شناسهٔ خبر: 125739 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیروزنامه؛

اعتبارنامه‌هایی که به دلیل ارتباط با آمریکا رد شد!

دیروزنامه 29

به گزارش «نماینده» پس از تسخیر لانة جاسوسی اسنادی از به اصطلاح سفارت آمریکا به دست آمد که نشان از ارتباطات گستردة برخی شخصیت‌ها با سازمان سیا و آمریکا داشت. این شخصیت‌ها در بدنة نظام پس از انقلاب اسلامی نفوذ و در ارگان‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و قوة مجریه فعالیت خود را آغاز کرده بودند. از جملة این افراد دو شخصیت با نام‌های «خسرو صولت قشقایی» و «احمد مدنی» بودند. مدنی در اولین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و به دلیل انتشار اسنادی مبنی بر ارتباط نامبرده با آمریکا، نتوانست موفق شود. وی بعدها در اولین دورة انتخابات مجلس شرکت و توانست رأی لازم را کسب کند. خسرو صولت قشقایی نیز که با سازمان سیا ارتباط داشت، توانست از عدم اطلاع مردم از سوابق خود بهرة کافی را برده و از اقلید به مجلس راه یابد. با انتشار اسناد لانة جاسوسی و روشن شدن سوابق این افراد، نمایندگان مجلس اول اعتبارنامه‌های آنان را رد کردند.

تابع مقررات خشک نیستیم

در جلسة علنی 17 خرداد 1359 مجلس که به ریاست دکتر «یدالله سحابی» تشکیل شد، آیت‌الله «خلخالی» اظهار داشت: «ما تابع مقررات خشک رژیم گذشته نیستیم، اگر اعتبارنامة کسی اینجا بررسی شد و تصویب و تمام شد و بعد از دو ماه اسناد و مدارک مستدل رسید که این آقا ساواکی است یا این آقا جزو دارو دستة آمریکا است، جزو «C.I.A» است؛ اگر اعتبارنامة او تصویب شده باشد ما اینجا اعتبارنامة او را به اتفاق آرا، رد می‌کنیم. ما تابع مقررات اسلامی هستیم. اینجا مقررات خشک نباید مطرح شود. بنابراین اگر بعد از تصویب اعتبارنامه یک پرونده از این شخص پیدا شد که او آمریکائی یا ساواکی یا بهائی یا فراماسونر یا صهیونیست است، ما او را رد می‌کنیم.

«هادی غفاری» نیز با تأيید اظهارات آیت‌الله «خلخالی» گفت: «اگر بعداً از یک نماینده‌ای پرونده‌ای پیدا شود، گذشت نخواهیم کرد؛ زیرا سرنوشت همة ایران و مردم به عهدة ما گذاشته شده است.»

در جریان اعلام نتایج بررسی اعتبارنامة نمایندگان مجلس نیز اعلام شد: «پروندة انتخاباتی خسرو صولت قشقايی از شهرستان اقلید به علت عضویت در سازمان سیا و همکاری در مبارزه علیه جمهوری اسلامی در ساعت ۱۱ روز 13 خرداد در شعبة دوم مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آرا، رد گردید.»

گفتنی است در پی لغو اعتبارنامة نمایندگی خسرو قشقایی در مجلس به اتهام ارتباط با سیا و ضدیت با جمهوری اسلامی، گروهی از افراد مسلح راه را بر مردم بسته و در چندین نقطه اموال سرنشینان خودروهای عبوری را غارت کردند.

واکنش مدنی به اقدام قاطعانة مجلس

به دنبال اقدام قاطعانة نمایندگان، احمد مدنی که توانسته بود با جلب نظر مردم کرمان به مجلس راه یابد. با انتشار نامه‌ای خطاب به سحابی، رئیس سنی مجلس در اعتراض به بازداشت خسرو قشقایی از حضور در مجلس خودداری کرد.

در بخشی از این نامه آمده بود: «مصراً خواستارم که وزیر محترم کشور در مجلس حاضر شده و نسبت به این عمل غیرقانونی توضیحات لازم را به نمایندگان محترم برساند!»

گفتنی است پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام اسنادی دربارة وابستگی احمد مدنی نامزد انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده بودند. در بخشی از این سند با اشاره به دیدار «مايكل رينكف» دیپلمات سفارت آمریکا در روز 13 مهر سال 1358 با «اسد ثابت‌پور» شهردار آبادان و دست نشاندة مدنی در این شهر، آمده بود: «شهردار آبادان خواستار این ملاقات شده بود تا بداند که پشتیبانی آمریکا از ریاست جمهوری احمد مدنی چقدر است. [ثابت‌پور در این ملاقات گفته بود] مدنی خیلی ضد روحانیت و ضد فلسطین است، او یک ایرانی است که می‌تواند این را بفهمد که آیندة ایران به غرب اتصال دارد.»

با شکست مدنی در انتخابات ریاست جمهوری، وی به فکر مجلس افتاد و از حوزة کرمان توانست رأی لازم را کسب کند ولی نمایندگان مجلس در جلسات 13 و 14 مرداد 1359 به بررسی پروندة احمد مدنی پرداخته و اعتبارنامة وی را رد کردند.

ارتباط با ساواک، همکاری با رژیم طاغوت، همکاری با رژیم و طراحی برای بقای شاه، فراری دادن عناصر فاسد و متهم پس از انقلاب با سوء استفاده از موقعیت خود، ارتباط با مقامات آمریکایی و ... از جمله مواردی بودند که نمایندگان به استناد آن اعتبارنامة مدنی را رد کردند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما