شناسهٔ خبر: 125155 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

با وزن‌کشی فراکسیون‌های سیاسی مجلس دهم

«امید» اقلیت شد

فراکسیون امید

هفته نامه «نماینده» مراسم افتتاحیه مجلس دهم، هشتم خرداد در بهارستان برگزار می‌شود و پس از تصویب اعتبارنامه‌های منتخبان ملت، نمایندگان شروع به فعالیت می‌کنند و طبیعتاً انتخاب رئیس و هیئت رئیسه هم در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت؛ انتخابی که برای بهارستان نشینان مهم ارزیابی می‌شود. در دوره دهم قانون‌گذاری دوگانه «لاریجانی- عارف» شکل گرفت و هر یک از جریان‌های پیروز در مجلس آینده به دفاع از نامزد متبوع خود برای جلوس بر کرسی ریاست قوه مقننه می‌پردازند.

اصلاح‌طلبان جنبش حمایت از «محمدرضا عارف» در شبکه‌های مجازی ایجاد کرده‌اند و اصول‌گرایان هم برنامه‌هايی برای نقش‌آفرینی در ترکیب مجلس آینده اعمال کرده‌اند؛ از این رو اولین همایش منتخبان اصول‌گرا با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی «دبیرکل جامعه روحانیت مبارز» و تعدادی از منتخبان مستقل و حتی افرادی که در فهرست امید حضور داشتند، همچون علی مطهری در ساختمان سابق مجلس برگزار شد.

فراکسیون امید هم سه‌شنبه هفته گذشته تشکیل جلسه داد و عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس دهم انتخاب شد، جلسه‌ای که فقط ۱۰۵ منتخب در آن شرکت کرده بودند. حضور این تعداد منتخب نشان می‌دهد فراکسیون امید در مجلس آینده اقلیت شد و مسیر برای ریاست منتخب اول تهران ناهموارتر. البته پیش از این بازیگران و کارگردانان جریان اصلاحات مدعی بودند آنها اکثریت مجلس دهم را در اختیار گرفته‌اند اما حضور ۱۰۵ منتخب مجلس دهم چشم‌انداز فراکسیون امید را مشخص کرد.

حال باید دید آیا فراکسیون اقلیت مجلس دهم می‌تواند رئیس پارلمان را تعیین کند. به نظر می‌رسد شانس رئیس فراکسیون امید برای نشستن بر صدر بهارستان دهم روز به روز در حال کاهش است.

۱- عارف گزینه تمام اصلاح‌طلبان نیست

اصلاح‌طلبان در حالی از ریاست محمدرضا عارف در مجلس دهم حمایت می‌کنند که پیش از این برخی دیگر از کنش‌گران اصلاح‌طلب مواضع دیگری پیرامون «عارف اصلاحات» مطرح کردند، کنار هم قرار دادن این مواضع نشان می‌دهد با قاطعیت نمی‌توان منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم را گزینه نهایی همه اصلاح‌طلبان معرفی کرد. هم اکنون حزب کارگزاران و حزب اتحاد ملت همچون سایر چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب از ریاست عارف حمایت می‌کنند اما فقط کافی است رصدی بر مواضع برخی فعالان اصلاح‌طلب که عضو شورای مرکزی این دو حزب نیز هستند، داشته باشیم.

ولی‌الله شجاع پوریان «عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و عضو حزب اتحاد ملت» می‌گوید: «تردیدی نیست گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دکتر عارف است اما آرایش مجلس امکان دارد اصلاح‌طلبان را به سمت گزینه‌های دیگر از جمله لاریجانی سوق دهد.»

یدالله طاهرنژاد هم در تکمیل پازل «عدم حمایت قطعی اصلاح‌طلبان از عارف» درباره اینکه آیا امکان دارد اصلاح‌طلبان از ریاست لاریجانی حمایت کنند؟ گفت: «آقای لاریجانی از شخصیت‌های بسیار ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران است و دو دوره نیز رئیس مجلس بوده و تجربه خوبی دارد و مجلس فعلی که اهرم‌های فشار جدی در آن بوده، به خوبی مدیریت شده، لذا حتماً مورد توجه و احترام آحاد سیاست‌مداران و دلسوزان کشور است.»

البته بین منتخبین اصلاح‌طلب نیز افرادی هستند که فرضیه نخست در گزارش را قبول دارند.

محسن علیجانی‌ منتخب‌ اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به ترکیب این مجلس و رقابت علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای کسب کرسی ریاست مجلس گفت: «فراکسیون امید احتمال دارد بین لاریجانی و عارف به ریاست یکی از آنها نظر بدهد و به هر حال نظر فراکسیون ملاک و معیار تصمیم‌گیری است.»

حجت‌الاسلام مازنی دیگر منتخب اصلاح‌طلب مجلس دهم هم گفته است: «هرکدام از این دو نفر (عارف یا لاریجانی)، مورد نظر فراکسیون امید قرار بگیرند، شایستگی ریاست مجلس دهم را دارند.»

