شناسهٔ خبر: 123595 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

کی روش: ما بازی را ۶ بر صفر باختیم

کی روش 43 سرمربی تیم ملی فوتبال: نمی‌توانم این بازی را ۵ سال دیگر بازی کنم باید از هواداران عذرخواهی کنم ما این بازی را ۶ بر صفر باختیم.

به گزارش «نماینده»، کارلوس کی‌روش پس از نشست با اعضای هیئت رئیسه افزود: همانطور که مطلع هستید چند هفته پیش درخواست استعفای خود را تقدیم فدراسیون فوتبال کردم. پس از بازی‌های تیم ملی امروز این فرصت را داشتم در خصوص مسائل صحبت کنم و با کمال افتخار در خدمت اعضای هیئت رئیسه باشم و پس از جلسه تصمیم گرفتم همه چیز را کاملاً توضیح بدهم.  

وی گفت: باید تشکر کنم از علی کفاشیان که این فرصت را به من داد تا تجربه ۵ ساله حضورم در ایران را برای اعضای هیئت رئیسه بیان کنم که توانستم مشکلات تیم ملی را بگویم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد:بعد از ۵ سال تمام تلاش خودم را کردم تا به تیم ملی ایران کمک کنم و تمام توانم را گذاشتم. اعتقاد راسخ دارم با شرایط فعلی صعود به جام جهانی دشوار است و راه سختی پیش‌رو داریم. هم اکنون به جایی رسیدیم که تنها صحبت از مشکلات مالی نیست، بلکه برخی مسائل هست که برای من قابل درک نبوده و قابل مذاکره هم نیست، این مسائل را به هیئت رئیسه سپردم.

کی‌روش گفت: تا ۱۱ اردیبهشت ۹۵ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به وظایف خود پایبند هستم. کفاشیان از من درخواست کرد در مراسم قرعه کشی انتخابی جام جهانی حضور داشته باشم و به احترام او، این درخواست را پذیرفتم. پس از این تاریخ که بنده تقاضای استعفای خود را تقدیم ریاست فدراسیون فوتبال کردم، هیچ گزینه‌ای جلوی روی خودم نمی‌بینم. می‌توانم این را متصور باشم که پس از این تاریخ به پایان راه خودمان رسیده باشیم. در پنج سال گذشته به خط مقدم آمدم و در راه حفاظت از تیم ملی در خط مقدم در جنگ بودم و با کمال افتخار این کار را انجام دادم.

وی افزود: هیچگاه ترس و واهمه‌ای در دفاع از منافع تیم ملی نداشتم و همیشه این حس را داشتم که در خط مقدم از تیم ملی ایران دفاع کنم و برای تیم ملی بجنگم. چه در نشست های خبری و چه در دیدارهایی که داشتم و در تحریم‌هایی که ایران در آن بود، همیشه در نشست ها سعی کردم از ایران دفاع کنم، اما اکنون زمان قول‌های واهی و وعده و وعیدها تمام شده و زمان ارائه کردن راهکارهاست. امیدوارم فدراسیون فوتبال راهکارها و برنامه‌های بهتری برای تیم ملی و بازیکنان اتخاذ کند. همینطور آینده من و تیم ملی در دستان هیئت رئیسه است و امیدوارم با استعفای من موافقت کنند، ‌ چون پس از پنج سال اعتمادی که برای پیدا کردن راه‌ حل‌ها داشتم را از دست دادم. امیدوارم هیئت رئیسه تصمیم درستی اتخاذ کند.

وی گفت:خیلی ممنون هستم از دوستانم و هیچوقت انتظار نداشتم کارم در ایران پنج سال طول بکشد و امیدوارم تصمیمی که هیئت رئیسه امروز یا ۱۱ اردیبهشت می‌گیرد، تصمیم درستی برای رقابت با رقبای ما مانند کره‌جنوبی، ‌ ژاپن، عربستان، امارات، قطر و حتی ازبکستان باشد. شرایط من بسیار شفاف است و با این شرایط امکان ادامه همکاری وجود ندارد. شرایطی است که تنها وعده و عید می‌دهند و هیچ راهکاری برای حمایت وجود ندارد.

