شناسهٔ خبر: 124188 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گام دوم انتخابات مجلس

شمارش آرا آغاز شد/ نتایج انتخابات تا فردا صبح اعلام می‌شود

انتخابات43 امروز با رقابت ۱۳۶ نامزد انتخاباتی برای کسب ۶۸ کرسی خانه ملت، پرونده دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بسته خواهد شد.

به گزارش «نماینده» از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۱۰ اردیبهشت رای گیری در ۵۵ حوزه انتخابیه برای تعیین تکلیف ۶۸ کرسی باقیمانده بهارستان آغاز شد.

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که دهم اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار شد، ۲۲۱ نفر با کسب حداقل ۲۵ درصد آراء توانستند به مجلس شورای اسلامی راه یابند و تکلیف ۶۸ کرسی به دور دوم انتخابات کشیده شد.

از ۱۳۶ کاندیدای انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۳ نفر اصولگرا، ۳۸ نفر اصلاح طلب و ۴۵ نفر مستقل هستند.

دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ استان سراسر کشور، خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان، فارس، زنجان، گلستان، ایلام، تهران، گیلان، مرکزی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران، همدان، خراسان رضوی، هرمزگان و یزد برگزار می شود.  

در این انتخابات رأی‌دهندگان فقط در حوزه انتخابیه‌ای که در دور اول رأی داده‌اند می‌توانند رأی بدهند؛ اما کسانی که در مرحله اول رای نداده‌اند می توانند در هر نقطه از کشور که انتخابات برگزار می شود رای خود را به صندوق بیندازند.

در این دوره از انتخابات ۱۷ ميليون نفر واجد شرايط رای دادن هستند که در انتخابات امروز ۶۰ هزار نفر به تعداد رای اولی ها در مقايسه با دور نخست اضافه شده و متولدان قبل از ۱۰ اریبهشت ۱۳۷۷، مجاز به شرکت در انتخابات مرحله دوم مجلس هستند.

در مرحله نخست انتخابات هر نامزد برای راهیابی به مجلس حداقل باید یک چهارم آراء را کسب می‌کرد درحالی که در این مرحله هر نامزد با کسب اکثریت نسبی آراء به مجلس راه می یابد.

۱۹ میلیون تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان چاپ  برای این انتخابات چاپ شده است. زمان رای گیری به مدت ۱۰ ساعت است که تا ساعت ۱۸ ادامه دارد. تمديد زمان برگزاری انتخابات به عهده وزير کشور است.

حدود ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی این رویداد مهم را مخابره می‌کنند.

تلاش می کنیم نتایج تا صبح شنبه اعلام شود

وزیر کشور نیز با بیان اینکه انتخابات امروز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ ادامه خواهد داشت تاکید کرد: اگر انتخابات امروز لازم به تمدید زمان شد از طریق وزارت کشور و با هماهنگی شورای نگهبان و شورای تامین استان ها این مسئله پیگیری خواهد شد.

همچنین رحمانی فضلی گفت: همه مردم عزیز تلاش کنند در ساعت اولیه اخذ رای پای صندوق های رای حاضر شده و این کار را انجام دهند، اگر تا ساعت ۱۸ و یک ساعت تمدید یعنی تا ۱۹ بعدازظهر حضور پررنگی داشته باشند ما هم قول می دهیم تا فردا ساعت ۸ صبح نتایج را اعلام کنیم.

۱۵ هزار و ۳۴۴ شعبه اخذ رأی فعال هستند

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تا این لحظه آرامش خوبی در روند برگزاری انتخابات داشته‌ایم، گفت: گزارشی مبنی بر برهم خوردن امنیت انتخابات وجود نداشته و داوطلبان و طرفداران آنها قوانین را رعایت کرده‌اند.

وی افزود: از ابتدای آغاز رأی‌گیری، فرمانداران، اعضای شورای نگهبان و بازرسان به طور مرتب در حوزه‌ها حضور داشتند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: به اندازه کافی تعرفه برای اخذ رأی، چاپ و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، تا این لحظه کمبود تعرفه اعلام نشده و در صورت نیاز، امکان استفاده از تعرفه بیشتر برای تمام حوزه‌ها وجود دارد.

