شناسهٔ خبر: 123862 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از عدم انسجام و بلاتکلیفی منتخبان لیست امید در آستانه آغاز به کار مجلس دهم

سردرگمی در فهرست امید از ریاست مجلس تا تشکیل فراکسیون

لاریجانی.عارف/1* "برخی از منتخبان از هم اکنون گزینه اصلی ریاست بهارستان را تعیین کرده‌اند و با قاطعیت از او حمایت می‌کنند، برخی دیگر هم در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ گویا طرح نظرات دوگانه منجر به عدم تصمیم‌گیری آنان شده است".

هفته نامه«نماینده»- پایان سال ۹۴، فصل جدیدی برای احزاب، تشکل‌ها و کنش‌گران در تقویم سیاسی ایران بود چراکه هفتم اسفند زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود، براین اساس کارگردانان و بازیگران عرصه سیاست با حضور در اتاق‌های فکر، خود را جهت حضور و رقابت در انتخابات آماده می‌کردند. اصول‌گرایان شورای مرکزی ائتلاف فراگیر و اصلاح‌طلبان شورای سیاست‌گذاری تشکیل دادند. فهرست اصول‌گرایان توسط سخنگو رسانه‌ای شد اما از اردوگاه اصلاح‌طلبان خبری مبنی بر اعلام اسامی کاندیداهای انتخابات در پایتخت نبود، سرانجام پس از لابی‌ها و مذاکرات صورت گرفته، فهرست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هم معرفی شدند.

این فهرست که در زمان تبلیغات انتخابات به عنوان فهرست امید نام‌گذاری شد، در تهران توانست کاندیداهای مورد حمایت خود را راهی قوه مقننه کند، پس از مشخص شدن نتایج در تهران و سایر استان‌ها، گمانه‌زنی پیرامون انتخاب رئیس مجلس از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی آغاز شد و به عبارتی دو قطبی شدن «عارف-لاریجانی» کلید خورد و هر یک از رجال سیاسی دیدگاهی در این باره ارائه می‌کردند حتی هنگامی که رئیس دولت تدبیر و امید از منتخب اول تهران دعوت کرد تا در سفر به یزد او را همراهی کند. برخی این دعوت را چراغ سبز پاستور به ریاست عارف در مجلس جدید ایران تلقی کردند و در ویترین رسانه‌های متبوعشان به آن پرداختند.

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با محوریت حزب اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس دهم شکل گرفت، در این ائتلاف فعالان اصلاح‌طلب در کنار رئیس و نایب‌رئیس فراکسیون رهروان نشان فهرست امید را بالا بردند و در برنامه‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان شرکت و سخنرانی کردند، ضمن اینکه علاوه بر این دو چهره شاخص فراکسیون رهروان، اعضای دیگر فراکسیون نیز نسبت به حضور در فهرست امید اعلام آمادگی کردند، حتی نام رئیس مجالس هشتم و نهم نیز از شهر قم در فهرست مذکور که همان «اصلاح‌طلبان و حامیان دولت» بود، ثبت شد.

با این حال ائتلاف آنها مسیر طولانی طی نکرد و بعد از نتایج نهایی، نظرات متفاوتی از سوی منتخبان فهرست امید در قبال انتخاب رئیس مجلس دهم در رسانه‌ها منتشر شد، حتی یک عضو فهرست امید که در فراکسیون رهروان ولایت نیز حضور دارد در گفت‌وگو با «نماینده» از ریاست لاریجانی و نه عارف حمایت و بر استمرار فراکسیون متبوعش در مجلس آینده تأکید کرد، این در حالی است که اصلاح‌طلبان این روزها بر شکل‌گیری فراکسیون امید در مجلس دهم تأکید می‌کنند.

برخی از منتخبان از هم اکنون گزینه اصلی ریاست بهارستان را تعیین کرده‌اند و با قاطعیت از او حمایت می‌کنند، برخی دیگر هم در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ گویا طرح نظرات دوگانه منجر به عدم تصمیم‌گیری آنان شده است. از سوی دیگر کافی است نگاهی به زمین احزاب اصلاح‌طلب هم بیندازیم در آنجا هم خبری از ائتلاف و هم‌سویی نمی‌رسد.

