شناسهٔ خبر: 124843 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نقوی حسینی

تهیه گزارش ۶ ماهه اجرای برجام طبق ۳ مولفه/ گزارش دولت سطحی بود

سیدحسین نقوی حسینی// عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه گزارش این کمیسیون از اجرای شش ماهه برجام بر اساس سه مولفه تهیه می‌شود، گفت: گزارش اخیر وزارت خارجه، بسیار سطحی بود.

به گزارش «نماینده» سید حسین نقوی حسینی، با اشاره به نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه، اظهار داشت: با توجه به گزارشی که آقای عراقچی از روند سه ماهه اجرای برجام ارائه کرد، در حال حاضر کمیسیون امنیت ملی طبق قانون باید آماده تدوین گزارش ۶ ماهه برای ارائه به صحن علنی مجلس شود.

وی تصریح کرد: این گزارش بر اساس ۳ مولفه تهیه می‌شود که عبارتست از؛ اول، گزارش اخیر وزارت خارجه و گزارشی دیگری که در ۳ ماهه دوم پس از اجرای برجام ارائه می‌شود. دوم، نتیجه بازدیدهای میدانی اعضای کمیسیون امنیت ملی در گذشته و حال و در نهایت، نتیجه جلسات و بحث های کارشناسی که با کمیته های تخصصی دولت و خارج از دولت داریم که از جمله آنها می‌توان به بیمه، کشتیرانی و سایر بخش های مرتبط با برجام اشاره کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه کار تهیه گزارش ارزیابی روند اجرای برجام توسط کل اعضای کمیسیون امنیت ملی انجام می‌شود، گفت: گزارشی که اخیراً وزارت خارجه آقای عراچی ارائه کرد مورد انتقاد شدید اعضای کمیسیون قرار داشت و تقریباً همه اعضاء در این انتقاد، متفق‌القول بودند.

نقوی حسینی در توضیح این مسئله گفت: گزارشی که ارائه شد، بسیار سطحی و انشایی بود و هیچگونه استنادات روشن و مبتنی بر اسناد بالادستی برجام در آن وجود نداشت و تنها افعال موجود در متن برجام تغییر یافته و اسم آن را گزارش گذاشته‌اند.

به گزارش مهر، بر اساس قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام»، وزارت امور خارجه موظف است هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد و این کمیسیون نیز، باید هر شش ماه یکبار به صحن مجلس گزارش دهد. با توجه به آغاز اجرای برجام از ۲۶ دی ماه سال گذشته، وزارت خارجه ۲۶ فروردین ماه امسال گزارش خود را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد و هفته گذشته نیز سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان، با حضور در کمیسیون امنیت ملی، به تشریح این گزارش و آخرین وضعیت اجرای تعهدات ۱+۵ در اجرای برجام پرداخت. 

نظر شما