شناسهٔ خبر: 125737 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» از تلاش‌ها برای از اکثریت انداختن فراکسیون ولایت گزارش می‌دهد

پشت پرده تشکیل فراکسیون سوم در مجلس

مجلس/1*

هفته نامه «نماینده» - خبر دیدار علی لاریجانی با محمدرضا عارف هفته گذشته رسانه‌ای شد. الیاس حضرتی «نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم» در یادداشتی با عنوان « نجابت لاريجاني» از دیدار رئیس مجلس با رئیس فراکسیون امید خبر داد و نوشت: «این دیدار به منظور دلجویی در موضوع رقابت ریاست مجلس دهم بوده است.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درحالی خبر از دیدار دو چهره شاخص بهارستان داد که برخی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نسبت به عدم تجربه و کارآیی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم انتقاد کردند و مدعی شده بود: «در انتخاب رئیس مجلس دهم حساسیتی بین عارف و لاریجانی نداشتیم.»

چرا اصلاح‌طلبان هم اکنون در زمین حمایت از رئيس فراکسیون ولایت مجلس قرار گرفته‌اند؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است مروری بر مواضع کنشگران اصلاح‌طلب داشته باشیم.

یدالله طاهرنژاد «عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی» با بیان اینکه اصلاح‌طلبان بهارستان کم تجربه‌اند، گفته بود: «اصلاح‌طلبان چندان حساسیتی بین عارف و لاریجانی نداشتند، اکثریت اصلاح‌طلبان علاقه‌مند بودند هیئت رئیسه با تفاهم انتخاب شود.»

علاوه بر عضو حزب کارگزاران سازندگی، علی صوفی «عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف» نیز بر عدم تجربه نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس مُهر تائید زد و گفت: «نمایندگان کم‌تجربه‌اند لذا اگر نمایندگان فعلی بخواهند به صورت متفرق در مجلس عمل کنند یا به اقلیت مجلس افزوده شوند فاجعه به بار خواهند آورند.

مجید محتشمی «رئیس جبهه اصلاح‌طلبان» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» با اشاره به انتقاد تعدادی از اصلاح‌طلبان از عدم تجربه نمایندگان اصلاح‌طلب و رأی آنها به ریاست علی لاریجانی، می‌گوید: «دولت حسن روحاني از بستر اصلاح‌طلبان استفاده کرد و تشکيل شد، عملاً غير از حزب کارگزاران از مجموعه اصلاحات، ساير اصلاح‌طلبان بهره‌اي از دولت نبرده‌اند. همچنين اين امر در مورد معتدلين و مستقلين هم صدق مي‌کند که با همين آرم و شعار، گروهي از کانديداهاي مجلس دهم وارد ميدان شدند که به نظر مي‌رسد با عدم گزينش آقاي عارف با اکثريت جذب مجموعه اصول‌گرايان، معتدل شدند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حمایت‌هایی که هم اکنون توسط اعضای فهرست امید از لاریجانی می‌شود، اظهارداشت: «معتقدم معتدلين و مستقلين مجلس دهم، جذب اصول‌گرايان شدند البته ما از علی لاريجاني به عنوان يک اصول‌گراي معتدل مي‌توانيم نام ببريم.»

اشاره به عدم تجربه و کارآیی نمایندگان مجلس دهم محدود به بازیگران عرصه سیاست نشد چنانچه محمدصادق حسنی «نماینده اصلاح‌طلب مردم رشت در مجلس دهم» هم به صراحت اعلام کرد: «در زمان انتخاب رئیس مجلس، هماهنگی و انسجام بین نیروهای فراکسیون امید نبود ضمن اینکه ۷۰ درصد نمایندگان مجلس دهم جدید و کم تجربه هستند و تجربه لازم را ندارند.»

با توجه به اعلام مواضع اصلاح‌طلبان نسبت به رئیس فعلی بهارستان و انتقاد از عدم کارایی نمایندگان اصلاح‌طلب که با فهرست امید وارد بهارستان شدند، باید به پرسش اولیه بازگشت.

هدف از همسویی و حمایت آنان از رئیس فراکسیون ولایت مجلس چیست؟

هفته گذشته خبری مبنی بر تشکیل فراکسیون سوم تحت عنوان «اعتدال» در رسانه‌ها منتشر شد.

«مهرداد لاهوتی» نماینده لنگرود با تأیید خبر تشکیل فراکسیون اعتدال گفت: «فراکسیون سوم با مشی اعتدال در حال شکل‌گیری است و من از اعضای هیئت مؤسس آن هستم و هفته آینده هم رسماً اعلام موجودیت می‌کند و تشکیل هیئت‌رئیسه می‌دهد. همچنین با توجه به عملکرد «کاظم جلالی» در فراکسیون رهروان مجلس نهم و شخصیت مستقل او به نظر می‌رسد که مناسب‌ترین گزینه برای ریاست این فراکسیون است.»

اعضای این فراکسیون هم افراد مستقلی هستند متشکل از اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان معتدل و مستقل‌ها که به نظر می‌رسد اعضای آن از ۱۰۰ نفر نیز بالاتر رود. خبر شکل‌گیری فراکسیون اعتدال سرانجام اعلام شد، فراکسیونی که می‌توان آن را در راستای فراکسیون رهروان ولایت مجلس دهم قرار داد.

هفته‌نامه «نماینده» هفته قبل خبر داد: «دفتر سیاسی یک حزب حاشیه‌ساز و جنجالی اصلاح‌طلب  پیشنهاد داده است: «با توجه به نزدیکی لاریجانی به دولت یازدهم باید استراتژی فراکسیون رهروان در مجلس دهم تکرار شود. براین اساس باید بین لاریجانی با پایداری‌های بهارستان اختلاف ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم شاهد همکاری اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان و نزدیکان لاریجانی در مجلس دهم باشیم.»»

براین اساس باید مراقب بود تا اعتدال عامل اختلاف بین اصول‌گرایان بهارستان نشود، رقیب با حضور در اتاق فکر برنامه‌هایی جهت انشعاب تدارک دیده بود. آیا برخی از نمایندگان به انشعاب فراکسیون فراگیر کمک خواهند کرد؟

نظر شما