شناسهٔ خبر: 125159 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«جمشید جعفرپور» در گفت‌وگو با «نماینده» به تشریح مسائل حوزه انتخابیه‌اش پرداخت

درخشش تجارت لارستانی‌ها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

جمشید جعفرپور/*

«جمشید جعفرپور» نماینده مردم لارستان، خُنج و گِراش در مجلس نهم است که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز موفق به جلب آرای مردم شد. یکی از ویژگی‌های خاص مردم این منطقه چه در گذشته و چه در حال حاضر اشتغال به تجارت خصوصاً تجارت در کشورهای دیگر است. مصاحبه‌ای که پیش روست حاصل گفت‌وگوی هفته‌نامه «نماینده» با «دکتر جعفرپور» پیرامون مسائل حوزه انتخابیه وی می‌باشد:

 

* به‌صورت اجمالی این حوزه انتخابیه را معرفی بفرمایید.

حوزه انتخابیه لارستان، خُنج و گِراش متشکل از این سه شهرستان است که اصطلاحاً «لارستان بزرگ» نامیده می‌شوند. طی چندسال اخیر ابتدا خنج به‌عنوان یک بخش منتزع شده و به شهرستان تبدیل شده و به دنبال آن گراش هم بخش محسوب می‌شد به شهرستان مستقل تبدیل شد. هر چند به لحاظ تقسیم‌بندی‌های کشوری این سه شهرستان از هم جدا شده‌اند ولی به لحاظ فرهنگی، ساختار همگنی دارند و مرزهای سیاسی نتوانسته جدایی ایجاد کند.

 

* درآمد مردم اغلب از چه بخش‌هایی حاصل می‌شود؟

در بخش‌های روستایی کشاورزی و در قسمت‌های شهری نیز تجارت محل تأمین معاش مردم است. یک ویژگی برجسته در این منطقه سفرهای مکرر مردم به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌باشد. یعنی بخش مهمی از اقتصاد منطقه لارستان، خنج و گراش بر پایه حضور لارستانی‌ها در کشورهای قطر، کویت و عمارات تعیین می‌شود. راه امرار معاش بسیاری از مردمِ زاده جنوب استان فارس، سفر و تجارت به کشورهای حاشیه خلیج است.

 

* مزیت سفر لارستانی‌ها به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چیست؟

این سفرهای کاری و تجاری یک منبع ارزی برای کشور محسوب می‌شوند. این افراد درآمدهای تحصیل شده را برای خانواده‌های خود که در کشورمان ساکن هستند، ارسال می‌کنند. به علاوه اینکه این افراد جزء خیرین فعال محسوب می‌شوند چراکه از درآمدی که با سختی در کشورهای همسایه به دست می‌آورند با سخاوت در کارهای عام المنفعه منطقه هزینه می‌کنند. آمارهای غیررسمی مبیّن این مطلب هستند که 150 هزار لارستانی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حضور دارند و به انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند.

 

* لارستان از قدیم الایام تجربه موفقی در تجارت داشته، رمز این موفقیت چه بوده است؟

از گذشته‌های دور، لارستان یکی از مراکز موفق اقتصادی در جنوب کشور بوده است. یکی از علل موفقیت مردم در اقتصاد، مهارت و تبحر آنها در امر تجارت بوده است. در زمینه ارتقای سطح تبادلات تجاری منطقه رفت و آمدهای زیادی از طریق خلیج فارس به کشورهایی همچون هند، عمان، بحرین و ... داشتند و بدین ترتیب لارستان به یکی از نقاط فعال تجاری تبدیل شده بود. این فعالیت‌ها تا حدی بوده که ضرب سکه لاری نیز انجام شده است. لازم به ذکر است که اولین حکومت اسلامی در زمان مشروطیت در لارستان برپا شده است.

یکی از دلایل موفقیت اقتصادی لارستان در گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، یعنی قرار گرفتن به عنوان پل ارتباطی شهرهای بزرگی همچون کرمان، یزد، اصفهان و شیراز با خلیج‌فارس بوده که امروز به این استعداد و ظرفیت توجه کافی نمی‌شود. تا آنجا که این موضوع به یکی از مراتب گله‌مندی مردم تبدیل شده است. در شرایط کنونی کشور که به لحاظ اقتصادی با آن مواجه هستیم می‌توانیم از موقعیت منطقه بهره‌برداری خوبی انجام بدهیم. همچنین اقامت لارستانی‌ها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس زمینه ارتباط با این کشورها را مهیا کرده است. اما با وجود تمامی این ظرفیت‌ها، هیچ صنعت بزرگی در منطقه لارستان وجود ندارد.

 

* سرانه امکانات فرهنگی و ورزشی در منطقه به چه صورت است؟

در منطقه لارستان از نظر امکانات و زیربناهای فرهنگی و ورزشی نسبت به سرانه جمعیت به شدت در تنگنا هستیم. در سه شهرستان لارستان، خنج و گراش حتی یک سالن سینما وجود ندارد! حتی یک سالن که بتواند جمعیت مشتاق و فعال منطقه را برای انجام کارهای فرهنگی در خود جای بدهد، وجود ندارد. حتی یک ورزشگاه چمن نیز در شهرستان‌ها وجود ندارد. اینها نشان دهنده پایین بودن سرانه فرهنگی و ورزشی در منطقه است و این مسئله علی‌رغم وجود ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و ورزشی می‌باشد. نبود این امکانات موجب هدررفت استعدادها می‌شود. مسئولین کشور باید برای بخشی از سرمایه ملی که فضایی برای رشد و نمو پیدا نمی‌کنند، چاره‌ای بیندیشند.

نظر شما