بحث جلوگیری از اخذ شهریه‌های اضافی در سراسر کشور به ویژه در شهر تهران را داشته باشیم.

  • «نماینده»؛ ابلاغیه مورد نظر تخلفات را کاهش داده است؟

بله؛ بسیار مؤثر بوده است.

با تشکر از فرصتی که در اختیار «نماینده» قرار دادید.

نظر شما