مقیمی همچنین با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۳۴۴ شعبه اخذ رأی فعال هستند، عنوان کرد: برای اخذ رأی توسط شعبه‌های سیار که در برخی مناطق صعب‌العبور هستند، از بالگرد استفاده خواهد شد.

هیات نظارت آماده دریافت گزارش‌های مردمی پیرامون تخلفات احتمالی است

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مرحله دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز طی اطلاعیه‌ای آمادگی خود را جهت دریافت گزارش‌های مردمی اعلام کرد. این هیات از مردم خواست گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طرق زیر اعلام می‌نماید:

۱) شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۲۷۲۲ ـ  ۴۳۶۲۷۲۳

۲) تلفن گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جهت دریافت پیام‌های صوتی و نمابر

۳) آدرس پستی: تهران، خیابان امام خمینی(ره)،روبروی دانشکده افسری امام علی(ع)، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان

حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی با کارت شناسایی مجاز است

همچنین در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۱۳ اعلام کرد: بر اساس ماده ۵۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، حضور نمایندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رأی به همراه کارت شناسایی صادره از سوی هیأت نظارت مربوطه مجاز است و این افراد می‌توانند تا پایان زمان اخذ و شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه، در محل شعبه حضور داشته باشند.

همچنین اعضای شعب ثبت‌نام اخذ رأی و نمایندگان فرماندار ترتیبی اتخاذ نمایند تا این نمایندگان در محل مناسبی استقرار یابند.

نمایندگان محترم نامزدهای انتخاباتی نیز می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بدون دخالت در امور اجرایی، مراتب را به هیأت‌های اجرایی یا نظارت شهرستان یا بخش، کتباً گزارش نمایند.

۹۷۶ صندوق رای در سه حوزه انتخابیه تهران

سید حسین هاشمی استاندار تهران پیش از ظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران در سه حوزه برای انتخاب سه نماینده  رای گیری داریم که این حوزه ها شامل دماوند و فیروزکوه، رباط کریم و بهارستان و شهریار، قدس و ملارد هستند.

وی افزود: ۹۷۶ صندوق رای و بیش از ۱۷ هزار عوامل اجرایی در این سه حوزه و ۷ شهرستان فعال هستند.

خرید و فروش رای در رباط کریم شایعه است

هاشمی در پاسخ به خرید و فروش رای در حوزه رباط کریم، این امر را شایعه خواند و گفت: از شب گذشته کنترل حوزه های اخذ رای را انجام داده ایم و صبح امروز نیز این کنترل ها در حال انجام است و چنین امری مشاهده نشده در حالی که رقبا نسبت به یکدیگر ممکن است این گونه شایعات را منتشر کنند اما مهم مستندات است و نمی توان به شایعات و شعارهای توجه کرد.

استاندار تهران در پایان یادآور شد: در تهران و در سه حوزه انتخابیه موجود بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واجد شرایط رای می دهند.

رای گیری تا ساعت ۲۰ تمدید شد

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ۱۱۸ خود، ساعت اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه محل برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دهم را تمدید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ضمن تشکر از حضور پرشور ملت شریف ایران در مرحله دوم انتخابات و با توجه به گزارش‌های دریافتی از حوزه‌های انتخابیه مبنی بر درخواست تمدید زمان اخذ رأی، با توجه به موافقت وزیر محترم کشور، به استناد تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، زمان اخذ رأی به مدت ۲ ساعت و تا ساعت ۲۰ در کلیه حوزه‌ها به استثنای حوزه انتخابیه ممسنی و رستم در استان فارس تمدید می‌شود.

امنیت در ۵۵ حوزه انتخابیه بر قرار است

همچنین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشستی خبری با تشریح آخرین وضعیت امنیتی مرحله دوم انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی ۳ منطقه را در وضعیت امنیتی برآورد کرده بودیم که شامل استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و فارس بوده است.

