شناسهٔ خبر: 124525 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بادامچیان:

پارلمان سایه توهین به نمایندگان تهران است

بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه اصلاح طلبان خواهان ریاست عارف و اعتدالیون طرفدار لاریجانی هستند، گفت: اعتدالیون برخلاف اصلاح‌طلبان بیشتر می‌خواهند طرفدار دولت باشند.

به گزارش «نماینده» اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ترکیب مجلس دهم و پیش‌بینی در خصوص آرایش جریان‌های سیاسی در آن، اظهار کرد: وضعیت مجلس فعلی تا قبل از اینکه مجلس مستقر شود و هیأت رئیسه شکل بگیرد، خیلی مشخص نیست و نمی‌توان درباره آن یک حرف قطعی زد.

وی افزود: دو جریان اصولگرایی و اعتدالی ـ اصلاح‌طلب از لحاظ تعداد نزدیک به هم هستند یعنی شاید ۵۳ درصد اصولگرایان و مابقی جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی باشند.

بادامچیان تاکید کرد: این مجلس هنوز در ابهام به سر می‌برد و معلوم نیست ترکیب آن به چه شکلی خواهد شد. جریان دولت اگر یک غلبه اکثریتی در مجلس داشت و با اصلاح‌طلبان نبود، می‌توانست با مجلس همراه باشد ولی امروز در میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اختلاف وجود دارد و علت ابتدایی آن هم اختلاف بر سر ریاست مجلس است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان می‌خواهند عارف رئیس‌ مجلس شود ولی اعتدالیون مصلحت نمی‌دانند و معتقدند عارف به این دلیل که سابقه نمایندگی مجلس ندارد، نمی‌تواند پارلمان را به خوبی اداره کند و همچنین اصولگرایان مجلس نیز با او همراهی نمی‌کنند و اگر لاریجانی هم رئیس‌ مجلس نشود و پایین بنشیند، اداره‌کننده صحنه پایین مجلس خواهد شد.

وی تاکید کرد: اعتدالیون می‌گویند وقتی لاریجانی اداره صحن را از پایین داشته باشد، مدیریت بالای مجلس دیگر نمی‌تواند توفیقی به دست آورد، بنابراین بهتر است که لاریجانی رئیس مجلس بماند زیرا در این صورت اصولگرایان با وی همراهی می‌کنند و لاریجانی هم مدارای دولت را خواهد کرد و این به نفع دولت است چرا که دولت باید یک سال باقی‌مانده تا انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را به خوبی طی کند.

بادامچیان خاطرنشان کرد: اعتدالیون برخلاف اصلاح‌طلبان بیشتر می‌خواهند طرفدار دولت باشند بنابراین از همین‌جا با یکدیگر اختلاف دارند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: ممکن است در میان اصلاح‌طلبان فتنه‌گر هم باشد و اصلاح‌طلب داخل نظام و همچنین محافظه‌کار و وسط لحافی هم وجود دارد و از طرفی جریان مستقل و اصولگرایان از جمله طیف پایداری و طرفداران لاریجانی نیز در مجلس دهم هستند، بنابراین ما با یک مجلس کثیرالاضلاع مواجهیم.

وی تصریح کرد: برای دولت‌ها کار کردن با مجلس کثیرالاضلاع مشکل است در حالی که کار دولت با مجالسی که یک جریان اکثریت را داشته باشد، آسان‌تر خواهد بود.

بادامچیان افزود: اگر در مجلس جریان مستقل و اصولگرایان اکثریت قابل توجه داشته باشند مجلس، مجلس تنش‌دار نمی‌شود زیرا این جریان بسیاری از مسائل را رعایت می‌کند. البته مجلس دهم یک مجلس آرام و بدون حرف و بحث نیست اما در عین حال مجلسی همواره در درگیری و پرتنش هم نخواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر مبنا ارزش‌ها و انتخاب افضل باشد طبعاً لاریجانی برای ریاست مجلس ارجح است، گفت: وی دو دوره مجلس را اداره کرد و خوب هم مدیریت کرده است و برخلاف برخی دوستان ما حداقل چهره مقابل دولت هم نیست و از طرفی هم چهره‌ای است که سابقه هشت سال مسئولیت نهاد مقننه را دارد و در کنار ریاست قوه قضائیه و دولت حضور داشته و به مسائل پنهانی کشور نیز مسلط است.

بادامچیان اظهار کرد: اگر مجلس نصف ـ نصف میان دو جریان سیاسی تقسیم شود، طبعاً هر کسی از هر کدام از جریان‌ها ریاست مجلس را بر عهده بگیرد، باید مراعات ۵۰ درصد دیگر مجلس را هم بکند در غیر این صورت اگر ۵۰ درصد مجلس با رئیس آن مخالف باشد، قطعاً نهاد پارلمانی نمی‌تواند به خوبی اداره شود بنابراین اینکه ریاست مجلس باید با دولت و جریان حامی آن همراهی کند مسئله قابل قبولی است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: من فکر می‌کنم هر آدم عاقل، دوراندیش و دلسوزی احساس می‌کند که ریاست لاریجانی به نفع مجلس و کشور است.

وی با بیان اینکه معمولاً در هر دوره‌ای از انتخابات مجلس نزدیک دو سوم نمایندگان دوره قبل رأی نمی‌آورند، گفت: هر نماینده در سال اول در جهت بررسی اوضاع است، در سال دوم خود را می‌یابد، در سال سوم سعی می‌کند برنامه‌های خود را اجرا کند و در سال چهارم هم به فکر انتخابات دور بعدی است بنابراین مشخص نیست سرنوشت و وضعیت مجلس در سال آینده چه می‌شود.

بادامچیان تصریح کرد: امروز اصلاح‌طلبان خودشان قبول دارند که ۳۰ نفری که در تهران رأی آوردند، توانمندی لازم را ندارند تا جایی که یکی از فعالین اصلاحات گفته بود ما باید یک اتاق فکر برای این ۳۰ نفر راه بیندازیم و یا اینکه باید پارلمان در سایه تشکیل دهیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: این شکل از پیشنهادات توهین به ۳۰ نماینده تهران است زیرا نمایندگان خودشان عقلشان می‌رسد که باید چه کاری انجام دهند و اگر اصلاح‌طلبان قرار است برای نمایندگان منتخب تهران، تیم و اتاق فکر بگذارند و پارلمان در سایه تشکیل دهند، درواقع در معرفی این افراد به مردم خلاف کرده‌اند زیرا باید افرادی توانمندتر انتخاب می‌کردند.

نظر شما