«سیدمحمود میرلوحی»، معاون پارلمانی وزیر كشور دولت اصلاحات هفته گذشته درخصوص فراکسیون‌های فعال در انتخابات، گفت: «فراكسیون امید در حال شكل‌گیری است و به نظر تا نیمه اردیبهشت به سرانجام خواهد رسید.»

وی در عین حال از شکل‌گیری فراکسیون رهروان در مجلس آینده خبر داد، فراکسیونی که تعدادی از اعضای آن در فهرست امید دیده می‌شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیش‌بینی کرد: «لاریجانی در مجلس دهم هم فراكسیون رهروان ولایت را تشكیل خواهد داد.»

«امرالله شیخیانی»، دیگر فعال اصلاح‌طلبی شناخته می‌شود که با عبور از یاران لاریجانی و رهروانی‌ها تأکید کرد: «عارف نباید از کاندیداتوری برای ریاست مجلس شورای اسلامی انصراف دهد، عارف به‌عنوان پرچمدار در جایگاه ریاست مجلس می‌تواند انتخاب مجدد روحانی در کرسی ریاست‌جمهوری را رقم بزند.»

تعدادی از منتخبان اصلاح‌طلب پایتخت در گفت‌وگو با «نماینده» همچون میرلوحی، بر شکل‌گیری فراکسیون‌های چندگانه در ایستگاه دهم بهارستان اشاره کردند، بنابراین باید منتظر فراکسیون‌های دو یا چندگانه در مجلس دهم باشیم.

تاکنون دو فراکسیون «مستقلین و اعتدال‌گرایان» و «امید» جهت فعالیت و نقش آفرینی در مجلس دهم اعلام حضور کرده‌اند، براساس خبر اعلام شده در رسانه‌ها، فراکسیون مستقلین و اعتدال‌گرایان به ریاست مطهری و فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف شکل خواهد گرفت، تشکیل این دو فراکسیون در کنار مواضع مختلف پیرامون رئیس مجلس آینده حاکی از مسیر دشوار و حتی اختلاف در بین اعضای فهرست امید است.

چنانچه پس از نشست و برخاست‌های تعدادی از منتخبین با رئیس بهارستان، یکی از اعضای حزب اعتماد ملی به صراحت از ریاست عارف حمایت کرد و گفت: «اگر ما غیر از محمدرضا عارف فرد دیگری را برای ریاست مجلس دهم انتخاب کنیم، یعنی خودزنی کرده‌ایم.»

منتخبان تهران و سایر استان‌ها که در فهرست امید عضویت داشتند، مواضع متفاوت ارائه کردند. یکی از ریاست لاریجانی به شدت حمایت، دیگری هنوز به جمع‌بندی نرسیده و عضو دیگر هم به صراحت از ریاست عارف سخن گفت.

مصطفی کواکبیان «دبیرکل حزب مردم‌سالاری و منتخب اصلاح‌طلب تهران»، هنگامی با پرسش نماینده روبه‌رو شد، خاطرنشان کرد: «گزینه ما برای ریاست مجلس، عارف است.»

او در حالی از حمایت اصلاح‌طلبان از ریاست عارف سخن گفت که وقتی در یک برنامه تصویری شرکت کرد، خود را لایق یکی از گزینه‌های ریاست مجلس دهم خواند.

«در انتخابات رئیس مجلس دهم به کدام گزینه مطرح (عارف-لاریجانی) رأی خواهید داد؟»، چند فراکسیون فعال در مجلس آینده شکل خواهد گرفت.

این پرسش‌های هفته‌نامه «نماینده» از منتخبان مجلس دهم بود، البته برخی از منتخبان اصلاح‌طلب تهران نیز حاضر به گفت‌وگو نشدند.

نظر شما