شناسهٔ خبر: 123400 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

تولید توربین‌های بادی پنج مگاواتی در آینده نزدیک

چیت چیان وزیر نیرو توسعه انرژی های تجدیدپذیر را از سیاست های اصلی اعلام کرد و از تولید توربین های بادی پنج مگاواتی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش «نماینده»، حمید چیت چیان با اشاره به اینکه تعرفه های هوشمند باعث شده است ظرفیت های خوبی برای تولید توربین های بادی در کشور ایجاد شود، گفت: تا قبل از دولت یازدهم توربین های بادی ۶۶۰ کیلووات در کشور می ساختیم اما اکنون توربین های دو و نیم مگاواتی ساخته و نصب می شود.

وی اظهار داشت: سال های گذشته قیمت خرید انرژی تجدیدپذیر پایین بود و توجیه اقتصادی نداشت اما از سال ۹۲ این مشکل را حل کردیم و قیمت های خرید تضمینی با تصویب شورای اقتصاد و دولت برای بخش خصوصی کاملا انگیزه ایجاد کرده است.

چیت چیان با اشاره به اینکه برغم انگیزه‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر (بادی و خورشیدی و ...) موفقیت چندانی کسب نشده است، تصریح کرد: محدودیت منابع مالی بخش خصوصی موجب شد تعداد زیادی سرمایه گذار در این بخش مراجعه کنند اما چون بانک ها و صندوق توسعه ملی تسهیلات لازم در اختیار آنها قرار نداد این بخش موفقیت لازم را کسب نکرده است.

وزیر نیرو با اشاره به برداشته شدن محدودیت ها بعد از اجرای برجام گفت: هم اکنون امکان سرمایه گذاری خارجی فراهم شده و توافقنامه ساخت حدود سه هزار مگاوات نیروگاه با همت بخش خصوصی با شرکت های آلمانی منعقد شده است تا علاوه بر ساخت نیروگاه، فناوری این بخش نیز وارد کشور شود.

چیت چیان اضافه کرد: توافقنامه های دیگری نیز با کشورهای اسپانیا، چین و سایر کشورها شده است که امیدواریم در سال ۹۵ نقطه عطفی در ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر باشد.

وی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: براساس این برنامه قرار است پنج هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی، بادی، بیومس (زیست توده)، زمین گرمایی و نیروگاههای آبی کوچک ساخته شود.

وزیر نیرو به ظرفیت نصب و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از جمله بادی و خورشیدی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این محل یکی از نقاط خوب برای احداث نیروگاه‌های بادی است که خوشبختانه چند قرارداد برای ساخت نیروگاه در این استان منعقد شده است و امیدواریم چهره اقتصادی استان را تحت تاثیر قرار دهد.

چیت چیان به تعرفه های جدید خرید برق در بخش انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: کسانی که تجهیزات خود را از خارج خریداری کنند براساس قیمت مشخص شده از آن‌ها برق می خریم اما کسانی که از تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند قیمت خرید برق آن‌ها ۳۰ درصد بیشتر است.

وی ادامه داد: این بستر آماده شده است تا تولیدکنندگان ایرانی ظرفیت تولید خود را در بخش تجهیزات نیروگاهی توسعه دهند و توربین های بادی و تجهیزات نیروگاهی در ایران ساخته و نصب شود.

نظر شما