شناسهٔ خبر: 123603 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جوان

روايت متفاوت بخش خصوصی از آمار بيكاران/ هر ساعت ۱۵۰ نفر به بيكاران اضافه مي‌شود

بیکاری رئيس اتاق بازرگاني ايران با اعلام آمار جدید . متفاوتی از مرکز آمار از ورود ۱۵۰ نفر در هر ساعت به بازار كار خبر داده و گفته است هم‌اکنون بیش‌از ۵میلیون بیکار داریم. این در حالی است که مرکز آمار در آخرین گزارش خود از اشتغال سال ۹۴، درصد بیکاری را ۱۱درصد و تعداد بیکاران کشور را ۲‌میلیون ‌و ‌۷۲۹ هزار نفر اعلام کرد.

«نماینده» - هر ساعت ۱۵۰ نفر به بيكاران اضافه مي‌شودبه گزارش جوان، محسن جلال‌پور گفت: براي حفظ وضعيت موجود به ايجاد ۱۵۰ فرصت شغلي در هر ساعت و براي از بين بردن بيكاري به ايجاد ۳۰۰ شغل در ساعت تا پنج سال آتي نياز داريم، در اين بين جلال‌پور در حالي نسبت به اوضاع بازار كار هشدار داده است كه از نقش بخش خصوصي كه وي اين بخش را نمايندگي مي‌كند و ۸۳ درصد از بازاركار را در اختيار دارد صحبتي به ميان نياورده است، با اين حال نرخ بيكاري در طول مدت فعاليت دولت يازدهم (۹۲ تا ۹۴) به ترتيب ۱۰/۴، ۱۰/۶ و ۱۱ درصد بوده است. به گزارش «جوان»، محسن جلال‌پور رئيس اتاق بازرگاني ايران طي مطلبي در صفحه اينستاگرامش نسبت به اوضاع بازار كار كشور هشدار داد و نوشت: در حالي كه عدد بيكاران كشور بيش از ۵ ميليون برآورد شده، آگاهي از اينکه هر ساعت حدود ۱۵۰ نفر به جمعيت بيکاران افزوده مي‌شود، نگراني را صدچندان مي‌كند. با اين وجود اگر در هر ساعت، ۱۵۰ نفر کار پيدا کنند، تازه توانسته‌ايم سطح موجود را حفظ کنيم. وي در ادامه با اشاره به اينكه اگر در سال ۹۵ بتوانيم هرساعت ١٥٠ شغل ايجاد كنيم عملاً تنها توانسته‌ايم از رشد و افزايش بيكاري جلوگيري كنيم، مرقوم داشت: اگر بخواهيم طي پنج سال آينده بيكاري رابه عدد صفر نزديك كنيم، بايد دو برابر اين ميزان يعني ۳۰۰ شغل در ساعت و پنج شغل در هر دقيقه ايجادكنيم. با اين وضعيت که سياست و سياستمداران، هر روز مسئله جديدي در کشور ايجاد مي‌کنند، بعيد است چنين توفيقي داشته باشيم. خدا کند سياسيون ما به خود آيند و به آينده انقلاب و نظام و کشور فکر کنند.
در اين بين رئيس اتاق ايران كه خود يكي از مسئولان اقتصادي كشور به شمار مي‌آيد وبه نوعي بخشي از اقتصاد را نمايندگي مي‌كند كه اين بخش(بخش خصوصي) ۸۳ درصد از بازار كار ايران را در اختيار دارد، بايد در زمينه اشتغال به جاي هشدار دادن، بخش خصوصي را براي اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي بسيج كند، اما با اين حال هشدار اين مسئول اقتصادي در رابطه با شرايط بازار كار هشداري بجا و درست است كه نمي‌توان به آن ايرادي وارد كرد.
 
چقدر فرصت شغلی نیاز داریم؟    

هر ساعت ۱۵۰ نفر به بيكاران اضافه مي‌شودبه گزارش «جوان»، هر سال برابر با  ۸ هزار و ۷۶۰ ساعت مي‌شود كه اگر در هر ساعت ۱۵۰ نفر به بازار كار ورود كنند، در سال بالغ بر يك ميليون ۳۱۴ هزار فرصت شغلي بايد براي حفظ وضعيت موجود كه تقريباً نرخ بيكاري دو رقمي ۱۰ تا ۱۲ درصد است، ايجاد شود، از سوي ديگر بازار كار با تقاضاي انباشت شده از سال‌هاي گذشته رو به رو است كه هم‌اكنون نرخ بيكاري را در حدود ۱۱ درصد انعكاس داده است با احتساب ورودي‌هاي جديد بازار كار و متقاضيان و بيكاران گذشته به ادعاي رئيس اتاق بازارگاني بايد تا پنج سال آتي سالي ۲ ميليون و ۶۲۸ هزار فرصت شغلي خلق شود كه ايران در هيچ سالي موفق به ايجاد اين ميزان فرصت شغلي نشده است.
    
