شناسهٔ خبر: 125062 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هزینه رفتار فائزه را چه کسانی می‌دهند؟/سکوت حداکثر واکنش اصلاحات

فائزه هاشمی 43 فائزه هاشمی به عنوان یک فعال شناخته شده اصلاح‌طلب گویی ادامه حیات سیاسی خود را در تابوشکنی‌ و حاشیه‌سازی‌ می‌داند و هزینه اقداماتش را هم خود و هم جریان اصلاحات باید پرداخت کند.

به گزارش «نماینده» چند روزی است که فضای سیاسی و رسانه ای کشور درگیر خبر دیدار فائزه هاشمی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با گروهی از زنان بهایی به مناسبت آزادی یکی از آنان از زندان است. اقدام تابوشکنانه ای که اگرچه پیش از این محمد نوری زاد عنصر ورشکسته سیاسی هم در تلاش برای دیده شدن، از این قبیل کارها انجام داده بود، اما او هیچ انتساب خانوادگی نداشت که ضریب اهمیت اقدامش را صد چندان کند. اما شاید اولین پالس حمایت ضمنی «فائزه هاشمی رفسنجانی» از بهایی‌ها و برخی اعضای زندانی سازمان منافقین، که او آنها را با نام مجاهدین یاد می‌کند، را بتوان در مصاحبه ۳ سال پیش وی با روزنامه بهار جستجو کرد.

فائزه هاشمی در آن مصاحبه گفت: «با انسان‌های بزرگی در زندان آشنا شدم و با تعدادی از خانم‌های بهایی و تعدادی از سازمان مجاهدین{منافقین} همبند بوده‌ام»، وی همچنین به ملاقات با پدر پس از آزادی از زندان اشاره کرد و گفت: «بابا نیز گله‌های آن طرف را منتقل کرد که چرا به مجاهدین، منافقین نمی‌گویم یا چرا روابط خوبی مثلا با مجاهدین و بهایی‌ها دارم»

وی که به اذعان خودش در زندان تادیب نشده است و تاکید می‌کند: «چون خودم را مجرم نمی‌دانستم(زندان) مرا در پیگیری آرمان‌هایم راسخ‌تر کرد و نگرانی برای بازگشت به زندان ندارم»، چندی بعد در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: «زمانی که زندانی بودم کسانی را دیدم که از آنها به عنوان مردان و زنانی بزرگ یاد می‌کنم. بهایی‌ها، طرفداران مجاهدین، اصلاح طلبان و در یک کلام تمامی کسانی که در ایران برای ایده‌های خود مبارزه می کنند»

فائزه هاشمی در آن مقطع این مصاحبه را تکذیب و آن را حاصل نادرست کنار هم قرار دادن پاسخ‌ها به سوالات خبرنگار فیگارو عنوان کرد؛ اما دیدار و حمایت اخیر وی با عضو ارشد بهایی‌ها در ایران، نشان داد مطلب منتسب به او در روزنامه فرانسوی صحت داشت.

در این میان آنچه تعجب‌آمیز بوده، اصرار فائزه هاشمی بر مظلومیت بهایی‌ها در ایران و ظلم جمهوری اسلامی به اعضای این فرقه ضاله است.

سخنگوی بهاییان لندن: حمایت فائزه هاشمی از بهاییان در خلاء بوجود نیامده است

پس از انتشار عکس‌ دیدار فائزه با «فریبا کمال آبادی» و توجیهات وی از این اقدام در مصاحبه با یک سایت ضدانقلاب، پدیده ثابتی سخنگوی جامعه بهاییان در لندن از فائزه هاشمی تشکر کرد و گفت: «این مساله{دیدار و حمایت فائزه رفسنجانی از بهاییان ایران} در خلاء بوجود نیامده و اینطور نبوده است که یک روز صبح بیدار شوند و بگویند من بروم و از حقوق بهایی‌ها دفاع کنم بلکه ایشان می‌دانند که دروغ‌ها و افتراهایی که به بهایی‌ها زده اند صحت ندارد»

از سوی دیگر خط فضاسازی برای حمایت از بهایی‌های ایران که از تهران تا لندن رفته بود، به واشنگتن هم کشیده شد و وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای با محکوم کردن ادامه حبس هفت رهبر جامعه بهاییان در ایران، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا این افراد را هرچه سریع‌تر به همراه دیگر زندانیان عقیدتی آزاد کند.

