شناسهٔ خبر: 125296 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"لاریجانی" گزینه نهایی ریاست مجلس دهم است

لاریجانی منتخب مردم خمین در مجلس دهم گفت: "لاریجانی" گزینه نهایی ریاست مجلس دهم است چراکه حتی همراهان عارف هم به سوی لاریجانی تمایل پیدا کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، با پایان یافتن فعالیت مجلس نهم آماده آغاز فعالیت مجلس دهم می شود و این درحالیست که موضوع انتخابات رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم از مهمترین موضوعات داغ روز جامعه است.

"محمدابراهیم رضایی" نماینده دو دوره نهم و دهم مردم خمین، زادگاه امام راحل(ره) در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرنگاران تسنیم به سوالات این خبرگزاری پیرامون موضوعات مختلف درباره مجلس دهم پاسخ گفت.

مشروح گفت‌و‌گوی "محمدابراهیم رضایی" منتخب مردم خمین در مجلس دهم در زیر می‌آید:

امروز یکی از موضوعات مهم و اساسی در مجلس انتخاب رئیس مجلس است که ۲ گزینه اصلی "لاریجانی" و "عارف" مطرح است، نظر شما چیست؟

رضایی: بعد انتخابات ۲ جریان شکل گرفت، یکی جریان اصلاحات که حول محور محمدرضا عارف بود و وی در این جریان پرچمداری می‌کرد و درواقع وانمود می‌شد این جریان و گروه حامیان دولت هستند و دولت هم با این‌ها همراهی دارد، هرچند این ادعا با واقعیت متفاوت بود.

از سوی دیگر جریان دیگری بامحوریت علی لاریجانی تشکیل شد که بیشتر آن جریان اصولگرا، مستقلین و کسانی‌که نماینده دوره قبل بوده و سابقه کار با لاریجانی را داشتند، بودند. این درحالی بود که طیف‌های مختلف اصولگرایان روی گزینه لاریجانی به توافق رسیدند و همه اتفاق نظر داشتند که لاریجانی گزینه خوبی برای ریاست مجلس در این دوره است.

جمع بندی شما در موضوع ریاست مجلس چیست؟

رضایی: در دو هفته گذشته جلسات رقابتی و وزن‌کشی سیاسی دو طرف را شاهد بودیم که محلی برای بیان دیدگاه‌ها بود و هرکدام سعی داشتند از بین نمایندگان یارگیری بیشتری داشته باشند.

آخرین اطلاعاتی که دارم، در هفته اخیر نه تنها بخش عمده مستقلین، اصولگرایان و در واقع طیف فراگیر که جمعی از کسانی که با عارف همراه بودند از همراهی وی برگشته و به سوی لاریجانی علاقه نشان داده‌اند، که به نظر می رسد از حالا می‌شود آینده مجلس را با ریاست لاریجانی دید.

وضعیت و خط‌مشی مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضایی: وقتی با نمایندگان صحبت می‌شد هر دو گروه اذعان می‌کردند مجلسی می‌خواهند که متعادل بوده و متوجه منافع ملی و جامعه باشد و از جدال‌های بیهوده بپرهیزد، بنابراین منتخبان مردم در مجلس دهم معتقدند شرایط امروز، همگرایی و انسجام کشور و مجلس را طلب می‌کند.

فضای تقابل در مجلس به مصلحت کشور نیست و از خدا می‌خواهیم مجلس آینده در همین مسیر همدلی و انسجام حرکت کنند چراکه تقابل سبب از بین رفتن وقت و سرمایه‌های ملی شده و فرصت‌ها را از کشور می‌گیرد.

وضعیت هیئت رئیسه و انتخابات آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضایی: برخی معتقدند که هیئت رئیسه مجلس باید براساس تفاوت سلیقه‌های مختلف باشد، این درحالیست که عده‌ای اعتقادشان بر این است که هر طیفی که اکثریت مجلس را همراه خود دارد، می‌تواند هیئت رئیسه را از جریان خود داشته باشد.

پیش‌بینی من این است که هر تفکری در هیئت رئیسه باشد، اگر منافع ملی را مدنظر داشته باشد موفق خواهد بود اما باید اختلافات و دیدگاه‌های سیاسی و جناحی را کنار بگذارند.

نقش جریانات سیاسی بر وضعیت مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضایی: اگر جریانات سیاسی خارج از مجلس در امور و مسائل مجلس دخالت نکنند، می‌توان به داشتن مجلسی آرام، متعادل و درعین حال پویا و منسجم در راستای منافع ملی و رفع مشکلات مردم، امیدوارم باشیم، این درحالی است که دخالت جریانات سیاسی بیرون مجلس زمینه‌ساز تنش و درگیری درونی در داخل مجلس را فراهم می‌کند که به نفع کشور و نظام و مردم نیست.

استقلالی که مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید داشته‌اند، اینجاست که باید در رفتار، کارکردها و اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمود پیدا کند یعنی اگر امری جزو اولویت‌ها در بستر تحقق منافع جامعه و  مردم است، نباید تحت تاثیر هیچ عامل داخلی و خارجی مجلس و نگاه سیاسی قرار بگیرد.

رابطه مجلس دهم با دولت و اولویت‌های کاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضایی: مجلس و دولت باید تعاملی سازنده داشته باشند و در واقع این دو قوه به عنوان ید واحده در راستای رفع مشکلات مردم و جامعه تلاش کنند. این راهی است که مجلس باید به‌عنوان اولویت خود تدوین کند، هرچند موضوعات مهمی همچون فرهنگ، امنیت به‌عنوان مسائل اساسی و مهم زیرساختی به‌شمار می‌روند اما اولویت امروز در حال حاضر ساماندهی مشکلات اقتصادی است که باید دولت و مجلس در اولویت کاری خود قرار دهند.

نظر شما