ایجاد یک میلیون شغل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد

در اين بين اگر هزينه سالانه ايجاد هر فرصت شغلي را ۱۰۰ ميليون لحاظ كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه براي ايجاد هر يك ميليون فرصت شغلي بايد ۱۰۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شود كه اين ميزان سرمايه‌گذاري در شرايط كنوني كشور امكانپذير نيست.

آخرين سيما طبق آمارهاي رسمي مركز آمار از بازار كار و شاخص‌هاي بازار اشتغال بيانگر آن است كه از ابتداي سال ۹۲ يعني سالي كه دولت حسن روحاني سكان اقتصادي كشور را برعهده گرفت تا انتهاي سال ۹۴ پيوسته نرخ بيكاري در كشور افزايش يافته است.

براساس اين گزارش، نرخ بيكاري در طول مدت فعاليت دولت يازدهم (۹۲ تا ۹۴) به ترتيب ۱۰/۴، ۱۰/۶ و ۱۱ درصد بوده است، البته بايد در نظر داشت كه نرخ مشاركت اقتصادي از طول مدت بررسي (۹۲ تا ۹۴) به ترتيب ۳۷/۶، ۳۷/۲ و  ۳۸/۲ درصد رسيده است (گفتني است نرخ مشاركت نسبت جمعيت فعال (شاغل و بيكار ۱۰ ساله و بيشتر) نسبت به كل جمعيت در سن ۱۰ ساله و بيشتر ضرب در ۱۰۰).

براساس اعلام مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در سال ۹۴ با ۴/۰ درصد افزايش نسبت به سال قبل به ۱۱ درصد رسيد و نرخ مشارکت اقتصادي هم با يک درصد افزايش از ۳۷/۲ درصد به ۳۸/۲ درصد رسيد، در اين ميان اگرچه براساس نتايج آمار بيکاري سال مركز آمار، اکثر استان‌ها با افزايش بيکاري نسبت به سال ۹۳ روبه‌رو هستند و همچنان ۷/۲ ميليون نفر در کشور با بيکاري رسمي روبه‌رو هستند، اما سخنگوي دولت با اشاره به رشد ورودي‌ها به بازار كار، افزايش نرخ بيكاري را الزاماً به معني رشد بيكاري نمي‌داند، در مقابل منتقدان با اشاره به افت نرخ رشد اقتصادي از ۳ درصد در نيمه ابتدايي سال ۹۴ به ۰/۷ درصد در پايان ۹‌ ماهه اين سال مدعي هستند كه ركود در اقتصاد تعميق شده است كه افت روند نرخ رشد اقتصادي به خوبي گوياي افت توليد و شرايط بد بنگاه‌ها و اشتغال در كشور است.
   
نزول نرخ رشد اقتصادی

گفتني است به ادعاي دولت نرخ رشد اقتصادي سال ۹۴، منفي ۲/۲ درصد و نرخ رشد سال ۹۳ در حدود ۳ درصد و نرخ رشد اقتصادي ۹ ماهه ابتدايي سال ۹۳ به ادعاي مركز آمار تنها ۰/۷ درصد بوده است كه نشان از عدم توفيق دولت در بخش اقتصادي دارد و بالطبع افت رشد اقتصادي بر وضعيت بنگاه‌ها و اشتغال اثر مستقيم دارد. در اين ميان اخيراً نوبخت اعتراف كرده است كه از ۳۶ هزار بنگاه اقتصادي ۷ هزار بنگاه اقتصادي در حالت راكد قرار دارند، در حال حاضر اگرچه نوبخت اشاره‌اي به وضعيت ساير بنگاه‌هاي اقتصادي نداشته است، اما ساير بنگاه‌هاي اقتصادي نيز بي‌شك شرايط خوبي را تجربه نمي‌كنند و مقوله تعديل نيرو هر روز در رسانه‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد.

نظر شما