شناسهٔ خبر: 124026 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

طنز/ دروغ نگو! خب؟

احسان پور رضا احسان پور در ستون طنز هفته نامه «نماینده» نوشت: زل بزنید! بدون هیچ حرفی به فرد دروغگو زل بزنید. این را هنوز هیچ دانشگاهی در ماساچوست ثابت نکرده است که آیا جوابگوست یا نه ولی...

هفته نامه «نماینده»؛ رضا احسان‌پور/ دروغ چیز خوبی نیست و تا جایی که یادم می‌آید دروغگو دشمن خدا بود و همیشه قرار بوده است، سنگ بشود! متأسفانه امروزه مثل گذشته و احتمالاً مثل آینده، عده‌ای بر این باورند که دروغگویی یکی از ساده‌ترین راه‌های پیشرفت است. شاید نتوان یک فرد دروغگو را از دروغ گفتن باز داشت ولی لااقل می‌شود دروغش را باور نکرد و متوجه شد که چه کسی دارد دروغ می‌گوید. بعضی از راه‌های تشخیص دروغ به شرح زیر است:

 

۱- فرد مورد نظر را به جان کسی که برای او عزیز است، قسم بدهید. تجربه ثابت کرده است که قسم دادن افراد به جان مادرشان مؤثرترین راه و قسم دادن آنها به جان مادرِ همسر یا خود همسرشان بی‌فایده است. البته ممکن است مادر آن فرد به رحمت خدا رفته باشد که در این موارد ارواح خاک مادر جوابگوست! البته بدیهی است که فرد مورد نظر باید به مادر یا روح اعتقاد داشته باشد.

 

۲- از آن فرد یک استفهام انکاری داشته باشید. در مورد چیزی که جواب آن مشخص است، سؤال بپرسید. مثلاً اگر مرد است از او در مورد تمایلش به ازدواج مجدد سؤال کنید. تحقیقات علمی دانشگاهی در ماساچوست نشان داده است که تمام مردان در این خصوص دروغ می‌گویند. آن عده هم که تمایلی به تجدید فراش ندارند، مطمئناً شلوارشان دوتاست!

 

۳- به دروغ به او وعده بدهید که اگر حقیقت را بگوید هر آرزویی داشته باشد برایش برآورده می‌کنید. بعد که حقیقت را متوجه شدید اصلاً نیازی نیست به وعدة دروغینتان عمل کنید. چون دروغ گفتن به دروغگو، طبق ریاضیات و اصل منفی در منفی، مثبت، راست محسوب می‌شود. ضمن اینکه با این کار، آن فرد دروغگو تلخی دروغگویی را می‌چشد.

 

۴- از فرد دروغگو یک عکسِ لورفته که هنوز لونرفته ولی قابلیت عکس لورفته شدن را دارد تهیه کنید و او را تهدید به لو دادن آن عکس کنید. تحقیقات دانشگاه دیگری در ماساچوست نشان داده است که افراد حاضرند برای حفظ آبرویشان هر کاری بکنند. حتی حاضرند به هر حرفی که بخواهید اعتراف کنند و هر دروغی را گردن بگیرند و به دروغ بگویند که دروغ گفته‌اند.

 

۵- یکی از روش‌های سنتی که هنوز جوابگوست، فلفل است. در گذشته مادران روی زبان کودکانی که بی‌ادبی می‌کردند یا دروغ می‌گفتند، فلفل می‌ریختند. می‌توان فرد را با فلفل یا سایر مواد غذایی از جمله دستپخت یک تازه عروس، ماست پالم‌دار، قهوة قجری، غذای سلف دانشگاه‌ها و ... تهدید کرد و به حرف آورد.

 

۶- اگر می‌خواهید یک نفر را به حرف بیاورید تا به دروغش اعتراف کند، اگر زورتان می‌رسد برای مدتی یارانه‌اش را قطع کنید. ضربة مهلک ناشی از قطع شدن یارانه باعث می‌شود که فرد مورد نظر مثل بلبل به هر دروغی که بخواهید اعتراف کند.

 

۷- زل بزنید! بدون هیچ حرفی به فرد دروغگو زل بزنید. این را هنوز هیچ دانشگاهی در ماساچوست ثابت نکرده است که آیا جوابگوست یا نه. ولی به احتمال زیاد بعد از یک ربع زل زدن به هر کسی، راستش را می‌گوید!

نظر شما