کی‌روش در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره مشکلات تیم و اینکه وزیر ورزش از او حمایت کرده است، گفت: بنده قدردان حمایت و کلمات محبت آمیز وزیر محترم هستم. از او تشکر می‌کنم، از طرف خودم و اعضای تیم ملی متشکرم. همانطور که به هیئت رئیسه توضیح دادم، امروز هیچ چیز متفاوتی مطرح نشد که در پنج سال گذشته مطرح نشده باشد. احتیاجی نیست بگویم و خودتان می‌دانید که قبلاً چه صحبت‌هایی داشته ام. برخی از مسائل در خصوص نبود حمایت‌های مالی، یک سری از مسائل مختلف، بازی‌های دوستانه، حقوق اعضای کادرفنی، پاداش بازیکنان و مسائل اردوها که با مسائل مالی مرتبط می‌شود. در اردوی قبلی رضا قوچان‌نژاد را داشتیم، اما بعد از ۲۰ دقیقه تمرین مصدوم شد، آن هم به علت شرایط نامساعدی که برای سفر از لندن به تهران داشت.

سرمربی تیم ملی گفت: بعضی مواقع برای فراهم شدن شرایط اینکه آنالیزور ما به بازی‌ها برود و آنالیز فنی بیاورد پول نداشتیم و پولی برای سفر نیست. هاشم بیک‌زاده پیش از جام ملت‌ها دستش شکست و پولی برای عمل جراحی او در استرالیا نداشتیم. شرایط سخت است و حمایتی صورت نمی‌گیرد. بدون حمایت مالی امکان ادامه همکاری وجود ندارد. این قسمت از مباحث و تصمیمات بسیار اهمیت دارد و اینگونه به نظر می‌رسد که فدراسیون دیگر اعتمادی به من ندارد.

برای مثال این ساختمان که قرار بود دپارتمان فنی تیم ملی باشد و ساختمانی که کنار آکادمی فوتبال از سنگ و خاک بود. خودم ایده‌اش را دادم تا ساخته شود. این ساختمان طراحی شده بود نه تنها برای تیم ملی بلکه مخصوصا کل باشگاه‌های ایران از پرسپولیس و استقلال تا ملوان و کل فوتبال ایران. اما اکنون تبدیل به مرکز خصوصی پزشکی شده است. این عقیده من نیست و من به عقیده همه احترام می‌گذارم درجایگاهی نیستم که این تصمیم را زیر سوال ببرم اصلا زیر سوال نمی‌برم اما احداث ساختمان پزشکی اولویت اول تیم ملی نیست. اگر تصمیم‌های من مهم نیست پس کاری ندارم. خوشحالم که پروژه‌ای که من از سنگ و خاک شروع کردم تبدیل به یک مرکز خصوصی شده است. با مهندسان مختلف و دوستانم بهترین دانشم را که در ۳۲ سال گذشته داشتم در اختیار فوتبال ایران قرار دادم. بانی چنین مرکزی در منچستر یونایتد و آفریقا هم شدم اما اکنون تبدیل به یک مرکز پزشکی شده که البته با آن هم موافقم اما برای آن مرکز و تیم ملی خیلی سخت کار کردم اما این پروژه اکنون آن پروژه‌ای نیست که تیم ملی به آن نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به مشکل بازیکنان سرباز تیم ملی گفت: مشکل سربازان تیم ملی را نمی‌توانم درک کنم. اگر این بازیکنان متخلف بودند باید مجازات شوند. نمی‌خواهم این تصمیم را زیر سوال ببرم و با آن موافقم اما اینکه بازیکنان نتوانند در تیم ملی بازی کنند و برای باشگاه‌هایشان در لیگ و آسیا بازی کنند این مساله غیرقابل قبول است. اینکه تنها در تیم ملی مجازات شوند قابل قبول نیست. اینگونه به نظر می‌رسد که فقط من و پیروانی این صحبت را می‌کنیم به نظر می‌آید که ما دیگر کارایی نداریم. در جلسه امروز صحبت جدیدی مطرح نشد. برداشتم این بود که در بدو ورودم به ایران با دانشم می‌توانم فوتبال ایران را تغییر بدهم. بعد از ۵ سال اتفاقی نبود که توقعش را داشته باشم آنها تلاش می‌کنند من را تغییر بدهند اگر تغییرم در راستای بهبودم باشد انجام می‌دهم اما تغییر در جهت بدتر شدن را نمی‌پذیرم. نمی‌خواهم قسمتی از جنگ و سوتفاهم‌ها باشم. بخاطر اینکه اعتقاد دارم که جنگ ما نباید جنگ درونی باشد. متاسفانه خسته شدم. چون درونی می‌جنگم اگر شما مطالب و مواردی که مطرح کردم در ۵ سال گذشته را متوجه نشده باشید چطور باید مسایل را بگویم.

