شناسهٔ خبر: 123036 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از قیمت‌های افسارگسیخته تا جاذبه‌هایی کم هزینه

سفر چرتکه انداختن‌ها و حساب‌های سرانگشتی برخی که زیر بار شیب افزایش قیمت‌ها قد خم کرده‌اند، فکر سفر را از سرشان بیرون انداخته است؛ اما...

هفته نامه «نماینده»؛ دل کندن از کار روزانه و به دل طبیعت زدن، نسخه نوروزی بهار برای رهایی از زندگی روزمره و شروع یک سال جدید است. اما چرتکه انداختن‌ها و حساب‌های سرانگشتی برخی که زیر بار شیب افزایش قیمت‌ها قد خم کرده‌اند، فکر سفر را از سرشان بیرون انداخته است.

*افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی

مسافرین هوایی داخلی که چند وقتی است با سروصداهای آزادسازی قیمت ‌بلیت هواپیما دست و پنجه نرم می‌کنند، مطابق گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، برای تعطیلات نوروز که از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فرودین ۹۴ محاسبه می‌گردد، افزایش نرخ متوسط ۳۰ درصدی در قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های تکلیفی گذشته، را تجربه خواهند کرد.

*افزایش متوسط ۸ درصدی بلیت قطار

۱۸ آذرماه بود که معاون مسافری راه‌آهن از افزایش حداکثر ۱۵ درصدی و متوسط ۸ درصدی قیمت بلیت قطار از ۲۵ آذرماه امسال ‌‌خبر داد. از روز پنجم بهمن‌ماه امسال فروش نوروزی بلیت قطار از طریق اینترنت و از روز ششم بهمن‌ماه از طریق دفاتر فروش و آژانس‌ها آغاز شد؛ بررسی‌ها از آژانس‌‌های فروش بلیت قطار در سطح پایتخت، نشان از ارائه بلیت با نرخ‌های جدید و قیمت‌های مصوب (متوسط ۸ درصد افزایش) دارد‌...

* افزایش ۱۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس

پیش‌فروش اینترنتی بلیت اتوبوس نیز از ۱۱ اسفند آغاز شد و به صورت مراجعه حضوری نیز از تاریخ ۱۸ اسفندماه مسافرین جاده‌ای می‌توانند اقدام به خرید بلیت نمایند. البته محمدرضا عامری، رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری، از افزایش ۱۵ درصدی قیمت بلیت حمل و نقل مسافری عمومی برای ایام نوروز خبر داد.

*اولین نوروز با بنزین ۱۰۰۰ تومانی

خردادماه بود که بالاخره بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان پای بنزین تک‌نرخی به جایگاه‌های سوخت کشور باز شد و بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان پا به سفرهای مردم گذاشت. با توجه به مصرف بنزین متوسط ۶ لیتر برای هر کیلومتر پیدا کنید هزینه بنزین مصرفی را ...

*سقف افزایش ۱۲ درصدی اقامتگاه‌ها

۹ اسفندماه بود سازمان میراث فرهنگی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس توافق صورت گرفته با رئیس جامعه هتلداران ایران، حداکثر افزایش نرخ هتلها در سراسر کشور ۱۲ درصد است. اطلاعیه‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی صادر شد که جامعه‌ هتلداران ایران، توافق یاد شده برای تعیین سقف افزایش نرخ را یک‌طرفه خواند و با صدور اطلاعیه‌ای، با آن اعلام مخالفت کرد.

*بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

از قیمت هتل‌های چند ستاره که از حدودشبی ۴۰۰ هزار تومان تا مهمانپذیرهای شبی ۳۰-۴۰ هزار تومان که بگذریم؛ چادرهای مسافرتی با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان نیز این سال‌ها هواخواهان بسیاری را جذب کرده است و اثبات می‌کند که بدون بالش‌ پر قوی هتل‌های گران قیمت نیز می‌توان خوش گذراند و خستگی یکسال را از تن به در برد. شاید حتی بتوان گفت که در اینگونه سفرهاست که خام پخته می‌گردد و ...

علاوه بر انتخاب وسیله حمل و نقل سفر و اقامتگاه نکته قابل تأمل و حتی در اولویت شاید مقصد سفر باشد. کشوری مثل کهن مرز و بوم ما که دارای تمدن و فرهنگ چشمگیری است، شهرهای کوچک و بزرگ بسیاری دارد که در آن‌ها شاهد جاذبه‌های گردشگری هستید. تبلیغات بر روی شهرهایی همچون، شیراز، اصفهان، مشهد، کیش، همدان و امثال اینها برای سفر در ایام نوروز به حدی زیاد است که اکثر مردم به این باور رسیدند که تنها مکان‌های توریست پذیر ما این شهرها هستند و با هزینه‌های بسیار به این کلان شهرها سفر می‌کنند. این در حالی است که مردم با کمترین هزینه می‌توانند به شهرستان‌های کوچک ولی پر جاذبه سفر کنند؛

*تفرش؛ شهری زیبا با جاذبه‌های طبیعی بسیار است. آبشار قطره باران، روستای خانک، روستای طلاد، آب انبار بلور، چشمه آب معدنی گراو، مسجد جامع شش ناو و غار امجک تنها بخشی از این جاذبه‌هاست.  در این شهرستان افراد نامور و معروفی همچون پروفسور حسابی زندگی کرده است و جزو یکی از شهرهای ارزان قیمت محسوب می‌شود که با سوغاتی چون گردو، بادام، نان تندی، شیرینی خانگی و عسل سفر را برایتان خاطه‌انگیزتر می‌کند.

*بروجرد؛ شهر کم هزینه دیگری‌ است که دارای جاذبه‌هایی همچون پل قلعه حاتم، گلدشت، روستای دره صیدی، کرکیخان و موزه‌ مردم‌شناسی است.کلوچه روغنی، نان گوشه‌ای و خشکبارها از جمله سوغاتی‌های این شهرستان است.

*محلات؛ به شهر گل معروف است و بی‌تردید چشمه‌ آبگرم، ستون‌های خورهه، آتشکده‌ آتشکوه، قلعه‌ آقاخان و غار آزادخانش سفری ارزان و پرخاطره را رقم می‌زنند. در ضمن حلواشکری و حلوا ارده محلات کام مسافران را شیرین خواهد کرد.
*تویسرکان؛ شهرستانی کوهستانی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار است. در تویسرکان می‌توانید از مکان‌هایی همچون حیقوق نبی، قلعه‌ اشتران، حمام زرمان، باغوا و سیراب، درخت ۳۰۰۰ ساله‌ چنار و بازارها دیدن کنید.

*نوش‌آباد؛ شهری زیبا در استان اصفهان که شهر زیرزمینی اویی در این شهرستان واقع شده است. معماری بی‌نظیر این شهرستان  هر فردی را مجذوب خود می‌کند. جاذبه‌هایی همچون پل اسحاق آباد، قلعه‌ خشتی فرزین، بقعه‌ رقیه بانو، آب انبار چاله‌سی، دربریگ و زیارتگاه فیض آباد این شهر را دیدنی‌تر کرده است.

* طارم؛ این شهرستان دارای جاذبه‌هایی همچون آتشکده‌های تشویر، سانسیز، پیرچم، قوهیجان، قلعه‌های سمیران، آبشار هشترخان و باغ‌های سرسبز و زیبا است. بی‌شک از برنج، سیر، انار، زیتون، طالبی، انجیر، فندق طارم نمی‌شود گذشت.
 

 

نظر شما