تداوم هنجارشکنی های فائزه اما اینبار با واکنش کوتاه پدرش نیز همراه بود، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفتگویی کوتاه با روزنامه جمهوری اسلامی( که یک روز پیش از انتشار در روزنامه در فضای مجازی منتشر شد) گفت: «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند».

با وجود اینکه فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی یک حزب شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب یعنی کارگزاران سازندگی است، اما تقریبا هیچکدام از فعالان جریان اصلاحات نسبت به حمایت تمام قد این فعال اصلاح‌طلب از فرقه ضاله بهاییت واکنش نشان ندادند؛ حتی تذکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به خوبی توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب انعکاس داده نشد.

روزنامه آرمان: انتقاد دلواپسان از فائزه بدلیل شکست از اعتدالیون است

در این میان با اینکه روزنامه اصلاح‌طلب آرمان سخنان هاشمی رفسنجانی را بازتاب داد اما در تحلیلی عجیب با اعتراض به منتقدین دیدار فائزه هاشمی با عضو ارشد بهاییان نوشت: «انتشار خبر ديدار فائزه هاشمي با كمال آبادي براي دلواپسان داراي نفع بود و بيشترين دليل انتشار آن در شبكه‌هاي مجازي این بود كه آنها درصدد انتقام از اعتداليون در ازاي شكستي بودند كه پس از خرداد ۹۲ در اسفند ۹۴ متحمل شده و با نه بزرگ ملت مواجه شدند!»

خبرنگار مهر در همین رابطه با محمد هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگو کرد، ولی وی حاضر به مصاحبه در این خصوص نشد و گفت: «به مصلحت نمی‌دانم در این رابطه صحبت کنم».

متن کامل این گفتگو به شرح زیر می‌آید:

*آقای هاشمی خواستم درخصوص دیدار خانم فائزه هاشمی با یکی از اعضای ارشد بهاییت در ایران با شما گفتگویی داشته باشم.

-با توجه به فضایی که در این رابطه درست کردند، مصلحت نیست که در سطح من در این باره صحبت شود. من در این خصوص صحبت نمی‌کنم.

*خانم فائزه هاشمی منتسب به بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، آیا قرار نیست به وی بابت دیدار با بهایی‌ها تذکر داده شود؟

-من در این جایگاه نیستم که بخواهم این کار را بکنم بنابراین من در این زمینه هیچ صحبتی نمی‌کنم.

*شما همیشه در موضوعات مختلف از خانواده آیت الله هاشمی دفاع کردید، چرا در این زمینه صحبت نمی‌کنید؟

-بله، دفاع کردم، ولی در این مورد نمی‌شود صحبت کرد. من باید ابتدا مشورت کنم و بعد صحبت کنم. فعلا هم فرصت نکردم در این خصوص مشورت کنم.

عدم موضع‌گیری آقای محمد هاشمی درقبال رفتار برادر زاده‌اش و فضاسازی‌های رسانه‌های ضدانقلاب بنفع عناصر بهایی، درحالی است که دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سال گذشته طی بیانیه‌ شدید اللحنی به خبر رادیو مبنی بر حضور خانواده هاشمی به همراه منافقین در مقابل زندان اوین واکنش نشان داد و آن را در راستای سیاست صدا و سیما برای تخریب خانواده هاشمی رفسنجانی عنوان کرد.

موضع‌گیری اصلاح‌طلبان در قبال فائزه هاشمی وقتی ضرورت پیدا می‌کند که وی در مصاحبه‌ای با «یورونیوز» مجددا تمام قد از دیدارش با فریبا کمال آبادی دفاع کرد و گفت: «من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی کاری ندارم. الان هم پشیمان نیستم»

گویی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه حیات سیاسی خود را در تابوشکنی‌ و حاشیه‌سازی‌هایی می‌داند که خواسته یا ناخواسته بنفع عناصر ضد انقلاب و فرق ضاله تمام می‌شود.

فائزه هاشمی با اینکه می‌گوید اقداماتش برای او هزینه دارد اما جریان اصلاحات هم باید هزینه سخنان و کارهای او را بپردازد چراکه وی یک عنصر شناخته و عضو رسمی یک حزب شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب است و او نیز هیچگاه تعلقات جناحی خود را انکار نکرده است.

نظر شما