سرمربی تیم ملی در ادامه گفت: بار دیگر تکرار می کنم که سرمربی تیم ملی وظیفه‌اش این نیست که با لبخند زدن کارش را ادامه دهد. وظیفه مربیان این نیست که همه را راضی نگه دارند وظیفه ما این است که خوشحالی مردم را به ارمغان بیاوریم. روزی می‌توانیم خوشحال باشیم که برنده میدان باشیم. بدهکار عشق و محبتی هستم که هوادران تیم ملی همیشه به من داشته‌اند. بسیار بسیار زیاد تشکر میَ‌کنم و دوباره مراتب تقدیر خود را به هواداران ارایه می‌کنم اما صحبت خودم هم هست زیرا باید بتوانم تیم ملی را به جام جهانی ببرم. دیگر نمی‌توانیم با این شرایط ادامه بدهیم.

وی افزود: اردو پس از اردو و به طور روزمره مشکلات مان با زمین تمرین و نبود منابع مالی برای پرداخت حقوق‌ها و مسائل دیگر، با این شرایط کار سخت است. البته عاشق جنگیدن هستم اما فشار و مشکلات یک چالش جدید هست. دوست دارم این عشق جنگیدن و انرژی‌ام را در راستای دلایل مثبت هزینه کنم نه مسایل دیگر. حداقل ۵ سال پیش جزی از تصمیماتی بودم که به سود تیم ملی بود. وقتی می‌خواستند که لباس تیم ملی را انتخاب کنند ازمن نظر خواهی می‌کردند برای من مارک و رنگ مهم نبود اما کیفیت مهم بود اما من را از این تصمیم کنار گذاشته‌اند آیا پیروانی هم جزیی از این تصمیمات بوده است؟ (پیروانی هم می‌گوید نه) رنگ قرمز و آبی مهم نیست کیفیت خوب برای تیم ملی مهم است.

کی‌روش درباره اینکه با تیم ملی ادامه همکاری خواهد داد یا نه گفت: از هیئت رئیسه این سوال را بپرسید. احتمال دارد با قطر در خانه و امارات خارج از خانه باید بازی کنیم سوالم این است کجا باید تمرین کنیم؟ اگر فکر می‌کنید یک زمین چمن از هلند یا دیزنی لند با هواپیما وارد ایران بکنید اشتباه می‌کنید. برای بنده سخت است که در چند ماه آینده این مسایل وجود داشته باشد این مسایل سه سال پیش، یکسال پیش و حتی ماه پیش بود و صحبت کردیم. اما هنوز مشکلات پابرجاست. با کمال احترام به هیئت رئیسه اعتمادم را از دست داده‌ام که این اتفاقات رخ بدهد. دیگر هیچ راهکاری‌ نیست مطمئنا مسایلی که خواهیم شنید قول‌ها و وعده وعید های بیشتر است. وظیفه من این است که یادآوری کنم از امروز تا آبان ۱۵ امتیاز، نصف امتیازها برای رسیدن به جام جهانی را از دست داده‌ایم یا کسب کرده‌ایم. تا الان ۵ بازی برگزار شده و امکان این هست که از رسیدن به جام جهانی دور بمانید. آینده تیم ملی در دست رئیس فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه است در ۵ سال گذشته بالاترین تلاشم را برای تیم ملی کرده‌ام. سعی کردم و فوتبال را اجبار کردم که باید تغییرات صورت بگیرد و فوتبال را با استانداردها تطبیق بدهیم. عذرخواهی می‌کنم از هواداران تیم ملی که نتوانستم پیروز این بازی باشم و من بازی را باختم. نمی‌توانم این بازی را دوباره ۵ سال دیگر بازی کنم. ما این بازی را ۶ بر صفر باختیم در ابعاد امکانات ۶ بر هیچ بازنده شدیم.

نظر شما