تیراندازی در حوزه انتخابیه ممسنی/ ۴ نفر مجروح شدند

وی با بیان اینکه تا این لحظه در تمام حوزه‌های انتخابیه امنیت کامل برقرار است و هیچ مورد سوء امنیتی در کشور نداشته‌ایم، ادامه داد:  تنها در شهرستان ممسنی در استان فارس یک مسئله غیرامنیتی اتفاق افتاد که در جریان واکنش‌های طرفداران نامزدها، به صورت بی‌هدف تیراندازی شده و ۴ نفر مجروح شدند.

ضاربان شناسایی شدند

ذوالفقاری اضافه کرد: در حال حاضر امنیت به‌طور کامل در این حوزه برقرار شده و ضاربان نیز شناسایی شده‌اند و نیروهای امنیتی در صدد دستگیری آنها هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره بروز ناامنی در حوزه انتخابیه پارس‌آباد اردبیل و میاندوآب در آذربایجان غربی، اظهار داشت: در این مناطق تنشی که در حد مشکل امنیتی باشد، نداشته‌ایم و ممکن است مشاجراتی بین طرفداران نامزدها روی داده باشد.

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بروز ناامنی از سوی گروهک‌ها در جریان برگزاری انتخابات نیز گفت: مورد خاصی از فعالیت این گروهک‌ها نداشته‌ایم و تنها قبل از انتخابات در شهرستان خاش، یک درگیری اتفاق افتاد که ۳ نفر از ماموران گشت تکاوری نیروی انتظامی شهید شدند و یک نفر مجروح شد؛ در این رابطه با پیگیری نیروهای اطلاعات این تیم شرارت که عمدتا گروهکی هم نبودند، شناسایی شدند و ۳ نفر از آنها در جریان درگیری با ما موران پلیس به هلاکت رسیدند و تمام تجهیزات و سلاح‌های آنها نیز ضبط شد.

وی اضافه کرد: این اقدام شرارت‌آمیز از سوی کسانی بود که از حوزه مواد مخدر فعالیت می‌کردند.

تمدید انتخابات تا ساعت 21

ستاد انتخابات کشور با با انتشار اطلاعیه شماره ۱۱۹، زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم دوره دهم مجلس شورای اسلامی را در اکثر حوزه‌های انتخابیه تا ساعت ۲۱ تمدید کرد.

بر اساس این اطلاعیه زمان اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، در تمام حوزه‌ها به استثنای دو حوزه انتخابیه بروجن و اردل و فارسان تا ساعت ۲۱ تمدید شد.

مهلت یک هفته‌ای برای شکایت نسبت به نحوه برگزاری انتخابات

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه‌ شماره 3 خود اعلام کرد: کسانی که از نحو‌ه‌ی برگزاری انتخابات شکایتی داشته باشند می‌توانند ظرف هفت روز، شکایات خود را به دبیرخانه شورای نگهبان و یا دفاتر نظارت شورای نگهبان در سراسر کشور تسلیم کنند.

در این اطلاعیه آمده است: بدیهی است بر اساس تبصره 2 ماده مذکور، شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن (در صورت داشتن تلفن) و اصل امضای شاکی را داشته باشد.

نشانی دبیرخانه مرکزی: تهران ـ خیابان امام خمینی(ره) ـ روبروی دانشکده افسری امام علی(ع) ـ دبیرخانه نهاد شورای نگهبان.

آغاز شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه‌

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، شامگاه امشب در محل ستاد انتخابات کشور با اعلام آغاز شمارش آرا در برخی از حوزه‌های انتخابیه که انتخابات در آنها تمدید نشده است، اظهار داشت: شمارش آرا در دیگر حوزه‌های انتخابیه نیز به محض پایان رأی‌گیری، آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه با درخواست استانداران و موافقت وزارت کشور، زمان رأی‌گیری تمدید شده و اخذ رأی از مردم تا ساعت ۲۱ ادامه دارد.

نظر شما