شناسهٔ خبر: 123788 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اساسنامه «شورای فناوری و اطلاعات» باید به تایید شورای عالی فضای مجازی برسد

تقی پور:‌ اعضای شورای عالی فضای مجازی باید از حذف موازی کاری اطمینان حاصل کنند

تقی پور/2 عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: تمامی اعضای شورای عالی فضای مجازی معتقد بودند که شورای عالی فناوری اطلاعات با شورای عالی فضای مجازی موازی‌کاری دارد.

به گزارش هفته نامه «نماینده»، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴ شهریور ماه سال گذشته در حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهار ساله منصوب کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این حکم، با اشاره به اهمیت شورای عالی فضای مجازی در «مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه»، و همچنین وظیفه اصلی این تشکیلات یعنی «سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی»، ۱۰ محور مهم وظایف و مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کردند که در بند اول آن بر انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، به‌منظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی، تاکید شده است. این شورا که متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی است، وظایف مهمی را به عهده دارد ولی متاسفانه کم کاری در برگزاری جلسات آن و مصوباتش باعث شده، ماموریت‌های این شورا روی زمین بماند.

پس از آنکه در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۵ شورای فناوری و اطلاعات که باید بر اساس فرمان مقام معظم رهبری منحل می‌شد، با تغییر نام دوباره احیا شد بازهم برگ دیگری از کم کاری‌های این شورا در انجام وظایفش، ‌ورق خورد، اتفاقی که برخی اعضای این شورا نیز نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند.

برخی معتقد بودند شورای عالی فناوری اطلاعات، وظایف اجرایی دارد

دکتر «رضا تقی پور» عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با نماینده با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر انحلال ۳ شورای عالی انفورماتیک،  اطلاع‌رسانی و امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) و تغییر نام شورای عالی فناوری اطلاعات تصریح کرد: با نظر اعضای شورای عالی فضای مجازی این ۳ شورا در جلسه اخیر منحل شدند و قرار شد وظایف احتمالی آن‌ها همچون رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک توسط دولت تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به چرایی عدم انحلال شورای عالی فناوری و اطلاعات افزود: در جلسه اخیر شورا پیشنهاد ارائه شده درباره شورای عالی فناوری اطلاعات با ۳ شورای قبلی متفاوت بود و درباره اینکه کلمه شورای عالی فناوری اطلاعات به ماده اول اضافه شود و یا مانند ۳ شورای دیگر در موردش تصمیم گیری شود یا این کلمه به ماده قبل اضافه نشود، بحث و بررسی قرار گرفت.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه برخی اعضای شورا معتقد بودند که شورای عالی فناوری اطلاعات باید مانند ۳ شورای دیگر منحل شود، گفت: ‌از سوی دیگر برخی نیز این باور را داشتند که تمام وظایف شورای عالی فناوری اطلاعات، سیاست‌گذاری نیست و این شورا وظایف اجرایی نیز دارد و نباید منحل شود؛ اما تمامی اعضای شورای عالی فضای مجازی معتقد بودند که شورای عالی فناوری اطلاعات با شورای عالی فضای مجازی موازی‌کاری دارد.

تاریخچه شکل گیری شورای عالی فناوری و اطلاعات

تقی پور با اشاره به تاریخچه شکل گیری شورای عالی فناوری و اطلاعات یادآور شد: شورای عالی فناوری و اطلاعات طبق ماده ۴ قانون وزارت ارتباطات که اواخر سال ۸۲ در مجلس به تصویب رسید، شکل گرفت در واقع تشکیل این شورا قبل از تشکیل شورای عالی فضای مجازی بود و اکنون لازم است در وظایف این شورا تجدید نظر صورت گیرد و مباحث سیاست‌گذاری و راهبردی از این شورا گرفته شود؛ چراکه وظایف آن با وظایف شورای عالی فضای مجازی دارای موازی کاری است.

مقرر شد اساسنامه شورای عالی فناوری و اطلاعات تغییر کند

وی با طرح این سئوال که آیا با تصمیم شورای عالی فضای مجازی برای حذف وظایف سیاست گذاری شورای «عالی» فناوری اطلاعات و تغییر عنوان به شورای فناوری اطلاعات، این موازی ‌کاری برطرف خواهد شد؟ تصریح کرد: برای رفع این نگرانی مقرر شد علاوه بر تغییر عنوان شورای عالی فناوری اطلاعات به شورای فناوری اطلاعات، اساسنامه‌ آن با تغییرات جدی مواجه شود و اساسنامه تدوین شده در مورد این شورا نیز در شورای عالی فضای مجازی به تائید برسد تا اعضا از حرفی که در شورا برای حذف موازی‌ کاری مطرح شده، اطمینان حاصل کنند.

 

نظر شما