۲- دولت اعتدال «عارف» را نمی‌خواهد

روزنامه آفتاب یزد «از رسانه‌های اصلاح‌طلب» از جریان مشکوک ضد عارف در پاستور خبر داد و نوشت: «شنیدن اینکه افرادی در کابینه دولت حسن روحانی برای استمرار ریاست اصول‌گرایان در مجلس به صورت گسترده درحال فعالیت هستند، نه تنها داغ بردل‌ها می‌نشاند بلکه خبر از ناسپاسی و قدرناشناسی عده‌ای می‌دهد که در حال تبلیغ بر ضد عارف هستند.»

این رسانه اصلاح‌طلب بدون ذکر حزب و شخصیت نزدیک به دولت روحانی آورد: «حدس اینکه چه افرادی در بدنه دولت درصدد جلوس لاریجانی برکرسی ریاست خانه ملت هستند و این روزها ضد عارف تبلیغ می‌کنند، کار دشواری نیست چراکه این اشخاص برون آمده از حزبی هستند که طی رایزنی‌ها و لابی‌های جریان اصلاحات برای رسیدن به وحدت مدام ساز جدایی سرمی‌داد و به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از اصلاح‌طلبان بود.»

هشدار روزنامه نزدیک به رئیس دولت اصلاحات به جریان متبوعش در مقطعی منتشر شد که هفته گذشته خبر جلسه منتخبان مجلس دهم با مرتضی بانک «معاون رئیس دفتر رئیس جمهور و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه» در خروجی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. البته قبل از انتشار این اخبار، اسحاق جهانگیری «معاون اول رئیس‌جمهور» در همایش «فرآیند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها» که محمدرضا عارف «منتخب اول مردم تهران» نیز در آن حضور داشت، به تعریف و تمجید از علی اردشیر لاریجانی پرداخت و گفت: «در عرصه بین‌المللی با تیم دیپلماسی قوی، حمایت‌های رهبری و پشتیبانی قوای دیگر به‌خصوص رئیس مجلس که شجاعانه و مدبرانه و با گذشت از خود و حمایت همه‌جانبه‌اش برجام را عملی کرد، حقوق هسته‌ای ملت ایران به رسمیت شناخته شد.»

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی «رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری» نیز که از چهره‌های نزدیک به دولت محسوب می‌شود، ضمن حمایت از لاریجانی از عارف عبور کرد و گفت: «لاریجانی را به‌خاطر سابقه، تجربه و معتدل بودن مناسب می‌دانم و وی نسبت به عارف «ارجحیت» دارد.»

۳- انصراف دوباره برای عارف هزینه سنگینی دارد

تعدادی از اصلاح‌طلبان براین اعتقاد و باور هستند «عارف نباید به عنوان گزینه‌ای شناخته شود که از صحنه رقابت انصراف دهد.»

موضوع انصراف برای اولین بار از سوی روزنامه آرمان «ارگان خانوادگی هاشمی رفسنجانی» مطرح شد. روزنامه آرمان هاشمی در این باره می‌نویسد: «اخبار در گوشی چنین است که احتمال دارد عارف به نفع لاریجانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس کنار ‌رود. ضمن اینکه خبری مبنی بر جلسات تعدادی از منتخبان اصلاح‌طلب با عارف برای تشکیل فراکسیون اصلاح‌طلبان منتشر شد که گزینه انصراف عارف از ریاست را قوت بخشید.»

خبر روزنامه آرمان با واکنش عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مواجه شد.

ابوالفضل شکوری «عضو حزب اعتماد ملی» در واکنش به خبر روزنامه آرمان گفته بود: «طبق قرائن احتمال می‌دهم آقای عارف به لابی‌هایی که اصلاح‌طلبان ممکن است انجام دهند و بخواهند او را وادار کنند که به نفع لاریجانی کنار برود، نتیجه ندهد و عارف زیر بار نرود؛ چرا که عارف یک بار حرف اصلاح‌طلبان را گوش کرده و این اتهام به او زده شده که مرد انصراف است. لذا ممکن است بخواهد عملاً ثابت کند که مرد انصراف نیست و تا آخر بماند.»

۴-عدم انصراف عارف

در میان گمانه های مطرح شده باید به حضور عارف در رقابت با لاریجانی برای تصدی جایگاه ریاست بهارستان اشاره کرد. براساس آخرین اخبار، منتخب اول مردم تهران بر رقابت با رئیس کنونی بهارستان تأکید دارد و معتقد است نباید کناره‌گیری کرد. از سوی دیگر برخی از احزاب همانند حزب اعتماد ملی که نظر این حزب از سوی رسول منتجب‌نیا بیان شد معتقدند «عارف کناره‌گیری نخواهد کرد زیرا او نماد اصلاح‌طلبی و لیست امید است و ما نباید از نماد خود کوتاه بیاییم.»

با توجه به شرایطی که پیش روی منتخب اول مردم تهران قرار دارد، باید پیش‌بینی کرد «عارف» تا هشتم خرداد سال جاری با گزاره‌های متعددی مواجه می‌شود، گزاره‌هایی که در تصمیم‌گیری «او» نقش خواهد داشت.

 

نظر شما