شناسهٔ خبر: 124664 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اتمام انتخابات؛ پایان رقابت و آغاز اقدام و عمل

محمد اسماعیلی

«نماینده»؛ محمد اسماعیلی​*/ انتخابات و رقابت‌های آن به پایان رسید. حال نوبت اقدام و عمل است. با توجه به شرایط فعلی کشور و انتخابات پرشوری که در مرحله‌هاي اول و دوم برگزار شد، مردم منتظر هستند تا نمایندگان منتخب مجلس دهم به مشکلات جامعه به‌ویژه معضلات مربوط به جوانان رسیدگی کنند. پاسخ مشارکت خوب مردم در انتخابات را نمایندگان منتخب باید با عمل به وظایف خود بدهند. امروز دغدغه اصلی همه مردم بحث اشتغال است که متأسفانه به علت رکود شدیدی که در طول چند سال گذشته بر کشور حاکم بوده و دولت جدید هم تا به الان نتوانسته کاری انجام دهد، شدیداً خانواده‌ها را نگران کرده است. برنامه‌های خروج از رکود و ایجاد اشتغال باید جزو برنامه‌های اصلی مجلس دهم باشد، هرچند مجلس مستقلاً نمی‌تواند ورود پیدا کند، ضروری است دولت اقدامات اساسی در این زمینه را‌ بردارد و مجلس یاری رسان دولت باشد.

آنچه برهه انتخابات اقتضا می‌کرد، رقابت بود و آنچه شایسته زمان پس از انتخابات است، کنار گذاشتن رقابت‌ها و خدای ناکرده تخریب‌ها و ایجاد همدلی و همفکری ما بین نمایندگان منتخب و نیز میان مجلس و دولت است تا بدین وسیله در جهت پیشبرد اهداف نظام قدم‌های مؤثرتری برداشته شود. با توجه به این مهم که قریب به سه چهارم نمایندگان منتخب، تجربه نمایندگی را در کارنامه خود ندارند و از طرف دیگر تعداد کثیری از نمایندگانی که به هر دلیل در مجلس دهم حضور ندارند و همچنین نمایندگان ادوار گذشته کوله باری از تجربه مرتبط با مسائل مجلس دارند، پسندیده است که این دو گروه نیز با هم همفکری و مشورت داشته باشند تا این گروه تازه نفس از منتخبان بتوانند از تجربه گروه دیگر فیض برده و در تصمیم‌گیری‌ها و کارشناسی‌ها پخته و کم اشکال ظاهر شوند.

چه دولت و چه مجلس بعد از برگزاری انتخابات‌ها باید سیاسی کاری را در صحنه عمل کنار بگذارند و فراموش نکنند که مردم برای چه امری به آنها رأی داده‌اند. چه رئیس‌جمهور و نمایندگان که به‌طور مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند و چه وزرا که به طور غیرمستقیم منتصب می‌شوند، در این قاعده می‌گنجند. ایران اسلامی دشمنان متعددی دارد و این نظام در طول ۳۷ سال مکرر با دشمنانی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی و بعضی دولت‌هاي منطقه در حال کشمکش بوده، این حقایق نشان دهنده این است که باید مسئولین کشوری با اتحاد و همدلی و به دور از سیاست‌زدگی صرفاً برای حل مشکلات کشور قدم بردارند. تجربه ثابت کرده که هرچند ممکن است سلایق و گرایش‌های مردم در برهه‌های مختلف به سمت و سوی یک طیف سیاسی نزدیک‌تر باشد اما هر زمان صحبت از اقدام و عمل در راستای توسعه ظرفیت‌های کشور و حل مشکلات بوده، هیچ عقل سلیمی سیاسی کاری را نمی‌پسندد و می‌داند که این امور موجب ایجاد لطمه به اصول و اولویت‌ها خواهد شد.

تا چند هفته دیگر مجلس دهم شروع به کار خواهد کرد و ۲۹۰ نفر به نمایندگی از همه ملت ایران برای اتخاذ تصمیماتی به مدت ۴ سال در کنار هم قرار می‌گیرند. تمامی این نمایندگان از هر طیف و جریانی که هستند، باید در تصمیم‌گیری‌های آتی اولویت اول را مصلحت نظام و کشور در نظر داشته باشند و نه سود و منفعت جریانی و حزبی. اصلاً دور از ذهن نیست که تک تک آرائی که منتخبین ملت در بهارستان اعلام می‌کنند موجب رقم خوردن سرنوشت مردم کشور می‌شود و بنابراین این بار سنگینی است که بر دوش نمایندگان وجود دارد که از تصمیمات آنی و از روی حب و بغض دوري گزینند تا خدای ناکرده شرمنده ولی نعمتان خود نشوند.

امیدواریم آنچه در مجلس آینده شاهد آن هستیم استفاده از ظرفیت نمایندگانی باشد که با ایده و فکری نو در راستای ارتقای سطح علمی، اقتصادی، نظامی و ... پای در مجلس گذاشته‌اند. رقابت تنگاتنگی که جناح‌های سیاسی در این انتخابات داشتند و نتیجه حاصل از آن که نشان از تفاوت اندک اختلاف آرا بود، می‌تواند نویدبخش این امر باشد که در عرصه سیاسی نیز قرار است رشد و پویایی به منصه ظهور برسد.

* نماینده مردم زنجان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

نظر شما