شناسهٔ خبر: 124054 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی:

نمایندگان مجلس بی‌توجهی به «شبکه ملی اطلاعات» در برنامه ششم را پیگیری کنند

شبکه ملی اطلاعات/1 مدیر دفتر فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه تکلیفی درباره شبکه ملی اطلاعات در این برنامه دیده شده است، گفت: در این برنامه دیگر شبکه ملی اطلاعات دیده نشده است!

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ دوم دی ماه سال گذشته بود که مهدی فقیهی مدیر دفتر فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی از حذف بودجه شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه خبر داد و درباره ویژگی‌های پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه ۵ ساله کشور در بخش ICT، اظهار داشت: تمرکز برنامه ششم توسعه روی دولت الکترونیک و جنس برنامه از نوع تولید محتوا است.

وی ادامه داد: همچنین بندی راجع به آموزش و فرهنگ‌سازی IT نیز در برنامه ششم توسعه دیده شده است. تبصره‌ای نیز راجع به تجارت الکترونیک در برنامه ششم وجود دارد که تکلیف کرده که ۳۰ درصد معاملات کالا و خدمات از طریق تجارت الکترونیکی انجام شود.

مدیر دفتر فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه تکلیفی درباره شبکه ملی اطلاعات در این برنامه دیده شده است،   گفت: در این برنامه دیگر شبکه ملی اطلاعات دیده نشده است و بنابراین در بودجه سال ۹۵ که سال اول برنامه است اعتباری برای شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته نخواهد شد.

 

تشریح مزایای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

با این وجود نگرانی‌ها نسبت به بی توجهی به شبکه ملی اطلاعات در برنامه ششم توسعه که راه اندازی آن از تاکیدات موکد مقام معظم رهبری است، بیشتر شد و البته این مسئله وزیر ارتباطات را نیز یک قدم به استیضاح نزدیکتر کرد تا بازهم تدبیر نمایندگان، علاجی برای بی تدبیری دولت باشد. مهدی صرامی مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار «نماینده» با انتقاد از حذف بودجه شبکه ملی اطلاعات و بی توجهی به مرکز ملی فضای مجازی در برنامه ششم توسعه به مزایای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: با فناوری فعلی اینترنت، حداکثر می‌توان پهنای باند را تا چند برابر افزایش داد؛ اما با شبکه ملی اطلاعات، افزایش پهنای باند در حد چند ۱۰ برابر ممکن می‌شود و در عین حال قیمت تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند از سوی دیگر دومین دلیل، بحث امنیت است که کشورهای مختلف برای حفظ امنیت خود شبکه‌های بومی و محلی را تقویت می‌کنند.

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی تصریح کرد: سومین مزیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد اشتغال پایدار و بومی است. طبق پژوهش‌های انجام شده معتقدیم در سال اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات (در حدی که قانون تکلیف کرده)، ۹۰ هزار شغل جدید از این محل در کشور ایجاد خواهد شد. یکی از روش‌های تحقق این پیش‌بینی نیز افزایش علاقه‌مندی بازدیدکنندگان و کاربران داخلی به استفاده از سایت‌های داخلی خواهد بود.

وی چهارمین مزیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات، را مقابله با خروج ارز عنوان کرد و گفت: معتقدیم در سال اول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در حد تکلیف قانونی، حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال اول صرفه‌جویی ارزی خواهد شد و سال‌های بعد این میزان به تناسب بیشتر می‌شود.

صرامی با بیان پنجمین مزیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات افزود: با ایجاد این شبکه قیمت هاستینگ (میزبانی) و نگهداری اطلاعات تا حد یک دهم کاهش پیدا می‌کند و هاستینگ در کشور نسبت به سایت‌های خارجی دارای مزیت رقابتی می‌شود. به این ترتیب، با ابزار قیمتی، روش انتخابگرانه جایگزین اجبار دولتی در انتقال میزبانی‌ها به داخل کشور خواهد شد.

 

اتکا به مرکز ملی فضای مجازی باید در برنامه ششم توسعه مشهود داشته باشد

وی در ادامه به نقش موثر مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: مرکز ملی فضای مجازی به عنوان مکانیزم اجرایی است و تصمیماتی که باید در شورای عالی فضای مجازی محقق شود را تبیین و مشخص می‌کند تا به عمل تبدیل شود، به همین دلیل وجود این شبکه و مرکز ملی در ساختار شورای عالی فضای مجازی و کشور بایستی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی مرکزی فراقوه‌ای است و نباید آن را ذیل برنامه‌های یک دستگاه و یک قوۀ کشور دید. در حالی که بایستی قوای دیگر با مجموعه شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی هماهنگ شوند و لذا در برنامه ششم توسعه اتکای بر آن مشهود باشد و بایستی مرجعیت تصمیم گیری و اجرایی در یکسری موارد را به صراحت به مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی واگذار کرد.

 

نمایندگان تدبیر کنند

صرامی در پایان تصریح کرد: در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه که در آن زمان شورای عالی فضای مجازی نبود، برخی از امور و تصمیمات به شورای عالی انقلاب فرهنگی احاله شد و لذا باید همه مسولان به این ظرفیت تصمیم گیری و تصمیم سازی مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی توجه کنند.

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی خاطرنشان کرد: به هر حال در مورد نقش مهم و راهبردی شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی و لزوم مصوب بودن تصمیمات مهم حوزه فضای مجازی به شورای عالی فضای مجازی در  پیش نویس تدوین شده برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه شبکه ملی اطلاعات چیزی مشاهده نمی‌شود که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس این نقص را برطرف کنند.

نظر شما